Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Logistika põhimõisted (22)
Toodang, mis on läbinud täielikult tootmistsükli ühe ettevõtte piires, mis on täielikult komplekteeritud, läbinud tehnilise kontrolli ja antud üle lattu või laadimiseks tarbijale või kaubanduspartnerile.
Isik, kes on nimetatud kauba vastuvõtjaks veodokumendis. Vastuvõtja isikut on võimalik tõestada ka muul moel. Näiteks esitab ta kauba valdaja konossemendi originaaleksemplari.
Piirkond laos (keskmiselt 5-10% lao pindalast), mida kasutatakse kaupade mahalaadimise järgseks hoiustamiseks, hoiuühikute moodustamiseks ja vastuvõtukontrolli tegemiseks. Vastuvõtualal sooritatakse ka mitmesuguseid lisaväärtusteenuseid (varustamine kasutusjuhenditega, sildistamine).
Vedaja vastutab kauba kadumise, kahjustamise ja veo hilinemise eest. Vedaja ei vastuta kahjude eest, mis on põhjustatud kauba puudulikust kvaliteedist, puudulikust või halvast pakendist, kauba erilisest vastuvõtlikkusest kahjustustele, saatja või vastuvõtja hooletusest või veast, kauba mittetäielikust või väärast markeerimisest ja olukorrast, mida vedaja ei võinud ennetada ega vältida.
Laeva välja surutud veekoguse kaal.
Transpordivahend, mis on võimeline toimetama oma jõuallika abil kaupa ühest punktist teise. Veovahendid on nt veoauto, veduk, veduk koos poolhaagisega, veoauto täishaagisega.
Kaupade hoiustamine laos riiulikonstruktsioone kasutamata. Ülemised kaubaalused rõhuvad alumistele, mis eeldab, et virnastatav kaup on suhteliselt kerge ja/või pakendid on tugevad. Virnastamisel madalas laos on hoiuühiku omahind muude ladustamise viisidega võrreldes kõige madalam.
Väga suur toornafta tanker, kandevõimega 160 000-320 000 tonni.
Väärtusahel moodustub ettevõtte selliste tegevuste ketist, mille abil toodab ettevõte lisaväärtust ja konkureerib muude, klientidele samuti väärtusi tootvate ettevõtetega. Väärtusahela loomise kriteeriumid on klientide vajadused ja ootused, mida püütakse vastavalt võimalustele rahuldada.
Koostöö eri ettevõtete ja nende töötajate vahel. Välise koostöö osapooled on nt tarnijad, kliendid, logistiliste teenuste osutajad ja muud koostööpartnerid.
Transpordiga seotud kulude liik, mis on põhjustatud peamiselt keskkonna saastamisest, mürast, ilmastikumuutuste kahjulikust mõjust, liiklusummikutest ja liiklusõnnetustest. Väliskulud ei kajastu üldjuhul toote hinnas. Selliste kahjulike keskkonnamõjutuste ulatust on võimalik hinnata rahalises väärtuses.
Autor: ÄP