Teise auto roolis ohtlikum?

Villy Paimets 07. aprill 2008, 00:00

IIZI kindlustuskalkulaator ütleb, et kui tahan mõnele oma autodest osta kohustusliku kindlustuspoliisi, siis olen kindlustusseltside arvates Subaru roolis kaks korda ohtlikum kui Saabi roolis. Kusjuures, mõlemad nimetatud sõidukid kuuluvad vormiliselt liisingufirmale. Päris oma auto, Landroveri roolis olen ohtlikkuselt keskmik.

Miks? Kuidas on võimalik, et ma teise auto roolis ohtlikum olen?

Rahandusministeerium teatab, et ei tohi seltside tegevusse sekkuda. "Liikluskindlustuse hind kujuneb vabaturu konkurentsis, millesse riik regulatsioonide tasemel eraldi sekkuda ei saa - selline reegel kehtib kogu Euroopa Liidus," ütleb ministeeriumi kindlustuse talituse juhataja Siiri Tõniste.

Finantsinspektsioonist öeldakse, et kindlustusselts koostab tariifid, arvestades sõidukiga liikluses põhjustatud liikluskahju, kindlustusmaksega kaetud perioodi pikkust ning muid tegureid. "Ühe või teise automargiga seotud kindlustustingimused kujunevad suures osas kindlustusseltsi kasutatava statistika alusel," ütleb inspektsiooni finantsteenuste järelevalve divisjoni juht Andre Nõmm. Tema sõnul võetakse arvesse, milliste automarkidega juhtub märkimisväärselt rohkem liiklusavariisid ning vastavalt sellele arvutatakse ka liikluskindlustuse hind. Samuti kujundab kindlustuse hinda auto taastamisega seotud kulutase.

Miks tariife ei personaliseerita ja kas ning milliste kuludega see võimalik oleks, seda oskavat täpsemalt selgitada nii kindlustusseltsid kui ka LKF.

LKFi juhatuse esimees Kristjan Niinemaa: "See, et n-ö järjekorras teisele autole võib hinnamasin pakkuda esimesest erinevat koefitsienti, ei ole praeguse koefitsiendimüstika juures midagi erilist: selline äriloogika on kunagi valitud ja teatud olukordades polegi tulemused ebaloogilised."

Saabi ja Subaru näites toodud sõidukite kindlustuste maksumuste põhiline erinevus tuleneb sõiduki omanikest, kelle nimele poliis vormistatakse, ning sellest, kui kaua on konkreetne auto selle omanikuga seotud olnud, ütleb Inges Kindlustuse juhatuse liige Lauri Riit. Tema sõnul ei tea selts poliisi väljastamisel, kas sõidukiga sõidab sõiduki omanik, keegi teine või mitu inimest. Kui omaniku sõidukiga sõidetakse mitu aastat, kuni ta riskikoefitsient jõuab miinimumini ning ta soetab uue, kasvõi täpselt samasuguse sõiduki, lähtutakse taas, et selts ei tea, kes ja kuidas uue sõidukiga sõitma hakkab, ning koefitsient arvestatakse ka sellest tulenevalt.

Kuid siiski, kas pole veidi totter, et üks ja seesama inimene lihtsalt erinevat autot juhtides ühiskonnale erinevat ohtu kujutab?

"Kui sedasi lihtsama loogikaga asjale läheneda, siis tundub jah, et sama juht on seltside arvates erinevates autodes erinevalt ohtlik, kuid tegelikult see päris nii ei ole, küsimus on võimalustes, mis seltsil on hinna kujundamiseks kasutada. Selts kindlustab sõiduki ja juhi, paari, kusjuures autot selts teab, juhti aga mitte." Nagu Riit kinnitab, ei tea selts seda, kes ikkagi tegelikult autot juhib. "Kui sõidukiga tohiks sõita näiteks vaid sõiduki omanik, siis sellist esmapilgul totrat olukorda ei tekiks. Paraku kardan, et keegi sellistel tingimustel kindlustust osta ei sooviks," lõpetab Riit selgituse.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 17:27
Otsi:

Ava täpsem otsing