Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kaup naaseb varsti rööpaile
Edelaraudtee lõpetas regulaarsed kaubaveod Viljandi-Tallinna ja Pärnu-Tallinna raudteeliinil veebruari alguses. Toona põhjendas firma otsust majandussuhete jahenemisega Venemaaga, mis olevat tõstnud raudtee infrastruktuuri kasutustasud liiga kõrgeks.
Enne kaubaveo katkemist vedasid Viljandi-, Järva- ja Raplamaa ettevõtjad rööbastel puitu, sütt, parafiini, teravilja ja väetist.
Sõltuvalt läbirääkimiste tulemustest alustab Edelaraudtee kas mai lõpus või juuni alguses vahepeal katkenud vedudega uuesti. Selleks annab soodsama aluse ka läinud neljapäeval Riigi Teatajas avalikustatud majandus- ja kommunikatsiooniministri määrus raudteeinfrastruktuuri kasutustasu arvestamise metoodika kohta.
Edelaraudtee juhatuse liikme Kalvi Pukka sõnul jõustub uus infrastruktuuri kasutamise tasu juuni alguses. "Kui varem oli kaubaveol arvestuse aluseks 20-25 senti brutotonnkilomeetri eest ja lisaks rongkilomeetri läbimise tasu, siis nüüd jääb tariif vahemikku 9-10 senti. Kaubavedude jaoks oleks optimaalne kasutustasu suurus umbes 5-6 senti," sõnas Pukka.
Uus regulatsioon loob paremad eeldused kaubavedude korraldamiseks.
"Kas veod operaatori jaoks majanduslikult mõistlikuks kujunevad, sõltub tegelikust vedude mahust ning läbirääkimiste tulemustest. Oleme alustanud klientidega läbirääkimisi veomahtude ja veotingimuste määramiseks. Veohinnad sõltuvad sellest, milliseks kujunevad vedude üldised tingimused - veomahud, vedude sagedus, kaubagrupid, veokaugus, vagunitüüp jne. Lõplikud hinnad selguvad läbirääkimiste käigus," lubas Pukka.
Siiski vedas firma regulaarsete vedude pausi ajal ühekordsete tellimuste alusel kütust, keemiakaupu ja väetisi keskmiselt 8000 tonni kuus.
Raplamaal asuva keemiafirma ASi Ingle juhataja Aare Leinberg ütles, et nemad on alates veebruarist pidevalt Edelaraudteelt üksikvedusid tellinud.
Nii saab kaup - ca 1500-2000 tonni kuus - küll veetud, kuid tunduvalt kallimalt kui regulaarse kaubaveo puhul.
"Nimetaksin seda diskrimineerimiseks. Edelaraudtee ütleb, et nemad toovad kauba siis, kui tsisternid koos on. Eesti Raudtee aga pressib peale, et meil on ohtlik veos - see ei tohi kuhugi seisma jääda. Kass on pandud sinepit sööma! Kogu lolluse peab ainult AS Ingle kinni maksma," on Leinberg nördinud. Kui ta keemiakaupu autodega veaks, lisanduks igal kuul Tallinna-Viljandi maanteele 60 ohtliku veosega tsisternautot.
Firmajuhi arvates võib Edelaraudteel mulluse kaubaveomahu taastamine üle jõu käia, sest osa firmasid ei pruugi enam autotranspordist loobuda.
ASi Kuusakoski logistikajuhi Marek Aigro sõnul ongi nad alates veebruarist Pärnust ja Viljandist vanametalli autodega välja vedanud.
"Edelaraudtee pakkus võimalust ühekordseteks tellimusvedudeks, kuid pakutavad hinnad osutusid liiga kõrgeks," märkis Aigro.
Mulluste raudtee kaubaveo hindadega võrreldes olevat tänavused hinnad märgatavalt tõusnud.
"Kui Edelaraudtee avab uuesti regulaarkaubaveod, siis arvestame seda kui alternatiivset kaubaveo võimalust. Lähtuvalt Kuusakoski transporditava kauba eripärast oleks raudtee ja autoveo ühe kaubatonni hind väga ligilähedane," lisas logistikajuht.
Viljandi küünlatootja Hansa Candle'i juht Andre Aav ütleb, et nende firma on veebruarist üksikvedusid tellinud.
"Kuulsin, et Edelaraudtee jätkab regulaarsete vedudega 26. mail," lisas juhataja.
Aava sõnul räägivad nad Edelaraudteega praegu läbi, et uuesti regulaarselt toorainet hakata vedama.