Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
150 mln otsimas turismimagnetit
Ettevõtluse Arendamise Sihtasutus kavandab kolme aasta peale suurejoonelist reklaamikampaaniat, mis peaks Eestisse rohkem välisturiste tooma. Peamised sihtriigid, kust turistide lisa oodatakse, on Soome, Venemaa, Saksamaa ja Rootsi. Kampaaniale kulub 150 miljonit krooni.
Äripäeva toimetuse arvates ei too EASi mainekampaania tagasi Eesti soodsat hinnataset, ei tõsta teeninduskultuuri ega paranda kliimat - seega on oht, et pirakas raha kulub ära niisama või läheb suurte ettevõtete nagu Estonian Air, Tallink jt toetuseks.
Eesti muutus pärast taasiseseisvumist välisturistidele atraktiivseks madala hinnataseme ja ühepoolse viisavabaduse kehtestamise pärast. Tõsi, välja oli pakkuda ka ajaloomälestis, Tallinna vanalinn. Siit andis kaasa kärutada odavat alkoholi ja sigarette, ka kõige tavalisemaid toidukaupu. Eesti oli vaene ja odav, aga külalislahke.
Järgmine huvi kasv leidis aset pärast Eesti astumist ELi - ilmselt tuldi kaema seda imeelukat, kes oli hõivanud mitmetes riikidevahelistes edetabelites kõrgeid kohti. Nüüd on uudsuse võlu ilmselt kadunud, samuti on Eesti reitingud mõnevõrra langenud. Võib-olla mingit elavnemist toob Eesti liitumine Schengeni viisa- ja tolliruumiga eelmise aasta lõpus.
Tegelikult on ime, et Eestis on sedavõrd palju turiste üldse käinud. Võtame seda osaliselt kui taevast sadanud kingitust, mille ärateenimiseks polnudki vaja midagi teha.
Praegu on Eesti tüki maad rikkam, hinnad on tõusnud keskeltläbi kümme korda, aga kõik muu on ikka endine. Kui Tais või Egiptuses tõuseks hinnad lühikese aja jooksul kümme korda, kas nad kaotaks oma atraktiivsuses sihtkohariigina? Kindlasti. Näiteks Eestit külastavad Soome turistid ootavad, et sedavõrd järsku hinnatõusu kompenseeriks (kas või osaliselt) teeninduskultuuri tõus. Aga ei, hinnad lihtsalt tõusevad.
Võib-olla tuleb lihtsalt leppida, ehkki see on raske, Eesti kui turismiriigi aktsiate langusega. Tunnuslause "Welcome to Estonia", mille väljamõtlemiseks kulus 13 miljonit krooni, ei suutnud midagi korda saata ja on vajumas unustusehõlma. Ei tahaks, et suur raha kulutakse ära kohusetundest - seepärast, et see raha on olemas.
Et turist Tallinnast välja liiguks ja meie puhtast loodusest osa saaks, on vaja maal elavat väikeettevõtjat, kes pakuks turistile süüa ja ulualust. Paraku pole sellel väikeettevõtjal Eestimaa mõnusamates paikades veel piisavalt julgust oma kõrtsi avada või kodumajutust pakkuda.
Võib-olla saaks osa raha, mis välismaal reklaamiks mõeldud, hoopis tululikumalt kodumaal rakendada.
Autor: ÄP