Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    ITst saab majanduse mootor

    Põhjuseks, miks Eesti majandus enam ei kasva, toovad valitsejad maailmamajanduse jahtumise. See võib küll teatud määral nii olla, aga maailmamajanduse mõju reaalsele Eesti majandusolukorrale on vähene. Pealegi kasvab hoopis suurem majanduskeskkond Hiina endiselt.
    Peamiseks Eesti majanduskasvu mootoriks oli viimastel aastatel raha sissevool Skandinaavia riikide kontrollitava pangandussüsteemi kaudu.
    Sellist raha tuli sisse 30-40 miljardit krooni aastas. Ning valdavalt laenasid selle eraisikud kinnisvaralaenudena, ostes uut elamispinda.
    Massilise raha sissevoo põhjustas Eesti nihkumine ida (loe Vene) riskitsoonist eurotsooni. Tulemuseks oli pankade võidujooks ja intressipakkumised sageli väiksema kui üheprotsendilise marginaaliga üle Euribori.
    Suur kasv raha pakkumises põhjustas buumi kinnisvarasektoris ja sellega seonduvates sektorites.
    Kinnisvarahinnad tuiskasid taevasse ja igast võlavabast korteriomanikust pealinnas sai miljonär. Kõik oli hästi. Tekkis hulgaliselt uusi töökohti ehitussektoris ja sellega seotud sektorites, alates ehituskaupade poemüüjatest kuni notariteni. Nõudlus tööjõu järele kasvas.
    Palkade kasvutempo oli aastas 20% ja suurem. Hoogu andis juurde tööjõu vaba liikumine eurotsoonis. Paljud eestlased otsisid marjamaad Soomes ja mujal.
    Tööjõu pakkumine riigis vähenes. Pidev nõudlus tööjõu järele kasvas aktiivselt ja pakkumine langes. Bussijuhid ja kooliõpetajad läksid tööle ehitajaks või Soome, et suuremat krooni teenida.
    Eelmise aasta keskpaigast aga peatus uue raha juurdevool ja see ei saanudki enam jätkuda, ükskõik kui soe või külm on või oli maailmamajandus, sest hinnad olid tõusnud üle põhjendatud piiride. Ja polegi majanduskasvul enam mootorit - riiki sisse pumbatavat laenuraha.
    Tööjõud on kallis. Skandinaavia ettevõtetele ei anna Eestis tootmine enam efekti. Suuremad halduskulud ja väiksem tootlikkus kompenseerivad riikidevahelise palgavahe.
    Siinseid tootmisi pigem suletakse kui tehakse uusi juurde.
    Nüüd tuleb leida, mis on järgmine mootor? Kui kasvamiseks laenuraha enam juurde ei tule ja majandustulemuseks on kahjum, siis on mikrotaseme ettevõttel kolm varianti: suurendada tulusid, vähendada kulusid või teha mõlemat korraga.
    Alustuseks kärbime kulusid. Koondame ning tulemuseks on vaba tööjõud.
    Tulude suurendamiseks tuleb suurendada müüki. Eesti majandus peaks rohkem eksportima. Tõsi on, et ehitustöid, see millega kasvu loodi eelmises faasis, kahjuks eksportida ei saa. See tähendab, et tuleb suuta luua midagi, mis on ekspordikõlblik, või ekspordivad inimesed iseendid.
    Üleüldise majanduskurvastuse faasis on siiski jätkuvaid edusektoreid. Programmeerijat värvata on järjest võimatum. Kui küsida tuttavatelt IT-meestelt soovitusi, siis on tavaline reaktsioon: mul endalgi vaja vähemalt kolme.
    Töökuulutusele reageerivad valdavalt 16aastased koolipoisid, peamiselt vene rahvusest. Küllap nad tunnevad sellelt suunalt paremat lõhna kui kinnisvaraärist. Ja see on positiivne nähtus.
    Eesti on rahvusvaheliselt tuntud IT-riik - Skype ja muu. "Eesti on e-riik" on meedias tihemini kuuldav lause kui "Welcome to Estonia". IT-teenus on suurepäraselt eksporditav.
    Lihtne lahendus Eesti riigile: õpetame/koolitame "ehitajad" programmeerijateks ja IT-spetsialistideks. Meie lastele on juba niikuinii internet tähtsam kui elekter.
    Ja nii saamegi majandusele järgmise tõusufaasi. Ehk isegi viie edukama Euroopa riigi hulka.
    Autor: Aare Kilp
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.