Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kristallkuuli leid prognoosiga
Iga ettevõte teeb oma tegevuste planeerimiseks ja korraldamiseks prognoose. Hea prognoos on määrava tähtsusega, et teha häid operatsioonilisi otsuseid, planeerida turundustegevusi ja kavandada eelarvet.
Tark mees Albert Einstein on öelnud, et ennustamine on keeruline ja seda iseäranis siis, kui proovime tulevikku ennustada. Hoolimata sellest tõdemusest pole aga meil kuskile pääsu - prognoose tuleb teha ikka ja jälle.
Iga ettevõte läheneb lahenduse leidmisele erinevalt - mõned kasutavad statistilisi meetodeid, teised tuginevad oma kogemusele ja hinnangutele ning tihti ei nimeta seda prognoosimisekski. Tõsi on, et erinevaid prognoosimeetodeid on palju välja töötatud. Ei ole olemas ühte ja parimat, vaid erinevates olukordades töötavad mõned meetodid paremini kui teised.
Meetodi valik sõltub paljudest asjaoludest - kas soovime teha pika- või lühiajalist prognoosi, kas soovime prognoosida lihtsalt järgmise nädala müüginumbrit või leida müügi põhjuslikke tegureid. Samuti tuleb arvestada ka seda, milline on parasjagu toote elutsükli faas, kas nõudluses esineb sesoonsust või trendi.
Seega on eduka prognoosi peamiseks teguriks erinevate olukordade äratundmine ja vastavalt sellele õige meetodi valimine. Õnneks on meetodite head ja vead üsna hästi kirjeldatud ja ka nende kasutamine ei ole hirmus keeruline.
Nii et otsus investeerida natuke aega prognoosimeetodite tundmaõppimisesse on igati mõistlik. Selle tulemusel ei leia te mitte ühte kristallkuuli, vaid terve korvi kuulikestega ning nende hulgast õige valimisega panete aluse ettevõtte edukamale edenemisele.
Autor: Priit Võhandu