Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ülegabariidilise veose luba tuleb kaasas kanda
Ülegabariidilise veose vedamiseks tuleb hankida eriluba teeomanikult ja see luba peab olema vedajal veol kaasas.
Ettevõtjatel on tihti vaja vedada saadetisi, mille mõõtmed ja kaal ületavad oluliselt tavapäraseid suurusi. Enamasti on tegu spetsiaalsete masinate ja seadmetega. Väga tihti on vaja vedada ülegabariidilisi ehituskonstruktsioone, maja elemente kuni täismõõdus majadeni välja.
Viimasel ajal on väga levinud veesõidukite - jahid, paadid, kaatrid - vedu Eestist Põhjamaadesse.
Riigimaanteedel väljastab ülegabariidiliste veoste transportimiseks loa maanteeamet või tema allasutus. Kohaliku omavalitsuse teedel-tänavatel annab loa linna- või vallavalitsus, erateedel eratee omanik või tema volitatud esindaja.
Eriload on tasulised ja sõltuvad veose mõõtmetest ning veotee pikkusest. Tasumäärad kehtestati teede- ja sideministri määrusega.
Eriloa taotlus tuleb esitada vähemalt kolm tööpäeva enne planeeritava veo algust. Erandina on võimalik ka kiiremini luba saada, kuid loa väljastuskulud muutuvad sellisel juhul oluliselt suuremaks. Kui transpordivahendile asetatud veose kõrgus maapinnalt mõõdetuna ületab 4,5 m, on vaja hankida kooskõlastused õhuliinide omanikega (valdajatega) vedu takistavate rajatiste osade ajutiseks tõstmiseks või ajutiseks eemaldamiseks.
Alates 3,5 meetri laiusest tuleb kasutada saateautot ja reguleerijaid. Vedaja peab liiklust reguleerima juhul, kui vedu võib ohustada või takistada liiklust ristmikel, kitsastel teelõikudel, sildadel, ühesuunalise liiklusega teel vastu üldist liiklusvoolu sõites.
Üldjuhul seab eriloa väljastaja tingimuse, et vedu tuleb vältida tipptundidel ja muul ajal, kui see on tee- ja ilmaolude tõttu ohtlik teistele liiklejatele. Seetõttu tehakse selliseid vedusid tavaliselt öösiti. Eriveostele nagu tavakaubalegi kehtib vedaja piiratud vastutus, mis on 8,33 SDRi veetava kauba 1 kg kohta. Kalli kauba omanik võib teha täiendava veosekindlustuse, mis katab suurema riskiastmega transpordil tekkida võiva kahju.
Autor: Priit Arus