Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Tark tarbija, jõukas Euroopa
John F. Kennedy on öelnud, et kõik inimesed on tarbijad, kuid samas on tarbijad siiski ainus oluline inimrühm, kelle seisukohtadest tihti mööda vaadatakse. Euroopa Komisjon näeb kõvasti vaeva, et olukorda muuta. 15. märtsil tähistatakse maailmas tarbijaõiguste päeva ja seega on õige aeg kokkuvõtteid teha.
Hiljuti algatas EL õigusakti rändlustasude vähendamiseks, et välismaalt tehtavate mobiilikõnede hinnad vastaksid paremini tegelikele kuludele. Teeme koostööd pankadega, et luua piiriüleste maksete ja ülekannete jaoks ühtne euromakseala. Lisaks on komisjon püüdnud võidelda ebaausa tegevuse vastu internetis müüdavate lennupiletite hinnakujunduses ja müügis.
Kuid me soovime jõupingutusi veelgi tugevdada. Hinnad peavad olema läbipaistvad ja konkurentsivõimelised ning tarbijatel on õigus saada selget teavet. Lisaks tuleb neid kaitsta riknenud ja ohtlike kaupade eest. Kõiges selles saab Euroopa kaasa aidata.
Mõned peavad seda ettevõtlusvastaseks seisukohaks, kuid see ei ole nii. Teadlikud tarbijad on Euroopa majandusele kasuks, sest konkurentsis püsimiseks peavad ettevõtted tegema paremat tööd. See omakorda tähendab, et tõhusus, innovatsioon ja kvaliteet tasuvad ennast ära.
Ka saavad teadlikud tarbijad aidata kaasa kaubandustõkete kõrvaldamisele Euroopa riikide turgude vahel. Euroopa turg aga pakub teadlikele tarbijatele rohkem valikuid.
Euroopa Komisjon soovib oma kindlakäelise konkurentsipoliitikaga peatada nii turuvõimu kuritarvitamise kui ka sellise kooskõlastatud tegevuse, mis kahjustab tarbijate, tarnijate ja konkurentide huve.
Tuleb siiski märkida, et konkurentsipoliitika on vaid üks lüli ahelas. Tarbijaid tuleb julgustada tõhusamalt kasutama nende tugevaimat relva: õigust võrrelda ja valida. Seda silmas pidades on komisjon loonud uue Euroopa tarbijaturgude jälgimise süsteemi, et uurida, kas eri majandusharud pakuvad tarbijatele piisavalt teavet ja valikuvõimalusi ning parimat kvaliteedi ja hinna suhet.
Mida on Euroopa tarbijaturgude jälgimise süsteemiga leitud? Arvestades, et tegemist on iga-aastase tarbijaturgude tulemustabeli kõige esimese väljaandega, on avastatud palju üllatavat. Mõned näited: pangakontode haldamise tasud ELis varieeruvad nullist kuni 140 euroni. Mõnes liikmesriigis on elektrihinnad enam kui kaks korda kõrgemad kui mujal. Digitaalkaamerate hinnad erinevad naaberriigiti kuni 30 protsenti.
Loomulikult ei ole see ainus küsimus. Kuni 40 protsenti tarbijatest leiab, et neil on mobiiltelefonide pakkumisi keeruline võrrelda. Enam kui kolmandiku jaoks on raskesti võrreldavad ka pankade pakkumised. Huvitav on avastus, et 2006. aastal sooritas 27 protsenti ELi tarbijatest oste internetis, kuid vaid 6 protsenti ostis väljastpoolt oma elukohariiki. See näitab usalduse puudumist, mis võib saada saatuslikuks nii tarbijatele kui ka ettevõtjatele.
Tarbijaturge jälgides soovitakse suurendada tarbijate teadlikkust ja rolli majanduses. See on hea nii tarbijatele kui ka ettevõtjatele, kes pakuvad parimaid tooteid ja teenuseid parimate hindadega. Globaliseerumise ajastul tuleb see kasuks kogu Euroopa konkurentsivõimele. Tarbijate teadlikkuse suurendamine on oluline ka suurema majanduskasvu, töökohtade loomise ja üldise jõukuse seisukohast.