Esmaspäev 5. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Kokteilide maailmameister teab trende

Heidi Vihma 28. märts 2008, 00:00

Läbi aegade on inimvaim olnud ülimalt leidlik, leiutades alkoholile, mida puritaanid meelemürgiks peavad, järjest ahvatlevamaid manustamisviise ja kaunimaid legende. Konjakitootjatel on rääkida sajandipikkustest traditsioonidest, viinalegendi loomiseks sobivad nii kuulsad teadlased kui ka imelised materjalid, mille kaudu filtreerimisel saab viin absoluutselt täiuslikud omadused. Või viski - isegi turvas ja jõevesi võtavad selle pühitsusrituaalist osa.

Kui need imelised joogid veel omavahel kokteiliks kokku segada, ära kaunistada ja omapärase nimega ristida, oleme jõudnud napsude paradiisi. Siin ootavad meid Angel's Face, Angel's Delight ja Angel's Kiss, Red Passion, tavaline Orgasm ja Screaming Orgasm, Sweetheart, Summer Queen, First Kiss, Café Eros, Pousse L'Amore, Russkaja Krasavitsa. Peale nende veel palju-palju kauninimelisi ja heakõlalisi, ahvatlevalt sillerdavaid ja fantaasiarikkalt kaunistatud jooke - kokteile. Unustage viin apelsinimahlaga! Olete seda juba kakskümmend aastat järjest joonud, aeg on anduda uutele ahvatlustele. Et kusagil kokteilimaailma serval on varitsemas ka Zombie, Velvet Hammer, Diablo, lisab vaid pinget.

Palusin kokteilide salapärast lummust lahti seletama kokteilisegamise maailmameistri Krista Meri. Sissejuhatuseks tegi ta mulle kokteili Golden Autumn - sellesama võistluse võitnud joogi. Eriline tunne, eriline maitse, iial varem pole olnud võimalust maitsta midagi, mille autoriteedid on maailma parimaks tunnistanud. Kokteili kaunistavad rohelise õuna koorest lõigatud tähekesed, mis on mustikavartele aetud. "Oleks teadnud, et maailmameistriks tulen, poleks küll nii keerulist kaunistust tegema hakanud. Võistlustel on aega ainult mõned minutid, et hindamisele minevad kokteilid valmis teha, proovi siis neid tähekesi seal värisevate kätega välja lõigata," meenutab Krista.

Tahan teada, mille poolest võistluskokteilid igapäevakokteilidest erinevad. "Võistlustele minevat kokteili lihvime justkui teemanti, lihvime täiuslikkuseni. Materjal on ju piiratud: 7 cl kanget alkoholi, viis komponenti. Tehnika on teada, kuidas mida teha, aga ka seal tuleb detailid täpseks lihvida. Ja muidugi kaunistused! Võistluskokteilidel on need alati keerukad. Igapäevases elus teeme ikka lihtsamalt, tavalisemaid asju," avab Krista võidukokteili sünni tagamaid. "Kõige olulisem on ikka see, et maitsed oleksid tasakaalus ja omavahel sobiksid."

Põhimõtteliselt sama teeb Krista ka baaris. Klient, kes isegi ei tea, mis kokteili ta parajasti tahab, on täiesti igapäevane nähtus. "Tihtipeale tuleb mees ja tahab, et tehtaks ta naisele midagi head, midagi hapukamat, aga võib magus kah olla. Ja et oleks läbipaistev," räägib Krista. "Siis hakkan proovima, teen rabarberilikööriga, õunaviinaga. Klassikalistest retseptidest ma eriti kinni ei pea, mulle meeldib käigu pealt jooke välja mõelda. Vaatad aga inimesele otsa ja teed talle näo järgi. Enamikul kordadest on täppi läinud."

Eesti on viimase viieteistkümne aastaga püüdnud mahajäämust tasa teha ka söögi- ja joogikultuuris. Krista baaristaaž on 12 aastat, selle ajaga on ta näinud, kuidas meie inimesed on järjest teadlikumateks alkoholitarbijateks saanud. Viin mahlaga ja rumm koolaga pole enam ainsad segujoogid, mida tahetakse. Eriti just nooremad inimesed oskavad juba igasuguseid jooke küsida. Ja kes veel kui mitte kokteilide maailmameister peaks praegusi kokteilitrende teadma! Ja Krista teabki: praegu on hästi populaarsed mojito-joogid, mis on meile tulnud Hispaaniast. On igasuguseid: rabarberi, maasika, vaarika, mündioksa või laimiga. Veel on hästi populaarne Daiquir?: rumm, suhkrusiirup, sidrunimahl ja maasikad. See tehakse suurde kõrgesse kokteiliklaasi, näeb efektne välja ja meeldib eriti naistele. Ja pole üldse raske teha. Moodi on parajasti tulemas martiinid, näiteks õuna-, maasika- või vaarikamartiinid. Kuivad, just sellised, nagu viimastel maailmameistrivõistlustel võitnud jook.

