Tähtsaim on kiiresti teatada

Lilian Hankewitz 30. aprill 2008, 00:00

Liikluskindlustuse seaduse N48 lg 2 p 8 alusel tekib kindlustusandjal tagasinõude õigus sõidukit vallanud isiku vastu 30% ulatuses kannatanule väljamakstavast hüvitisest, kuid mitte enam kui 7000 krooni, kui valdaja ei teatanud kindlustusandjale seadusega ettenähtud korras. Seaduse kohaselt saab tagasi nõuda ka käsitluskulud vahemikus 3130-55 000 kr.

Miks on vaja teavitada? Isegi väikesest kriimustusest tuleb palju pahandust. Kohapeal võidi ju suuliselt kokku leppida, et kõik on korras ning pretensioone ei esitata. Hiljem inimene rahuneb, mõtleb, ning otsustab siiski kindlustusandja poole pöörduda. Uue auto puhul piisab pisikesest kriimustusest ja stange vahetamisest, kui kahjusumma võib ulatuda 50 000 kroonini. Teavitamata jätmise korral on 30% kahjusummast 15 000 kr, mis vastavalt seadusele taandub 7000-le, käsitluskulu on 10-15% kahjusummast, kuni 7500 kr. Kindlustusandja saab kahjust mitteteatamise korral seega põhjustajalt tagasi nõuda 14 500 krooni - ühe pisikese kriimustuse pärast stangel.

Kui saame välismaal liigeldes kannatada, on kõige kindlam kutsuda politsei. Paljudes riikides, nt Poolas, Leedus ja Lätis on politsei kutsumine kohustuslik. Kui seda ei tehta, on väga raske kahjusaamist tõestada ning hilisem hüvitise nõue võib jääda rahuldamata. Politseilt tuleb võtta teatis õnnetuse toimumise kohta.

Kahjuks juhtub, et vaatamata ilmselgele kannatanu rollile makstakse hüvitist kas osaliselt või ei maksta üldse. See tuleb sellest, et kohapeal on sündmus poolikult vormistatud. Kindlasti tuleb kohapeal süülisus kindlaks teha ja kirjalikult vormistada. Hilisemate vaidluste vältimiseks fikseerige koos põhjustajaga tekitatud kahju. Meenub hiljutine kogemus Norra kindlustusfirmaga, kus kannatanul jäi pooliku vormistamise tõttu saamata ca 150 000 krooni.

Odavam on panustada sõidukijuhtide keelekoolitusele kui suuri kahjusid kinni maksta. Tuntud vorm "Teade liiklusõnnetusest" on paljudes keeltes sarnane ja pannes vormid kõrvuti on võimalik mõista, millest jutt. Kui veokijuht töötab välismaal pidevalt, peaks tal olema toimetulekuks sõnastik.

Kindlasti pange kirja kahju põhjustaja kindlustusandja ja poliisi number. Kui viibite välismaal pikemat aega, pöörduge koheselt põhjustaja kindlustusandja poole.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 17:31
Otsi:

Ava täpsem otsing