Logistikakulud ei sõltu sugugi ainult kütusehinnast

Illimar Paul 19. veebruar 2008, 00:00

Hiljuti järsult kallinenud mootorikütused on loonud kujutelma, justkui sõltuksid ettevõtete logistikakulud sellest kriitilisel määral. Transpordifirmade puhul on see tõsi. Enamiku tootmise ja kaubandusega tegelevate ettevõtete puhul ei saa selle väitega siiski nõustuda.

Kui just tegemist pole turbataolise kaubaga, mille omahinnas sihtturule tarnituna võib ainuüksi transpordikulu küündida kahe kolmandikuni. Ekspordi autoveo hinnast Euroopasse moodustab kütuse maksumus sageli üle poole. Seega on kütusel näiteks turba DDU Andaluusia hinnas tõesti igati arvestatav - 1/3 suurune - osakaal.

Turbast odavamaid kaupu annab otsida. Eesti tootmisettevõtete keskmine logistikakulude tase on 13,8% netokäibest. Kaubandusettevõtete vastavaks näitajaks on 13,3%. Lisaks transpordile sisalduvad otsestes logistikakuludes ka kõik tolliformaalsuste, kindlustuste, varude hoidmise ning kaubakäsitlemisega seotud kulud.

Kinnitust on leidnud fakt, et ajal, mil kõik tootmissisendid kallinevad, suudavad targalt toimivad firmad oma logistikakulusid hoopis alandada. Võti peitub professionaalses ostu- ning tarneahelate juhtimises. Aberdeen Groupi korraldatud uuringu tulemused tõestavad, et professionaalsete ostjatega firmad suutsid viimase kahe aasta jooksul sisse ostetud transporditeenuste maksumust alandada, kui samal ajal 70% ettevõtete jaoks transport kallines ning 12% jaoks jäi hind samale tasemele.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 17:21
Otsi:

Ava täpsem otsing