Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Kuidas 'kõutsiga' raha säästa?
Kategooriajuhtimine (inglise keeles lühendatult CatMan) oli veel hiljuti vaid jaekaubanduskontsernide element.
Nüüd on seda tehnikat hakatud laiemalt kasutama kõigi ettevõtlusvaldkondade ostude juhtimisel.
Kategooria tähendab selgepiirilist ja sarnaselt juhitavate kaupade või teenuste kogumit, millesse kuuluvaid kaupu ja teenuseid saab osta samade protseduurireeglite põhjal. Omaette kategooria võivad moodustada näiteks erinevad pesupulbrid, värsked puu- ja köögiviljad, metall, kemikaalid ja kontorikaubad.
Levinuimaks kategooriate liigitamiseks on otsesed ja kaudsed kategooriad.
Otsesed kategooriad omavad ettevõtte põhitegevuse seisukohast strateegilist tähendust. Sageli põhjustab raiskamise näiteks kaudsete kategooriate juhitamatu ostmine.
Näiteks juhul, kui kontoritarvikuid ostavad kõik üksused iseseisvalt enda parema äranägemise järgi.
Kaudsete materjalide ja teenuste ostmise allutamine kategooriajuhtimise põhimõttele võimaldab saavutada kokkuhoiu.
Ostude kategooriajuhtimise eesmärgid on konkurentsieelise saavutamine, otseste- ja kaudsete kulude alandamine, nõudlusprognooside täpsuse suurendamine, varude vähendamine, tarnijate optimeerimine ning tarnijasuhete arendamine. Samuti nende ressursside kaasamine eesmärkide saavutamisse ning pidev tarnijaturgude monitooring uute kokkuhoiuvõimaluste leidmiseks.
Ostude kategooriajuhtimine on tihedalt seotud tarneahelate-, kvaliteedi- ja kliendisuhete juhtimisega.
Igale kategooriale määratakse juht, kes vastutab organisatsiooni vastava kategooria kaupade ja teenuste ostmise eest strateegilisel tasandil.
Kui tegemist on multinatsionaalse kontserniga, on kõrgeima taseme kategooriajuhi vastutus globaalne.
Sellise lähenemisega saavutatakse kokkuhoid hangete tsentraliseerimisest ning kogu kategooriat puudutava olulise turuinformatsiooni kontsentreeri-mise kaudu.
Autor: Illimar Paul