Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kiirtoiduaktsiad maitsevad börsisupis hästi
Austria majandusleht Wirtschaftsblatt pani kokku USA kiirtoidukohtade aktsiate edetabeli. Mõnigi nimi selles edetabelis on Eesti kiirtoiduarmastajale tuttav. Aga ega siis kiirtoiduaktsiaid omades või omandades pea ainult rämpstoidukohti külastama.
Et tarbimiskliima USAs just kõige parem ei ole, sai kogu maailmale selgeks veebruari keskel, kui Michigani ülikool, kes vastavat indeksit arvutab, tuli lagedale uute andmetega, kirjutas Wirtschaftsblatt. Baromeeter kukkus 78,4-lt 69,6 punktile, mis on kuueteistkümne aasta madalaim tase.
Jaanuaris kaotati esimest korda nelja ja poole aasta jooksul nii massiliselt töökohti, 17 000, kuigi analüütikud olid algselt oodanud 80 000 uue koha loomist. See lööb USA jaekaubanduse kõrval ka gastronoomiasektorit, kus tegutseb arvestuslikult 945 000 restorani 13,1 miljoni töötajaga.
Seepärast pole ka ime, et Rahvusvahelisse Restoranide Assotsiatsiooni kuuluvate restoranide aktsiatootlust kajastav indeks National Restaurant Association Restaurant Perfomance Index (RPI) juba neljandat kuud järjest langeb. Mullu detsembris saavutas see viie aasta madalaima tase. "Antud sektor muretseb üha enam majanduse käekäigu pärast," nentis Hudson Riehle Rahvusvahelisest Restoranide Assotsiatsioonist (NRAst).
Kuid siiski peavad inimesed sööma ja seepärast on NRA hinnangul väljavaated selleks aastaks positiivsed. Oodatakse, et sektori käive kasvab 4,4 protsenti, ulatudes 558 miljardi dollarini. Ettetulevate probleemidega, mis ei puuduta ainult tarbimismeelsust, on arvestatud. Juba mullu valmistasid kerkivad toiduainete hinnad sektorile muret. Ja NRA kindlasti ei oota, et hinnad sel aastal langema hakkaksid.
Tänavu peaksid kiirtoiduketid kasvama täpselt kogu sektori protsendimäära jagu ehk 4,4 protsenti ja saavutama 156,8 miljardi dollarilise käibe. Selleks peab eelkõige tarbijate soovi "tervislikuma" toidu järele rahuldama.
Kogu USA kehvade konjunktuurinäitajate taustal on McDonald's & Co suutnud hästi oma tagalat kindlustada, nimelt välismaise äri toel. Sellele ei aita kaasa mitte USA valuutat tagant tõukav tuul, vaid kasvav isu kiirtoidu järele arenevatel turgudel. See tõsiasi ilmneb, kui vaadata sektori iga-aastast keskmist kasvu. S&P Supercomposite Restaurant Indexi (S&P-SRI) aritmeetiline keskmine asub hoolimata USA nõrgast äritegevusest siiski 13 protsendi juures.
Ajalugu on näidanud, et kiirtoidusektor tagab kasvu, eriti mis puudutab S&P-SRI indeksit. Alates 2001. aasta jaanuarist on indeks tõusnud lausa 73 protsenti, kuigi vahepeal on olnud olulisi kõikumisi. S&P 500 on aga sama aja jooksul kerkinud ainult 15,7 protsenti.
Kui vaadata mõlema indeksi tootlust, on selgelt näha, et kriisiaegadel liigub S&P restoranide indeks kogu turuga enam-vähem koos, aga niipea kui konjunktuur paraneb, hakkab ka sektori tulu oluliselt kasvama.
Niisiis neile, kes USA majanduse peatsesse õitsengusse usuvad, on kiirtoiduaktsiad investeerimise alustalaks, märkis Wirtschaftsblatt.
Autor: Virge Lahe