Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Istanbul - kunagise võimu kestev sümbol

    Istanbuli lennujaama saabudes hakkavad kohe silma kõrgustesse püüdlevad minaretid, mis on mošeede üheks osaks. Alguses on harjumatu näha palju ringi sagivaid inimesi ja sealne mittepealetükkiv teenindus.
    Istanbulis on mugav liigelda ühistranspordiga: metroo, trammi ja laevaga. Piletihind on sõltumata vahemaast 1,30 liiri ehk kümme krooni.
    See Türgi suurim linn asub Bosporuse kaldail iidsete kaubateede - mis viisid Mustast merest Vahemerre ja Väike-Aasiast Kagu-Euroopasse - ristumiskohal. Varem on Istanbul kandnud nime Byzantion ja Konstantinoopol. Istanbuliks nimetati see 1930.
    Istanbul pole alati olnud pealinn. Pärast Esimest maailmasõda oli Türgi kaotanud pea kõik valdused Euroopas. Kuna Istanbul oli asukohalt jäänud riigi serva ja vee äärde, koliti 1923 pealinn ümber Türgi keskosasse Ankarasse.
    Nüüdseks on Istanbul ajaloolisi vaatamisväärsusi täis linn. Kindlasti üks tähtsamaid kohti kogu linnas on Sultanahmedi väljak, mille ühel pool on Sinine Mošee ning teisel pool Hagia Sophia (Aya Sofia) muuseum.
    Mõlemad kõrguvad oma teravate minarettidega taeva poole nagu kuulutades kõigile oma hiigelaja võimsust. Nende vahel laiub kaunis pargike, mis on kaunistatud purskkaevude ja lillepeenardega.
    Sinise Mošee ehitas sultan Ahmet I aastatel 1609-1616. Päevast päeva voorib sinna moslemeid, et lunastada patud ja palvetada taeva poole. Iga päev mitmeid kordi kõlab palvuse ajal kõrgetest mošee minarettidest araabiakeelne hüüd taeva suunas.Sinaka katuse ja kuue minaretiga hoone on lummav vaatepilt. Tahes-tahtmata jääb pilk sellele pidama pikaks ajaks. Lõppematu inimeste voorimine annab märku, et see on koht, mida võiks kindlasti külastada ka seestpoolt.
    Enne tuleb järgida mõningaid reegleid, näiteks ei tohi mošeesse siseneda välisjalanõudega. Igale külastajale antakse kott, kuhu saab panna jalatsid ning soovi korral ulatatakse naistele pearätik.
    Mošees avaneb vaade, mida ei unusta nii kergelt. Terve põrand on kaetud punase vaibaga, mis on pehme ja puhas. Seinad ja lagi on kaunistatud väga kirjude ja huvitavate mustritega.
    Sinisest Mošeest mõnisada meetrit eemal teisel pool parki asub Hagia Sophia - esmalt kirik, millest hiljem sai mošee. Alates 1935. aastast asub seal muuseum. Selle suurepärase ehitise lasi püsti panna keiser Justinianus. Hoone on ideaalne näide bütsantsi arhitektuurist.Hagia Sophia ehitati ristiusu kirikuks, kuid hiljem muudeti ümber mošeeks. Nimelt vallutas sultan Mehmet aastal 1453. aastal Konstantinoopoli ning nähes nii kaunist ja võimast ehitist, otsustas ehitada selle ümber kuninglikuks mošeeks. Hagia Sophia on kuulsamaid mošeesid, mida on üldse kunagi ümber ehitatud.
    Sellesse võimsasse ehitisse sisenedes tundub, nagu oleks aeg seiskunud. Marmorist sambad vajutavad mällu massiivse pildi. Lummavad lae- ja seinamaalingud panevad iga turisti ahhetama.
    Mitte kaugel kuulsatest mošeedest asub Topkapi kindlus. Seal elasid sultanid oma kaaskondlastega. Samas kompleksis asus ka haarem. 1465. aastal sultan Ottomani poolt ehitatud Topkapi palee on linna suurim muuseum.