Nii et praegusel trendil on kaks äärmust: ühelt poolt marjased ja hästi värsked joogid, teiselt poolt kuivad lühikesed joogid. Tagasi on tulemas ka viski, mida juuakse enamasti veega. Vahepeal seisid viskipudelid riiulil ja keegi ei tundnud huvi. Vanu klassikuid Camparit, viina ja džinni on alati joodud ja juuakse ka nüüd. Aeg-ajalt tulevad mõned lühikese eluga moejoogid. Vahepeal joodi näiteks karamellirummi ingveriõllega. Siis äkki enam ei läinud see, hoog oli möödas.

Professionaalina oskab Krista hinnata oma kolleegide vaeva. "Kui lähen baari ja näen, et baarmenil on parajasti palju tööd, siis ei hakka ma talt mojito't või õunamartiinit küsima - ma tean, et sellega läheb aega. Selle ajaga kui ta teeb ühe mojito, jõuaks ta juba kuus-seitse Bacardi-Colat teha. Aga mõnes heas restoranis, kui näen, et teenindajal on minu jaoks aega, siis muidugi võtan mõne hea joogi."

Kui vana klassiku Tom Collinsi kvaliteet baarist baari kõigub, on viga kokteilisegajas. Klassikal on kindlad reeglid, kui neid järgida, peab kvaliteet olema ühtlane. Kui küsin nõu, millistest Tallinna baaridest head kokteili saab, juhatab Krista vaatama, milliste baaride töötajaid võistlustel auhindu saavad.

Visiooni ilmumisajaks on järjekordsed Eesti baarmenide meistrivõistlused juba toimunud ja võitja teada, artikli kirjutamise ajal alles lihvitakse viimaseid nüansse. Krista Meri oma võistluskokteili retsepti muidugi veel ei avaldanud, küll aga sain ma seda maitsta. See oli hea. Sellel aastal võisteldakse magusate kokteilide segamises. Eestit läheb Puerto Ricos toimuvatele maailmameistrivõistlustele esindama juba järgmine baarmen ja uus kokteil.

Kokteili väljamõtlejaks võib pidada esimest inimest, kes avastas, et kaks või kolm jooki maitsevad kokkusegatult paremini kui igaüks eraldi. Kokteilid sünnivad katsetuste käigus, inimlikust uudishimust. Ürgkokteiliks võib pidada rummpunši, mida joodi 17. sajandi Inglismaal. Kokteili sõna päritolu ega joogi enda ajaloos ühest selgust pole. Üldiselt arvatakse, et sõna cocktail kasutati esmakordselt 1806. aastal ühes Ameerika ajakirjas, kuid sõna päritolu kohta ei osata midagi öelda. Kõige tõenäosemalt tundub nimi tulenevat kuke kirevatest sabasulgedest (cock - kukk, tail - saba).

Esimese kokteiliraamatu "The Bon Vivant or How to Mix Drinks" kirjutas ameeriklane Jerry Thomas ning see avaldati aastal 1862. Sedasama California baaripidajat Jerry Thomast peetakse kõigi maailma baarmenide esiisaks. Nendel aegadel ei serveeritud kokteile baariletilt, vaid anti kliendile pudeliga kaasa.

Sweet Martini on 1895. aasta kokteiliraamatus kirja pandud enam-vähem samasugusena, nagu seda ka tänapäeval tehakse. Nii et Sweet Martini on kokteilide vana-vana-vana-vanaisa. Dry Martini, Martini, Manhattan ja paljud muud klassikalised kokteilid kujunesid välja eelmise sajandi alguskümnenditel.

Kokteilidele andis hoogu Ameerika keeluseadus 1919-1934. Salaja müüdi kõrtsides alkoholi ju ikka ja targem oli seda varjata mõne süütuma joogiga. Nii tekkis näiteks Screwdriver ehk Kruvikeeraja - salakraam segati apelsinimahlaga.

Kokteilibaar on Ameerika leiutis. Eelmise sajandi alguses tekkis neid ka Euroopas, aga näiteks Inglismaal ei sobinud korralikul kodanikul sinna minna enne, kui Esimene maailmasõda maailma koos vanade kommetega segi pööras. Ameerikalik kokteilikultuur imbus Euroopasse koos Hollywoodi filmide ja džässmuusikaga, jäädes pikaks ajaks dekadentlikuks ilminguks. Alles Teise maailmasõja järel said kokteilid Euroopas laiemalt populaarseks. Viin lükkas džinni troonilt - seni oli olnud kõige sagedamini kasutatavaks baasalkoholiks džinn, nüüdsest sai selleks viin, mis on jäänud siiani oma positsioonile.

Fotod: Meeli Küttim

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
25. November 2011, 10:43
Otsi:

Ava täpsem otsing