Konteinervedude hinnad kerkivad uues kvartalis

Jaana Pikalev 18. märts 2008, 00:00

Laevaliinide teatel tõuseb ainuüksi mereveo põhihind 200 dollarit TEU kohta. Aprillis on kõrgem ka kütuselisatasu BAF ning valuuta kõikumise tasu CAF märgitakse 15 protsenti.

Maersk Eesti ASi tegevjuhi Margus Induse kinnitusel on tõepoolest selline hinnatõus planeeritud, kuid eelkõige jälgitakse turgu.

"Peab tunnistama, et tõenäoliselt päris 200 dollarit ei tõuse," tõdes Indus. Kõik variandid on võimalikud. Hinnatõus võib tulla maksimaalne, aga ka hoopiski ära jääda. Milliseks hind tegelikult kujuneb, loksub paika aga aprilli kahe esimese nädala jooksul. "Siis on näha, kus maanduti," rõhutas Indus.

Arco Transport ASi konteineriosakonna ekspediitor Anatoli Špakovski sõnul maksab konteineri transport praegu 1500-1650 dollarit. "Pärast 1. aprilli tuleb konteineri transpordile juurde arvestada 200 dollarit TEU kohta," tõdes Špakovski ja lisas, et kõrghooajal tuleb omakorda otsa arvestada 158 dollarit TEU kohta.

"Kaug-Ida ei ole meil põhisuund, seega pole ka mahud väga suured, 100-150 TEUd aastas," selgitas Špakovski hinnatõusu mõju Arco Transpordile. "Kaubamaht on meie kogemuste järgi väiksem ainult aasta alguses, sest siis sõlmitakse lepinguid," täiendas Špakovski.

Ka Schenker ASi ookeanivedude müügijuhi Oksana Boichenko sõnul on laevafirmad hinnatõusu puudutava teate saatnud. "Konkreetsemalt baastariifide tõusu kohta on veel vara rääkida, sest need on ainult plaanid," kahtleb Boichenko ning lubab selgust aprilli alguses.

Siiski arvab Boichenko, et hinnatõusu plaan on puhtalt kommertslik otsus tõsta konteinervedude rentaablust, kuna tariifid on tänavu esimesel kvartalis allapoole läinud. "Ilmselt soovitakse eelmise aasta taset taastada," pakub Boichenko. Laevaliinid igatahes loodavad, et mahud hakkavad kasvama.

Lootusi soostub kommenteerima Maerski juht Margus Indus, kelle hinnangul on impordimahtudega võrreldes eelmise aastaga oodata kuni 20protsendilist tõusu. Hinnatõusuks toob Indus aga mitmeid põhjuseid. "Ühelt poolt on kogu Euroopa ja Kaug-Ida kaubandusbilanss ülekoormatud Kaug-Idast Euroopa suunal," teatab Indus.

"Kaubamahud, mis siit sinna poole liiguvad, on mitu korda väiksemad. Mingil määral peab see olema balansis."

Teisalt mõjutab hindu nõudluse ja pakkumise vahekord. "Kui majandusteooriat aluseks võtta, peaks suurem nõudlus hindu üles kergitama ja suurem pakkumine hinnad alla tooma," kirjeldab Indus.

Viimane, kuid mitte vähem olulisem mõjutegur on kütusehinna muutus maailmaturul. "Praegu on barreli hind üle 100 dollari, ilmselt mingisuguse hinnatõusu jälje jätab ta ka laevavedudele Kaug-Idast Euroopa poole."

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 17:24
Otsi:

Ava täpsem otsing