Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Ostujuhtimine kui täppisteadus
Ettevõttel ei ole normaalsetes majandustingimustes enam võimalik püsida konkurentsivõimelisena ilma ostujuhtimiseta, mistõttu ettevõtted peavad aina rohkem tähelepanu pöörama sisseostetud materjali, tooraine ja teenuste hinnale.
Konkurentsieelise säilitamiseks on vältimatu pidev sisseostukulude vähendamine ning ostuprotsesside optimeerimine.
Ostujuhtimise taktikalise osa põhiülesanne on ettevõtte strateegiliste hankesuundade elluviimine.
Kui firma strateegia loob kliendirahulolu olulisuse, sammud turuosa võitmise suunas, tarneahela protsesside laitmatu toimimise jm, siis ostujuhtimise taktikaline osa on just see funktsioon, mis toetab sisseostu puudutavate strateegiliste eesmärkide elluviimist.
Kui ettevõtte firma juhtkond seab eesmärgiks vähendada toorainega seotud kogukulusid 20%, siis taktikalisel tasemel analüüsitakse, milliste vahenditega 20% kulude vähendamine tagada ning vastutatakse tulemuse saavutamise eest.
Taktikalist ostujuhtimist iseloomustab ostujuhtide iseseisev töö.
Süstemaatiline töö tehakse arvudega, võtmenäitajatega, otsese kontakti kaudu hankijate ning vedajatega.
Taktikalise ostujuhtimise eesmärke ja tulemusi mõõdetakse väga konkreetsete näidikutega.
Siinjuures võib nimetada näiteks tooraine käibekiiruse, tarnija tarnekindluse, hangitud kauba reklamatsioonide, toorainevaru päevade, surnud varude suhte ning sisseostu hindade trendi põhjal.
Võimalik, et ka aktiivsete hankijate arvu , mis on konsolideerimise efekti tulemus, kauba lettidelt puudumise arvu arvestades.
Just taktikalise ostujuhtimise tasemel tehakse konkreetseid otsuseid ettevõtte tegevusefektiivsuse tõstmiseks. Varude käibekiiruse ja rahavoogude parendamisel, optimaalse tellimuskoguse määratlemisel, ainult vajaliku kindlustusvaru hoidmisel, mängib olulist rolli just ostufunktsiooni taktikaline osa.
Ettevõtete üheks olulistest finantssuhtarvudest on koguvara tootlikkus ROA (Return on Total Assets) ehk siis koguvara puhasrentaablus. Siingi on tulemuse saavutamisel kandev roll taktikalisel ostujuhtimisel, mis otseselt mõjutab ettevõtte varude taset ja toodete ning teenuste tegelikke omamiskulusid.
Autor: Veronika Merilo