Eestlased viivad digirevolutsiooni Iirimaa lotosse

Mariliis Pinn 04. aprill 2008, 16:12

Eesti tarkvaraarendaja Net Group korraldab
Iirimaa lotos digirevulutsiooni, muutes süsteemi mobiilipõhiseks.

Lisaks riiklikule lotosüsteemile on Iirimaal on juurdunud spordiklubide võrgustik, mida rahastatakse läbi loto. „Selliseid klubisid on umbes 600 tükki, sõltuvalt klubi suurusest korraldatakse iga nädal 1-2 loosimist. Selle kasumiga, mida loto teenib, finantseeritakse spordiklubide tegevust. See on sotsiaalne tegevus, millest on hasardis enamik keskealisi kohalikke. Loto korraldajad tahtsid kaasata rohkem noori,“ kirjeldas projekti eestvedaja Net Groupi tarkvaraarendusedivisjoni juht Kari Maripuu.

Keskmisele spordiloto loosimisele müüakse umbes 300-1500 piletit, üks pilet maksab 2 eurot ehk umbes 30 krooni. Lotot mängib iga nädal umbes 600 000 inimest.

Täna on loto korraldatud nii, et agent müüb pubides, kus iirlased õhtuti armastavad õlut juua, paberile trükitud lotopileteid. Loto korraldajad peavad iga nädal piletid tellima, need trükkida laskma, agentidele jagama, pärast loosikasti koguma ja hiljem ka võitjale teada andma. Selle taga on keeruline paberimajandus. „Meie digitaalne lotosüsteem lihtsustab asja tunduvalt. Enam ei pea trükikojast pileteid tellima. Müügiagent müüb pubis mobiiliga pileti, mis registreeritakse automaatselt süsteemi. Pileti ostja saab automaatse kinnituse oma mobiilile. Kui loosimise tähtaeg kukub, siis süsteem lüüakse lukku, süsteem teeb ülejäänu, muuhulgas teavitab võitjaid SMSiga,“ tutvustas Maripuu süsteemi.

Lisaks noorte meelitamisel lotomaailma tahtsid iirlased ka kulusid kärpida. „Lotopilet maksab 2 eurot. Iga pileti trüki ja levitamise kulud on 50 senti. Digitaalses süsteemis on see 13 senti,“ sõnas Maripuu.

Uus süsteem võimaldab lotot paindlikumalt müüa, näiteks seeriat terveks aastaks, mida varem oli raske korraldada.

„Maksmine toimub sularahas kohapeal. See oli nende nõue,“ viitas Maripuu sellele, et Iiri internetipangad ja e-teenused ei ole nii arenenud kui siin ja summa mobiiliarvele lisamine osutus hoopis võimatuks.

„Erilisus seisneb nende e-riigi teenuste levikus. See lahendus siin on nagu meile suhtelist tavaline mobiililahendus. Iirlaste jaoks oli see revolutsioon, nad ei tahtnud isegi, et me kellegagi sellest räägime. Et keegi äkki teeb sama teenuse,“ rääkis Maripuu, kelle sõnul on iirlaste digiareng paar aastat maas. „Neil on arhailisust nii palju, need institutsioonid, mis juhivad suuri rahasid, on jäänud vanasse ega julge uuendada,“ lisas ta.

Projekt sündis koostöös kohaliku investori Joseph Donoghue'ga, kellega koos loodi firma nimega Irish Regional Ticketing System. „Investeering on tänaseks kasvanud 2 miljoni Eesti kroonini, sinna kuulub ka serverilahendus,“ sõnas Maripuu.

Net Group plaanib sama süsteemiga laieneda üle Briti saarte.

Täna käivitus pilootklubi, suurem uue süsteemi tutvustamine tuleb mai alguses.

„Süsteemi ainuke keerukus on moraalne ümbermõtlemine, agent ei müü enam talongi. On lisanud põnevus, midagi muutub. On vaja levitada arusaama, et digitaalne pilet on turvalisem. Kui tavaline pilet ei pruugi lotokasti jõuda ja ka võidu kättesaamine on kahtlane,“ lisas ta.

„Iirlastele tundus, et oleme oluliselt pädevamad ja Eestis tehtud süsteem on usaldusväärsem. Teine risk oli, et IT-firma ei loo seda lahendust neile, vaid rakendab ise seda,“ põhjendas Maripuu eestlaste palkamist, mille määravaks tingimuseks ei olnud hind.

Net Groupi tegevjuhi Priit Kongo sõnul on tegu klassikalise edulooga, kus tulbi müügimees müüs kliendile idee ja viis aastaga projekti eduka lõpuni. „See läbimurre eksporditurul näitab, et asjad liiguvad,“ kommenteeris Kongi firma edu Iirimaal.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
14. April 2008, 15:36
Otsi:

Ava täpsem otsing