Kuidas parandada mälu

01. aprill 2008, 12:48

Tänapäevane tehnoloogia ümbritseb meid
paljude meelespidamist vajavate asjadega. Alates internetiparoolidest kuni
kõikvõimalike elektrooniliste vidinate kasutusjuhenditeni. Kõige selle meeles
pidamine võib paljude inimeste mälule siiski üle jõu käivaks osutuda, kirjutas
Physorg.

„Seepärast oled sa paratamatult sunnitud osa asju üles kirjutama. Inimeste võime meelde jätta on piiratud, seda ei muuda ka tänapäevane tehnoloogia,” ütles Iowa osariigi ülikooli psühholoogiaprofessor Rob West. „Ei ole olemas lihtsat viisi kõigi paroolide meelespidamiseks, sest hea parool koosneb raskesti meelespeetavast juhuslikust tähtede ja numbrite kombinatsioonist.”

Kuid Westi sõnul on olemas mitmeid meetodeid, kuidas oma mälu parandada, et ei oleks vaja kõike üles kirjutada. Eriti paroole, mis mingil juhul teiste inimeste kätte ei tohiks sattuda.

1. Tugevda regulaarse vastupidavustreeninguga oma kopse ja südant. Teadlased on pikka aega seostanud head füüsilist vormi vaimse võimekuse suurenemisega, kuid viimasel ajal on selle seose olulisuse kohta tehtud ka mitmeid kinnitavaid uuringuid.

2. Seosta uus info vanaga. Vananedes muutub inimese mälu nõrgemaks, mistõttu on mõistlik hakata uusi andmeid seostama vana ja kinnistunuga. Näiteks mõtle välja skeem, kuidas uus telefoninumber vanaga seostub.

3. Vähenda stressi. Kui tahad midagi meelde jätta, võta aeg maha ja püüa end stressitekitajatest eemal hoida.

4. Ole keskendunud. Hajunud tähelepanu ja segamine mõjuvad uue info meeldejätmisele väga halvasti. Seega ei kipu telefoninumbri meeldejätmine autojuhtimise või telefoniga rääkimise ajal kuigi hästi õnnestuma.

5. Treeni oma aju. Sudokude ja ristsõnade lahendamine aitavad mõistusel erksana püsida. Ka lugemine aitab, eriti siis, kui loed midagi sellist, mis mõtlema ergutab.

6. Tee kindlaks, millal on su parim aeg mõtlemiseks. Teadlased on leidnud, et üle 50-aastaste inimestel on vaimne võimekus kõrgeim hommikul kella kaheksast kuni lõunani. Noortel jääb see aeg mõnevõrra hilisemale kellaajale. Seega arvesta oma vanusega ning planeeri suuremat vaimset pingutust nõudev tegevus sobivamale ajale.

Lisaks soovitab West hoiduda programmidest, mis lubavad suure raha eest kõigest ühe päevaga teie mälu oluliselt parandada. „Mälu treenimine on nagu keha treeniminegi pikaajaline protsess. Keegi ei võtaks ju tõsiselt programmi, mis lubab teie keha kõigest ühe või paari päevaga vormi ajada,” ütles West.

Westi sõnul teab ta küll edu saavutanud mälu parandamise programme, kuid need nõuavad patsiendilt vähemalt kaks-kolm tundi tööd nädalas 12 nädala jooksul.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
11. April 2008, 11:49
Otsi:

Ava täpsem otsing