Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Vea korraga viiendiku võrra enam kaupa
Kui näiteks double-deck-treiler lubab mitmekordselt ladustada kerget kaupa, mida muidu üksteise peale laadida ei tohi, siis megatreilerile annab veomahu eelise kõrgem laadimisruum.
Tegelikult pärineb megatreileri lahendus eelmise sajandi 70ndatest, kui autotööstus otsis võimalusi, kuidas transportida kaupa rohkem ja soodsama hinnaga.
Megatreileri teenust pakkuv Ewals Cargo Care OÜ tegevjuhi Jaanus Truu sõnul on megatreiler esimesel pilgul tavaline poolhaagis ning asjatundmatu silm ei oskagi seda tavatreilerist eristada.
Megatreileri iseloomulik tunnus on see, et poolhaagis ja veduk on madalamad. "Tänu madalamatele ratastele saavutatakse kõrgem laadimisruum," selgitas Truu ja lisas, et tavalise treileri laadimiskõrgus on maksimaalselt 2,7 meetrit.
Linter Transport ASi tutvustuses seisab, et tavahaagisega võrreldes on megatreileril kuni kolm meetrit kõrgem laadimisruum. See sobib eriti hästi seadmete ja tehnika veoks, kümme kuupmeetrit suurem maht annab täiendava eelise mahukauba transpordil.
Küljelt laadimise lihtsustamiseks on kõikidel haagistel tõstetav katus ja kiirelt avatavad kardintendid.
Truu rõhutas, et megatreilerisse saab panna kuni 15 protsenti rohkem kaupa kui tavatreilerisse tänu kõrgemale kaubaruumile ning laadimise ajaks tõstetavale katusele. Megatreileri kasutamise eesmärk on, et saaks ühe korraga viia mahuliselt rohkem kaupa. Jaanus Truu selgitab, et tegelikult saab ka autorongiga viia rohkem kaupa.
"Megatreiler mahutab 100 kuupmeetrit, tavaline treiler 82-90 kuupmeetrit, autrongid kuni 120 kuupmeetrit kaupa," võrdleb Truu transpordivahendeid omavahel ja selgitab, et autorongiga on mõistlik vedada vahemaid, kus ei ole merd vahel, näiteks Eestist Poolasse või Austriasse. Tihedamini kasutatakse megatreilereid meretranspordis. "Megatreileri puhul on eeliseks ka asjaolu, et tema laevapilet on sama kallis kui tavaautol," paljastab Truu, millest tuleb kokkuhoid, ning analüüsib, et Skandinaavia, Saksamaa, Prantsusmaa ja Hispaania on turud, kus megatreileri kasutamine on kõige efektiivsem.
Ehkki megatreileri kasutamine on tavatreilerist siiski natuke kallim, tuleb transpordi hind soodsam kaubakuupmeetri kohta.
Seetõttu tulekski kliendil esmalt hinnata, millisel juhul sobib temale megatreileri lahendus. Jaanus Truu hinnangul saab mõni klient sootuks kauba pakendit muuta, mis lubab megatreileri laadimisruumi maksimaalselt ära kasutada.
Ent kellele siis megatreiler ikkagi sobib, sõltub kaubast ning selle pakendamisest. Truu kirjeldab, et on leidnud erinevaid valdkondi, kus on sellest kasu lõigatud.
"Autotööstused, rehvid, tekstiilid, plastmasstooted, ning kerge kaup ja pakend," loetleb Truu. Ta lisab, et kaup peab võimaldama üksteise peale laadimist. Mistra-Autex AS toodab maailma juhtivatele autotootjatele.
Firma tegevjuht Priit Tamm ütleb, et transpordi maksumus on nende jaoks hinnakujunduses väga oluline.
"Keegi küll ei usu, aga tõsi ta on, et toodete hinnad autotööstusele on väga madalad ja kasumimarginaali üle viie protsendi üldiselt ei kannata," teatab Tamm. Ta mainib, et kui Eestis toodetu ongi odavam, siis tihti võib just transpordi hind selle kallimaks teha.
Eriti veel siis, kui tegemist kaugema on piirkonnaga, nagu näiteks Inglismaa või ka Rootsiga.
Tamm tunnistab, et megatreileri kasutamiseks on nende jaoks eelis transpordi maksumus ühiku kohta.
"Lisaks ka see, et korraga rohkem laadides on saadetisi vähem, seega ka kaudne kokkuhoid sisemistes logistikakuludes," lausus Tamm, kelle hinnangul suudavad nad ühe laadimisega saata viiendiku rohkem kaupa kui tavatreileriga. "Rahalisse väärtusesse on seda raske ümber hinnata, võidame hinnas umbes 10-15 protsenti," väitis Tamm.