Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Keskerakond surus läbi poliitilise kõrghoone

    Kui kümme Tallinna kõrghoonete piirkonda kujunesid ajapikku linnaametnike tööviljana, siis üheteistkümnes neist - Tallinna Farmaatsiatehase Tondi 33 kinnistu jaoks loodud ala - lülitati planeeringusse poliitilise survena selle aasta märtsis. Farmaatsiatehas kuulub Läti börsifirmale Grindeks, mille Tallinna kinnistuga tegeleb 1000 töötajaga ettevõtte suuromanik Kirovs Lipmans isiklikult.
    Edgar Savisaare poolt Äripäeva küsimustele vastajaks delegeeritud Taavi Aas ei mäleta, kas ta on Grindeksi suuromaniku Kirovs Lipmansiga kohtunud, ja põikleb kõrvale küsimusest, kas Kirovs Lipmans on Keskerakonda või sellega seotud organisatsioone toetanud.
    "Kui Äripäeva kasutuses on veenvaid tõendeid, et antud linnaehitusliku probleemi lahendamisel on keegi kaldunud kõrvale menetluskorrast ning taotlenud positiivsete otsuste eest eeliseid või tulu, siis tuleb sellest teatada uurimisorganitele. Kuriteo varjamine on samuti klassifitseeritav kuriteona," vastas Tallinna abilinnapea Taavi Aas küsimusele, kas Lipmans on toetanud Tallinna linnavalitsuse või Keskerakonnaga seotud isikud või institutsioone antud sammu eest.
    Keskerakondlikul linnavalitsusel läks nii Jüri Ratase kui ka Edgar Savisaare eestvedamisel sisuliselt kaks aastat, et Tondi piirkond planeeringusse saada. Kõigepealt tuli Kristiine linnaosavalitsuse halduskogu otsust muutma panna ja seejärel linna tipp-planeerijad Ike Volkov ja Endrik Mänd suukorvistada. Hilisem planeeringusse lisamine jättis omakorda ära mitmed ebameeldivad arutelud ja kooskõlastamised.
    Veel 2005. aasta juunis oli Kristiine linnaosavalitsuse halduskogu ühel seisukohal: Kristiine on aedlinn ja sinna kõrghoonete planeerimine pole mõeldav!
    Mingil põhjusel see arusaam pooleteise aastaga muutus ja 2006. aasta viimastel päevadel saatis Kristiine linnaosa vanem Mihhail Korb abilinnapea Kalev Kallole ettepaneku lülitada lätlastele kuuluva Tallinna farmaatsiatehase krunt kümne kõrghoonete piirkonna sekka. See oli ajal, kui iga lugupeetud arendaja soovis endast maamärki maha jätta ning kõrghoonete rajamiseks tuli soove uksest ja aknast sisse. Enamik neist said aga eitava vastuse.
    Eelmise linnaplaneerimise ameti juhi Ike Volkovi seisukoht Kristiine halduskogu soovitusele Tondi 33 planeeringusse lülitada oli 2006. aasta lõpus ühene: kõrghooneid antud piirkonda ei saa mitte kuidagi toetada. Sellise seisukoha peale ärkas 2006. aasta viimastel päevadel ka linnapea Jüri Ratas, kes päris Volkovilt nõuniku kaudu Tondi 33 kinnistu asjus aru.
    Volkov delegeeris vastajaks Endrik Mändi. Vastus oli ühene: mingisugusest kõrghoonetest Tondi 33 ei saa juttugi olla, kuna ala ei vasta kõrghoonete rajamise kriteeriumitele.
    Siiski suruti see linnavalituse tungival soovil planeeringusse.
    "Arutasime abilinnapeaga (Taavi Aas - toim), mis on linnavalitsuse seisukoht ühe kohustusliku kooskõlastava ametkonna (linnaplaneerimise amet - toim) negatiivse seisukoha suhtes ja linnavalitsus leidis, et parem on, kui selliseid negatiivseid seisukohti ei ole ja linna ei kahjusta see, kui antud juhul tulla linnaosavalitsusele vastu, kellelt tuli soov näha ala teemaplaneeringus," kommenteeris praegu Tallinna peaarhitekti ametit pidav Mänd eelmisel nädalal.
