Esmaspäev 5. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Ärikonsultant: kosmoselaev, lennuk, katus ja aken

11. aprill 2008, 20:03

EBSi ettevõtluskeskuse juhataja Ülle
Pihlaku sõnul tuleb ettevõtjal võimalusi ja ohte tuvastada kosmoselaevalt,
lennukist, majakatuselt ning oma kontoriaknast.

"Tuleb selgeks teha, kas see on nüüd võimalus, mida ära kasutada, või on see oht, mille eest end kaitsta," rääkis Pihlak ettevõtte diagnostikast tänasel Tööandjate keskliidu seminaril. Ärikonsultandi sõnul võidab see, kes on globaalseteks muutusteks valmis.

SWOT-analüüsi globaalsel tasandil vaadeldakse äri nagu kosmoselaevast. Edasi läheb analüüs kaug- ehk väliskeskkonda hinnates. "Jõuame oma ärile lähemale, oleme nagu lennukis," rääkis Pihlak. Sealt näeb ettevõtte juht seadusi, määrusi jms, makse, minimaalset töötasu, subsiidiume, valitsuse eesmärke ja nende saavutamise vahendeid, rahvusvahelist kliimat, korruptsiooni, turvalisust ning poliitilisi riske.

Veel allapoole tulles hindab firmajuht oma majandusaru, kas siis ehitust, kaubandust või pangandust, vaadeldes seda nagu hoone katuselt. Alles tegevuskeskkonda analüüsides tulevad konkreetsed nimed, nagu konkurendid, hankijad ja teised. "See on, nagu vaataksime aknast välja, mis meie hoovis toimub," selgitas Pihlak.

Poliitikute vigurid

"Olin eile ühes pangas, ma nime igaks juhuks ei ütle, kus rääkisin ümbrikupalga mõjust. Paljud inimesed olid üllatunud, sest olid oma eelmistes töökohtades saanud ümbrikupalka ja pidasid seda normaalseks," ilmestas Pihlak võimaluste ja ohtude nägemist.

"Kas te teate, mida subsideeritakse? Mis on valitsuse eesmärgid ja kuidas nad oma eesmärke saavutavad?" puistas Pihlak küsimusi. "Kui öeldakse, et vähendatakse vaesust, on selleks kaks võimalust. Esiteks, kui lastakse vaestel teistest paremini elada ja teiseks, kui tõmmatakse ühiskonna ülemist kihti (maksude ja piirangutega - toim.) alla," selgitas kogenud konsultant vastuse tähtsust.

"Mis ettevõtteid praegu natuke ärevaks teeb, on, et ei teata, mis juhtub krediidivõimalustega. Arengut on kõige odavam finantseerida laenuga. Inflatsiooni võiks samuti jälgida, eriti inflatsiooniprognoose," lisas ta.

"Kõige paremad analüütikud on meil pankades ja ministeeriumites, sest ega me ise paremad ennustajad pole. Kui ettevõte ekspordib riiki, kus inflatsioon on madal, võib näha, kuidas kasum väheneb, sest ega eksportija saa hinda tõsta vastavalt inflatsioonile," märkis konsultant.

Kõnekas statistika

Paljude ettevõtete tulu sõltub sellest, kui palju raha inimestel pärast kohustuslike kulude kandmist üle jääb. "Keskmisel eesti elanikul jääb kuus järgi kuskil 4000 krooni. Mis te arvate, kus ta paneb selle raha praegu? Laenu maksab tagasi sellega!" rääkis Pihlak statistikast.

Ta selgitas, et veel hiljuti arvas üks reisifirma juht, et kui nii palju raha üle jääb, siis ilmselt inimene reisib. SWOT-analüüsi tegid aga ka teised ettevõtjad ning kes end agressiivsemalt pakkus, sai raha omale. Nii saidki pangad raha omale.

Äri diagnostikas võib ette tulla muudki üllatavat. "Näiteks, kõik ettevõtjad räägivad, et nende sihtgrupp on jõukam või rikkam elanikkond, aga neid tarbijaid, kes saavad endale kõike lubada, on Eestis vaid 2-3% ehk kuskil 2800 inimest," ütles Pihlak.

Niisamuti tõi Pihlak näite, kus ühe toitlustuskoha omanik oli mures, et kui inimesed väga kultuurseks muutuvad, siis võib-olla nad ei käi enam kõrtsis. "Nii et pole alati kasulik, kui kultuur väga tormiliselt areneb," kommenteeris ta.

Pihlak käis välja ka statistikal põhineva äriidee: "Indias ja Hiinas on 40 miljonit meest üle. Mul tekkis idee, et korraldaks konkursi ühele Eesti naisele. Piisab täiesti, kui 20 miljonit meest maksab mulle igaüks ühe krooni, et konkursil osaleda. Siis vaatab, kes selle naise saab."

Kriitilised lõksud

"Lõpuks mängivad rolli survegrupid. Kas te olete sellega kokku puutunud, näiteks naisliikumisega? Kellelt olen küsinud, ütlevad, et jah. Kodus," rääkis Pihlak. Ta jutustas, kuidas ta Ameerikas olles oma silmaga nägi, et ühed ja samad inimesed piketeerisid kord abortide keelustamise vastu ja paar päeva hiljem abortide poolt. "See on ilmselt hea teenistus töötutele ja pensionäridele," leidis Pihlak.

Ettevõtjal tuleb mõelda ka sisenemisbarjäärile ja asenduskaupadele. Kas on võimalik, et tarbija loobub näiteks aknast, müürib kasvõi aknaava lihtsalt kinni, kui uue akna hind talle enam ei sobi?

"Ärikeskkonna diagnostikas tuleb ikka ära otsustada, mis asjad meie äri kriitiliselt mõjutavad. Põhirõhk on sõnal kriitiliselt. Neid asju võib olla ka ainult viis," ütle Pihlak, kelle sõnul nähakse ettevõtte ohte ja võimalusi tihtipeale valesti. Kui liiga palju faktoreid võtta, ei suuda ettevõtja neid jälgida. Üks ja sama asi ei saa avaldada ettevõttele korraga nii positiivset kui ka negatiivset mõju.

"Kõik, mis läks positiivse alla, on võimalus, kõik mis negatiivse alla, on oht. Siis võtate ette strateegia ja vaatate, kas võimalusi ja ohte on ära kasutatud. Vaatate, ega konkurendid teist ette pole läinud, kas olete ohtude vastu kaitstud ja riskid maandanud. Hiljem vaatate, kas kõigi ohtude vastu on end üldse mõtet kaitsta," õpetas Pihlak.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
11. April 2008, 20:01
Otsi:

Ava täpsem otsing