Analüütik: laenuraha eest osteti vähem kaupu

Annika Matson 30. aprill 2008, 13:16

Majandusministeeriumi majandusanalüüsi
talituse peaspetsialist Viive Metsis kommenteeris märtsi jaemüügitempot, et
tänavu langes ära mullune tendents, kus kiire laenuraha sissevool tekitas
täiendavat nõudlust.

Kaupade jaemüügitempo jäi märtsis esmakordselt alla eelmise aasta samale perioodile, teatas majandusministeerium. Statistikaameti andmetel vähenes jaekaubandusettevõtetes müük märtsikuus võrreldes eelmise aasta sama perioodiga 4% võrra.

Müük püsivhindades kasvas võrreldes veebruarikuuga 7% (sesoonselt korrigeerimata). I kvartalis tervikuna langust siiski ei olnud, jaekaubandusettevõtete müük kasvas 1% võrra tänu toidukaupluste käibe kasvule 2% võrra. Jaekaubanduse müügi langusele avaldasid mõju kiiresti kasvavad hinnad, laenude tagasimaksmise vajadus, ostuvõime kasvu pidurdumine ja nõrgenev kindlustunne.

Sel aastal langes ära võrreldes eelmiste aastatega kiire laenuraha sissevoolu toel kasvanud täiendav nõudlus. Ka palgad ei kasva enam nii jõudsalt ja inimestel jääb vähem raha kaupade ostmiseks. Inimesed on pessimistlikumad, suurenenud on hirm kaotada töökoht, mistõttu ostetakse vähem kallimaid kaupu ja ei vahetata veel välja korrasolevaid pikaajaliseks kasutamiseks mõeldud püsikaupu (külmikud, pesumasinad jm). 2008. aasta I kvartali jaemüügi kasvu mõjutas osaliselt ka soe talv, mistõttu jäid paljud talvekaubad müümata ja kaupmehed olid sunnitud tegema suuri allahindlusi, et kaubavarusid vähendada.
Müügi vähenemine toimus tööstuskaupade kaupluste arvel, nende müük langes märtsis 8%. Posti teel kasvas müük 12% ja farmaatsiakaupade, kosmeetika ja tualetitarvete jaemüük 4%. Toidukaupade kaupluste jaemüük jäi eelmise aasta tasemele. Kiiremat kasvu toidukauplustes pidurdas kiire toiduainete hinnatõus, mis tõi kaasa nõudluse vähenemise. Inimesed vähendavad juba ka toidukulutusi ja muudavad tarbimisharjumusi, ostes vähem kulinaariatooteid ja kallimaid kaupu.
Kõige rohkem vähenes märtsis tekstiiltoodete, rõivaste, jalatsite ja nahktoodete jaemüük – 19%. Müügi langusele aitas kaasa külmem ja lumine ilm märtsikuus, mis vähendas mingil määral kevadkollektsioonide müüki. Inimesed on viimastel kuudel vähem hakanud ostma ka kõige kallimaid ja moodsamaid kaupu. Kasvu ei suudetud saavutada ka eelmise aasta kõrge võrdlusbaasi tõttu, kus müük kasvas 1,7 korda.
Kinnisvara ja ehitusturu madalseisu tõttu vähenes müük ka majatarvete, kodumasinate, rauakaupade ja ehitusmaterjalide kauplustel 12%. Ka nendes kauplustegruppides oli eelmise aasta sama kuu võrdlusbaas kõrge. Müük vähenes ka kodutehnika kauplustel. Konjunktuuriinstituudi uuringu andmetel hindas märtsis konjunktuuri halvaks iga kolmas tehnikakaupade kauplus.
Ka autokaubanduse käive märtsis vähenes seoses nii uute kui ka käsutatud autode müügi vähenemisega. Sõidukikaubandusettevõtete jaemüük püsivhindades vähenes 7%, müügitulu (mis kajastab nii jae- ja hulgimüüki kui liisingut) vähenes võrreldes eelmise aasta sama perioodiga 8% võrra, 13% vähenes mootorsõidukite ja nende varuosade müügitulu. Kui jaanuaris-veebruaris uute autode müük veel kasvas, siis märtsis oli langus ka uute autode osas. Samas võrreldes veebruarikuuga kasvas nii uute kui ka kasutatud autode registreerimine vastavalt 15% ja 7%. Märtsikuu automüügi langust nägid osa automüüjaid juba ette seoses eelmise aasta märtsi kõrge võrdlusbaasiga. Vaatamata kõrgele hinnale ei ole mootorikütuse müük vähenenud.
Aprillikuu jaemüük peaks märtsist veidi edukam olema, sest elavneb kevadkaupade müük ning müüki aitavad tõsta ka kuu keskel toimunud soodusmüügid. Märtsikuu Konjunktuuriinstituudi kaubandusbaromeetri prognoosi saldod olid veebruarikuu näitajatest paremad nii kaupade tellimuste kui ka järgneva 3 kuu müügi osas. Kindlustunde indikaator oli märtsis kolme protsendipunkti võrra veebruarikuu tasemest kõrgem.

ļæ½ripļæ½ev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
30. April 2008, 13:13
Otsi:

Ava täpsem otsing