    Sellele, et Tallinna Farmaatsiatehase maa-ala nimetati kõrghoonete piirkonnaks poliitilise surve tulemusena, viitab ka tõik, et seda otsust tehes mindi Tallinna linnavalitsuses mööda kõrghoonete rajamise ühest olulisest tingimusest.
    Kõrghoonete rajamise eelduseks on hoone paiknemine suurte magistraaltänavate ristumiskohas. See nõue esitatakse seetõttu, et ei tekiks probleeme transpordi ja liikluse korraldamisega.
    Nimetatud kriteeriumist möödaminekuks tegi linnavalitsus täiendava analüüsi ja leidis, et kuigi suurte magistraalide ristumist Tondi kõrghoonete piirkonnas ei ole, võib magistraalide ristumisena käsitleda ka trammi lõpp-peatust ja läheduses asuvat rongipeatust.
    Linnavalitsusest lahkunud, aga siiski Tallinna tellimusel mõningasi arhitektuurilisi töid tegev Ike Volkov on endiselt arvamusel, et ala on problemaatiline, kuigi avalikult rääkides ta piirkonda kõrghooneid ei välista.
    "Küsimus on selles, et ala on tupik, Kristiine keskusest väljas ja raudtee ääres, kus ümberringi on eramaad ja kuhu on keeruline liiklust korraldada. Tekib küsimus, miks just sinna? Tallinn ei ole nii suur, et Manhattaneid peaks igale poole tekkima. Aga kui suudetakse põhjendada ja liiklust korraldada, siis võib asja kaaluda," ütles Volkov.
    Linnavalitsus surus poliitilise tahtmise läbi hoolimata sellest, et ka järgnevad instantsid juhtisid tähelepanu Tondi piirkonna sobimatusele.
    Farmaatsiatehase juht Raivo Unt sai nõusoleku lennuametist, et lennuliikluse seisukohast võib kõrghoone maksimaalne kõrgus olla 98 meetrit.
    "Juhime teie tähelepanu, et nimetatud kinnistu ei asu üheski teemaplaneeringuga "Kõrghoonete paiknemine Tallinnas" kaetud kõrghoonete piirkonnas," hoiatas aga kirja lõpus lennuameti juht Koit Kaskel.
    Tallinna linnapea Edgar Savisaar delegeeris Tondi kõrghooneid puudutavatele küsimustele vastamise abilinnapea Taavi Aasale. Pressiosakonna vahendusel laekunud kirjalikud vastused erinesid aga suuliselt Äripäevale antud vastustest.
    Telefoni vahendusel tehtud intervjuu Tallinna abilinnapea Taavi Aasaga (sulgudes on pressiosakonna vahendusel laekunud kirjalikud vastused).
    Kas Te olete kohtunud Kirovs Lipmansiga?
    Ei tea küll, et oleks kohtunud.
    Kas ei ole kohtunud või tea, et olete kohtunud?
    Oma arust ei ole kohtunud. (Enne suulist intervjuud vastas Aas linnavalitsuse pressiosakonna kaudu järgnevalt: Kahjuks pole mul avanenud võimalust Kirovs Lipmansiga kohtuda. Võimaluse avanedes kindlasti kohtuksin, sest arvamustevahetus laia haaret omava ärimehega on kindlasti huvi pakkuv.)
    Kas Kirovs Lipmans on mingil määral toetanud kas Tallinna linnavalitsust, Keskerakonda või sellega seotud isikuid või institutsioone?
    Ei tea, et oleks toetanud. Kui teil on andmeid, et tegemist on mingi korruptsiooniga, siis te peate pöörduma kusagile mujale. (Pressiosakonna kaudu tulnud kirjalik vastus oli järgnev: Kui Äripäeva kasutuses on veenvaid tõendeid, et antud linnaehitusliku probleemi lahendamisel on keegi kaldunud kõrvale menetluskorrast ning taotlenud positiivsete otsuste eest eeliseid või tulu, siis tuleb sellest teatada uurimisorganitele. Kuriteo varjamine on samuti klassifitseeritav kuriteona. Kui Äripäev vastavaid tõendeid ei oma, on Teie küsimuse näol tegemist pahatahtliku laimuga, mis kvalifitseerub eetilise väärteona.)
