Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kange õlle ohtlik pealetung
Alates eelmisest aastast on koos majanduskeskkonna jahenemisega tugevalt tunda odavate ja kangete õllede segmendi tõusu kvaliteetõllede arvel. Väliskeskkonnast tulenevad ohud on andnud praeguseks tugeva tagasilöögi kvaliteetõllede brändidele ning kui õlletootjad ei püüa turgu korrigeerida ning ohtudele reageerida, soodustab praegune majanduskeskkond kangete õllede kasvu veelgi.
Õlletootjad peaksid võtma eesmärgiks ilmnenud ohtude ja trendide levikut peatada. Esimesi sellesuunalisi samme on ka tehtud, kuid 2008. aastal plaanime suunata suuremad jõud kvaliteetõllede turuosa tugevdamisele, et arendada Eesti õllekultuuri. Üks sellesuunaline ettevõtmine käesoleval aastal on investeering Saku Originaali imagokampaaniasse: suunata kodumaised õlletarbijad tagasi kvaliteetbrändide juurde. Teeme teadlikult suure investeeringu kvaliteetmarki turusituatsioonis, kus odavate ja kangete õllede pealt kiire raha korjamine oleks lihtne, kuid ebaeetiline. Oleme veendunud, et odava õlle tootmine toob raha sisse lühiajaliselt, kuid ei taga turu pikaajalist arengut ja jätkusuutlikkust.
Oleme alati investeerinud suurima osa kvaliteetmarkidesse. Kanged õlled konkureerivad teatavasti kange alkoholiga: selle mõju on ühiskonnas oluliselt suurem kui lahjal alkoholil. Majanduskasvu õitseajal hakkasid Eesti õlleturul kvaliteetbrändid kiiresti kasvama ning võis täheldada, et meil hakkas kujunema kvaliteetõllede tarbimine. See mõjutas omakorda positiivselt Eesti õllekultuuri ning tarbimisharjumusi.
Eesti Õlletootjate Liidu andmetel langes mullu õlleturu maht 1,4%. Kuigi õlleturg näitab langusmärke, ei ole eesti inimeste alkohoolsete jookide tarbimine vähenenud - vähenenud on just õllede ja lahjade alkohoolsete jookide müük üldise alkohoolsete jookide müügi tõusu kontekstis.
Nimetatud tendentsi on võimendanud ka Eesti jäik aktsiisipoliitika: eesti õlled on muutunud väheatraktiivseks turistidele. Kuna eesti õlu ei ole enam võrreldes soome, rootsi ja läti õllega nii soodne, oleme kaotamas Soome turiste Lätile.
Sellest johtuvalt keskendume tänavu rohkem kodumaisele tarbijale ja proovime Soome turistide poolt jäetud tühimikku täita. Kvalitatiivne kasv saab toimuda ainult kvaliteetsete brändide ja kvaliteetpakendite arvel - purk ja klaaspudel, mitte plastikpudel. Tulemuse saavutamiseks peab andma oma panuse ka riiklik alkoholipoliitika. On kõigi huvides ennetada alkoholi liigtarbimist ja seista kultuurse ning mõistliku õlletarbimise eest.
Autor: Rauno Stüff