    Topkapi jaoks võiks varuda 3-5 tundi. Pilet sinna maksab kümme liiri ehk 77 krooni. Filmimine ja pildistamine on valdavalt lubatud, küll on see keelatud varakambrites - mida märgivad ka sildid uksel ja ruumis sees.Topkapi palee on kaunis koht jalutamiseks ja antiikaja käsitööga tutvumiseks. Paljudes saalides on välja pandud kaunid riided, ehted ja sõjariistad. Neid vaadates saab aimu kunagisest kunstist ja oskusest luua midagi ilusat. Palees asub ka ruum, kus kunagi elasid sultani haaremi kuulunud naised. Seda osa hoonest saab vaadata lisatasu eest, aga hind on seda väärt.
    Istanbulis on väga hea vaatamisväärsustega tutvuda, kuna enamik kohti asub lähestikku. Nii jääb eelpool nimetatud kaunite ehituste lähedale ka sissepääs Yerebatani veetsisterni ehk maa-alusesse paleesse. Pileti sinna saab lunastada samuti kümne liiri eest.
    Mööda akvedukti, mis kunagi läks läbi kogu linna mitmeid kilomeetreid, toodi vesi Yerebatini veehoidlasse ning sealtkaudu varustati elanikke mageda veega. Kogu maa-alune ruum toetub suurtele ja võimsatele sammastele. Üllatav, et need suudavad kogu seda raskust hoida. Jahe temperatuur ja müstiliselt valgustatud ruum on meeldiv vaheldus soojale õhule ülevalpool käike.
    Kord juba Türgis olles tuleks kindlasti ära proovida kebab, mida pakutakse mitmes erinevas variandis: lavaši vahel, saiaga ja ka eraldi küpsetatult. Huvitavaks joogiks on kohalik aniisiviin, mida nimetatakse rakiks. Valades vett joogi sisse, muutub see valgeks ja piimjaks.
    Kel tekib Istanbulis soov korralikult puhata ja puhkust nautida, võib soovitada erinevaid Türgi saunu. Mõnus massaaž ja hea olemine muudab puhkuse täiuslikuks.
  • Hetkel kuum
Paul Künnap: Soome ja Rootsi võidujooks terase pärast annab Eestile õppetunde
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Rohepöördest tingitud tööstuse ümberorienteerumise ja ka ümberpaiknemise ajaaken ei ole lõputu. Kes esimesena suudab vajalikud investeeringud teha ja enda juurde meelitada, on järgnevateks kümnenditeks võitja, kirjutab värske näite põhjal advokaadibüroo Sorainen partner Paul Künnap.
Equinor maksab erakorralist dividendi ja ostab aktsiad tagasi
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Norra energiaettevõte Equinor kinnitas tavapärase dividendimakse ning lisas sellele samas suuruses erakorralise dividendi, pakkudes aktsionäridele tulu kokku 0,70 dollarit aktsia kohta.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Kriis pani juhid liikuma. „Rahapakiga enam kedagi üle ei osta“
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Viimaste aastate kriisid on muutunud erinevatel põhjustel juhtide vahetused tavapärasemaks, kuid ainult suurema palgaga üldjuhul enam tippjuhti konkurendi juurest üle ei meelita, rääkis värbamisagentuuri Fontese partner Eva Lelumees.
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Kohus jättis Merko vaidluses riigiga tühjade pihkudega
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Tallinna halduskohus, mis korra juba pikale veninud vaidluses riigilt Merkole pea miljoni kahjuhüvitist välja mõistis, jättis värske otsusega ehitusfirma kaebuse rahuldamata.
Leedu firma plaanib Eestisse investeerida 18 miljonit
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.
Leedu logistikakinnisvara ettevõte Sirin Development hakkab sel aastal ehitama Eestisse 8 miljonit eurot maksvat laohoonet, kokku plaanib firma investeerida Eestisse 18 miljonit eurot.