Pühapäev 11. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Eakad autoroolis – oht või ärivõimalus?

13. mai 2008, 11:18

Jaapani autotootjad püüavad langevate
tulude vastu leida rohtu, katsetades uusi tehnoloogiaid, mis võimaldavad eakatel
ohutult autot juhtida.

Jaapanis on umbes viiendik rahvastikust üle 65 aasta vanad – sellise näitajani on peagi jõudmas ka Eesti. Seega pole kuigi üllatav, et Jaapani valitsus ja ettevõtted on hakanud eakatele järjest enam tähelepanu pöörama.

Autojuhtimise koha pealt lähevad aga ametnike ja ärimeeste huvid vastuollu. Ettevõtted püüavad eakaid võimalikult kaua rooli taga hoida. Kuigi vähesed ettevõtted tunnistavad otseselt spetsiifiliste mudelite loomist eakatele inimestele, on mitmed uued tehnoloogiad ja disainisuunad välja arendatud vanemaid kliente silmas pidades.

Põhjuseks pole ainult vanemate inimeste kasvav arv. Eelmisel aastal müüdi Jaapanis viimase 25 aasta lõikes kõige vähem autosid. Selle augu põhjuseks on noorte inimeste leige huvi autoostmise vastu. Eakatel inimestel on aga rohkem aega sõita ning ka küllalt palju vaba raha, seega on neile autosid tunduvalt kergem müüa, kirjutas BusinessWeek.

Järelikult on vaja neile anda nende vajadustele vastavad autod. Nissan on oma inseneridel lasknud valmistada spetsiaalsed ülikonnad, mis võimaldavad disaineritel ja leiutajatel tunda, mida tähendab olla vana. Ülikonnad simuleerivad kehvemat tasakaalutunnetust, halvenevat nägemist ja värvipimedust ning raskendavad käte ja jalgade liigutamist, jäljendades luuvalude poolt põhjustatud seisukorda. Lisaks on ülikonnal paksendatud keskosa, mis peaks jäljendama vanusega kaasnevat vöökoha jämenemist. Nissani sõnul muudab see autosse sisenemise raskemaks ning vähendab juhi liikuvust rooli taga kehvasti disainitud istmel.

Selline lähenemine võib tunduda äärmuslik, kuid Nissani arvates peaksid nende enamasti 20-30 aastased insenerid tundma, mida tähendab olla vana, et vastata järjest suureneva turuosa nõudmistele. „Alati ei ole praktiline palgata tootearenduseks vanemaid tehnikuid,” ütles Nisssani disainiinsener Etsuhiro Watanabe. "Eriülikonnad võimaldavad inseneridel ja disaineritel leida positiivseid emotsioone pakkuvaid ning turvalisemaid lahendusi.”

Toyota püüab samuti välja pakkuda uusi ideid ja lahendusi. Tulevikuauto loomiseks tehakse koostööd Tohoku ülikooli teadlase Ryuta Kawashimaga. Ühe ideena lastakse autol jälgida, kuidas juht tavaliselt sõidab, kuidas ta kiirendab või rooli hoiab. Kui juhtimisviis muutub oluliselt, näiteks kiirendatakse järsult ilma olulise põhjuseta, võib auto automaatselt hoogu maha võtta. Kawashima sõnul loodab ta välja töötada ka sõitja ajutöö mustreid jälgiva süsteemi, mis probleemi märgates annab juhile märku hoogu maha võtta või teeb seda ise automaatselt.

Kui uutest tehnoloogiatest nagu Kawashima süsteem või muud uuendused (näiteks autos olevad kaamerad, mis jälgivad, kas juht on ikka ärkvel) on kasu kõigile teel olevatele juhtidele, on sellised turvalisusmeetmed eriti olulised vanemate juhtide puhul. Kuigi autoõnnetuste arv Jaapanis on üldiselt vähenemas, on kasvamas üle 70-aastaste inimeste poolt põhjustatud õnnetuste arv. „Me ei arva, et vananemine on halb, kuid usume, et inimeste vananemist on võimalik mugavamaks muuta,” lisas Kawashima. „Loodame lähema kümne aasta jooksul jõuda väga huvitavate tulemusteni.”

Mitte kõik pole aga eakate juhtide suhtes nii optimistlikud kui autotootjad. Õnnetuste arvu kasvamise tõttu on 2002. aastast alates üle 70-aastaseid inimesi veendud, kuid mitte kohustatud, autokapotil kandma spetsiaalset eaka juhi märki, sügisvärvides vahtralehte.

Lisaks on Tokyo politsei teinud kampaania, mille käigus saavad eakad juhid autovõtmete loovutamise eest preemiaid. Muuhulgas pakutakse allahindlusi restoranides, tasuta kojutoimetamise teenust ning väiksemaid intressimäärasid Tokyo pangas. Juunist alates plaanitakse sellist skeemi rakendada üleriigiliselt.

Eestis 2007. aastal toimunud 2824 kannatanutega liiklusõnnetusest osales maanteeameti andmetel 79 üle 70-aastast juhti. „Kahtlemata on vanurid nii autojuhtide kui ka kergliiklejatena omamoodi riskigrupp,” ütles politseiameti kommunikatsiooniosakonna vanempressiesindaja Aleksandra Šljušenkova.

Jaapanlaste süsteemi, eakamate autojuhtide sõidukite spetsiifiline märgistamine, oleks Šljušenkova sõnul huvitav ja kaalumist väärt idee. “Politsei on näiteks teinud ettepaneku siseministeeriumile, et vanemad inimesed peaksid läbima auto juhtimiseks vajaliku meditsiinilise kontrolli sagedamini kui teised juhid ja tervisekontroll peaks neile olema sellisel juhul tasuta,” lisas ta.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
23. May 2008, 11:53
Otsi:

Ava täpsem otsing