    Miks linnavalitsus lülitas selle piirkonna kõrghoonete teemaplaneeringusse, kui linnaplaneerimisameti oli sellele vastu?
    Linnaplaneerimisamet ei ole sellele vastu. Selle ettepaneku tegi Kristiine linnaosavalitsus.
    Mingisugune teravam arutelu ju oli? Ma olen näinud kirjavahetust, kus linnaplaneerimisameti juhid on selgelt öelnud, et see ala ei täida kõrghoonete teemaplaneeringu kriteeriume. Kas nende inimeste arvamus polnud siis oluline?
    Need inimesed on oma nõusoleku andud, et see ala sinna tuleks. Diskussioone kõrghoonete mahtude ja kõrguste suhtes on alati. Mina vaataksin seda teemaplaneeringut pigem nii, et sellega pannakse paika alad, kuhu kõrghooneid ei saa tulla. Ja teemaplaneering näitab, kuhu võiksid tulla kõrghooned. Aga ei tähenda, et sinna peavad tulema kõrghooned.
    Kas te saate siis öelda, et rohkem kõrghooneid peale nende piirkondade enam ei tule?
    Praegu on see dokument alles algatatud. See dokument vastuvõtmisele, millele eelneb avalik arutelu. Seega ei saa ma välistada, et avaliku arutelu käigus ei tule ühtegi ettepanekut, mis ei vääriks kaalumist. Lõplikult on asi lukus, kui see on kehtestatud. Teemaplaneeringutega loetakse üldiselt heaks tavaks, et neid ei vaadata üle vähemalt enne viit aastat.
    Tallinna Farmaatsiatehase kõrghoone saatus pole veel selge, sest esialgsed eskiisid ei arvestanud naabritega.
    Farmaatsiatehase juht Raivo Unt juhib enda sõnul puhtalt ravimitootmist. "Kinnisvarategevus on emaettevõtte ja suuromaniku pärusmaa. Mina ei oska midagi kommenteerida. Meie tegeleme tootmisega," ütles Unt. Selle kohta, kuidas ala viimasel hetkel teemaplaneeringusse olenemata ametnike vastuseisust lülitati, ei osanud Unt mitte midagi arvata.
    Grindeksi nõukogu esimehe Kirovs Lipmansiga ei õnnestunud Äripäeval ühendust saada. Äripäeva kasutuses olevale mobiilinumbril ei vastatud ning Grindeksi pressiosakonnast pakuti võimalust intervjuuks alles mai lõpus, kuna Lipmans viibib parajasti Kanadas.
    Farmaatsiatehase kõrghoonete edasine saatus pole veel teada. Omanikud on 25korruseliste kõrghoonete esialgsed eskiisid juba esitanud, aga need ei arvestanud naabritega ja seega ei ole võimalik nendega edasi minna. Farmaatsiatehase juhi Raivo Unti sõnul tegeleb emafirma Grindeks praegu koostöös arhitektidega uue lahenduse väljatöötamisega.
    Tallinna peaarhitekt Endrik Mänd ei välista võimalust, et Tondile kõrghoonet aga üldsegi ei tule. "Teemaplaneering ei too kaasa kahjulikke mõjusid linnale, kuna detailplaneeringu menetluse käigus on võimalik kõikidele küsimustele täiendavat tähelepanu pöörata ja vastavaid kokkuleppeid sõlmida. Kui neid kokkuleppeid ei saavutata nii ümbritsevate maaomanike kui ka linna ja arendajate vahel, siis jääb kõrghoonete võimalus realiseerimata," ütles Mänd.
    Tallinna Farmaatsiatehase tootmine kolib aga Tallinna linnavalitsuse ettevõtlusametile kuuluvasse Lasnamäe tööstusparki. Ettevõte omandas 2006. aastal tööstuspargi hoonestusõiguse ja 2007. aastal alustati projekteerimisega.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.