Ideeauto sõidab õhuga

14. veebruar 2008, 11:39

Prantsuse leiutaja on lubanud aasta jooksul
tootmisse paisata auto, mis kasutab kütusena kokkusurutud õhku ega saasta seega
linnaõhku.

Nime OneCAT kandva auto kere on valmistatud klaaskiust, see kaalub kõigest 350 kilo. Viieistmeline auto maksaks vaid umbes 52 000 krooni, kirjutas BBC.

Autole annab linnasõidul energiat süsinikukiust paaki kogutud kokkusurutud õhk. Paagi saab kompressorist õhuga täita vaid kolme minutiga – palju kiiremini, kui laevad elektriautode akud. Kui kompressorit käepärast pole, saab auto ühendada vooluvõrku ning autosse sisseehitatud väiksem kompressor täidab paagid õhuga nelja tunni jooksul.

Pikemate sõitude ajal saab kolbe ringiajava õhu tööd võimendada kütusepõletiga, mis soojendab õhku ning suurendab nii õhu survet kolbidele. Kütusepõleti kasutab kõiki vedelkütuse liike.

"Esimesed OneCATi ostjad on keskkonnast hoolivad inimesed,” ütles prantsuse leiutaja Guy Negre. "Kuid auto peab samas olema majanduslikult tasuv."

Negre on autot lubanud juba rohkem kui kümme aastat. Seekord on aga sõltumatute vaatlejate sõnul rohkem lootust, et projektist tõepoolest lõpuks asja saab. Selle põhjuseks on koostöö India autotootjaga Tata.

Tata on ainus ettevõte, millel leiutaja lubab oma autot müüma hakata – ning nemad tegutsevad vaid Indias. Ülejäänud maailma jaoks loodab Negre veenda investoreid ehitama oma tehaseid ning valmistama tema ideeautosid 80 protsendi ulatuses kohalikust materjalist.

Ta tahaks, et iga kohalik tehas müüks oma autosid ise, hoides nii kokku vahendamiskulude arvelt.

Suurbritannia mehaanikainseneride instituudi teadlane Terry Spall sõnas: "Ma loodan tõesti, et see plaan õnnestub. Tegemist on tõeliselt vapra eksperimendiga, tootmaks säästlikku autot.”

Kuid ta lisas, et ootab huviga uue auto turvatestide tulemusi. Samuti ei ole Spall kindel, kuidas luksusliku sisustusega harjunud tarbijad kergekaalulise minimaalse sisustusega auto vastu võtavad.

Negre sõnul ei tasu aga turvalisuse pärast muretseda – kui õhuauto satub õnnetusse, ei plahvata õhupaagid kildudeks, vaid lähevad hoopis kõva pauguga pooleks. „Suurimas ohus on sõitjate kõrvakuulmine.”

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
10. September 2008, 14:41
Otsi:

Ava täpsem otsing