Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Muutused transiidis panid uusi lahendusi otsima

    Transestonia läbiv joon oli kaubamahtude vähenemine, transiidiäri kokkukuivamine ja vaade tulevikku. Fakt, et Venemaa on alustanud Läänemere ääres oma uute sadamate väljaehitamist, eesmärgiga vähendada eksporti Eesti ja Balti riikidest, oli teada juba aastast 2000. Kuigi avalikkus on süüdistanud transiidimahtude vähenemises pronksiöö sündmusi, siis tegelikud põhjused peituvad riigiisade transiidi arendamise tegemata jätmises. Transiidimahtude vähenemine Venemaa suunal olukorras, kus naftatransiit moodustas enam kui 90% Eesti transiidiärist, oli ainult aja küsimus, mida kiirendasid aprillirahutused. Raudteel on veomahud vähenenud 40%.
    "Peamine suhete halvenemise põhjus on vaenulik retoorika. Selline suhtumine on kasulik ainult Venemaa radikaalidele. Poolakad ja leedukad on juba loobunud halvustavast käitumisest. Eestlased peavad õppima ära diplomaatia. Siis hakkab uuesti elama ka transiit - kõik eeldused selleks on olemas," olid Eesti Teaduste Akadeemia akadeemiku Mihhail Bronšteini sõnad.
    Eesti on olnud liigselt sõltuvuses naftaveost. Transiidist loobumine on kaasa toonud hinnanguliselt 6-7 miljardit krooni kahju aastas. Sama suur on praegu hinnanguliselt Eesti riigi eelarve puudujääk. Tähelepanu tuleb aga juhtida majanduskasvu võimalustele tulevikus.
    Eesti transiidiäri tulevik on segane. Aasta-aastalt on konteinervedude maht Euroopasse kasvanud 13-14%. Rahvusvahelises kaubanduses oodatakse aastaks 2020 meretranspordi kolmekordistumist 2005. aasta tasemelt. Euroopa kiireimini arenevaid piirkondi on Läänemere regioon ning juba praegu ei ole piisavalt sadamavõimsusi pakkuda. Tallinna Sadam ja Sillamäe Sadam on võtnud vastu otsuse investeerida miljardeid kroone konteineriterminalide väljaehitamiseks. Sillamäele valmib 2009. aasta lõpuks konteinerterminal 800 000 TEU jaoks.
    Eesti transiidil on olemas kõik eeldused arenguks ja Läänemere sõlmpunkti tekkeks. OÜ GreenCarrier partner Raido Rebane ütles oma ettekandes: "Me oleme koopia Hongkongist - meil on meri, meil on haridus, meil on teave, meil on suur naaber." Küsimus on, mida me teeme valesti Eestis, et me ei oska ennast turundada? Olulisi põhjuseid on kolm. Esiteks ei soosi Eesti praegune valitsuse poliitika transiidi arengut. Valitsus ei mõista meie eeliseid konkurentide ees Läänemerel ning puudub teadmine, et transiit ei ole eraldiseisev majandusharu, vaid see on osa riiklikust majandussüsteemist, mille toodang on logistikateenuste eksport. Seetõttu ei ole aktiivse suhtluse omamine Venemaaga ka piisava tähtsusega. Teiseks, praegu ei ole meie sadamate läbilaskevõime piisav, et püsida Läänemerel konkurentsis. Venemaa arendab oma sadamaid ja Kotkasse on ehitamisel 800 000 TEU konteinerterminal. Positiivse uudisena mõjuvad siinkohal Tallinna Sadama otsus ehitada välja Muuga konteinerterminal.
    Kolmandaks on Eesti majanduse areng olnud viimase viieteistkümne aasta jooksul väga kiire ning elatud on ainult praeguses ajas, mõtlemata tuleviku peale. Globaalses mõistes, tehes äri näiteks Hiinaga, tuleb aga mõelda 4-5 aastat ette, alles siis hakkavad praegused mõtted ja ettevalmistused tulemusi andma.
    Transiidikomisjoni sekretär Heldur Vaher tutvustas ettekandes hetkeolukorrale lisaks riigi tegevuskava transiidi arendamisel ja konkurentsivõime tõstmisel. Meeldiva sõnumina on paljude tegevuste hulgas kirjas riikidevahelise majandus- ja veondusalaste suhete parandamine, eeskätt Venemaa osas.
    Riigikogu majanduskomisjoni esimees Urmas Klaas keskendus võimalustele, kuidas kaasa aidata transiidi arengule. Ta tähtsustas riigi rolli transiidipoliitika arendamisel, suhete ülesehitamisel naaberriikidega ja erinevate lülide omavahelise koostöö arendamisel.
    Positiivse noodiga alustas ka päeva avakõne pidanud majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts: "Transiidisektor on riigile oluline, sest see sektor toodab umbes kümnendiku SKPst, tagab tuhandetele inimestele tööhõive, tasakaalustab riigi väliskaubandusbilanssi ja täidab maksutuluga riigikassat."
    Värvika esinemise pidas Spacecomi juhatuse esimees Oleg Ossinovski teemal "Raudtee kaubaveotariifide olukord Eestis". Ta avaldades pahameelt Eesti Raudtee tariifide poliitika üle. Spacecom on nüüdseks lõpetanud tegevuse raudteevedudes.
    Eesti Raudtee esindaja pidas ettekande konteinervedude arengust, keemiakaupade transiidist ja Eesti-Vene piiriületusega seonduvatest kitsaskohtadest.
    Autor: Roger Allas
  • Hetkel kuum
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Netflix sai miljoneid kliente juurde, kuid aktsia langes ikka
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Voogedastusplatvorm Netflix üllatas Wall Streeti esimeses kvartalis miljonite uute klientidega, kuid aktsia taandus järelturul sellegipoolest.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Amazoni rüpes edu nautiv Eesti ettevõtja: Jeff Bezose juhtimisprintsiibid sobivad meile hästi
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Mari Jolleri esimene firma läks põhja, teise müüs ta maha ning kolmas müüdi ligi kaks aastat tagasi hiiglaslikule Amazonile. Selle kaisus on ettevõte Jolleri teatel uue tuule tiibadesse saanud.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Elektrifirma kogemus särtsuautodega: kõikide kulude ennustamisega pole pihta läinud
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti Energia autoparki on kuulunud enam kui kümme aastat elektriautod ning ettevõte peab vaatamata muutunud kuludele särtsuautosid mõistlikeks.
Eesti sai Euroopa rahakotist 122 miljonit eurot
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Euroopa Komisjon tegi reedel taaste- ja vastupidavusrahastust (RRF) Eestile järjekorras teise väljamakse mahus 122,3 miljonit eurot, kuna Eesti on täitnud kõik taastekava kolmanda osamakse eeltingimuseks seatud eesmärgid.
Usaldamatus valitsuse majanduspoliitika suhtes on järsult kasvanud
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.
Üheks suuremaks ettevõtteid mõjutavaks probleemiks on tõusnud vähene usaldus valitsuse majanduspoliitika suhtes, selgus täna esitletud majanduse konjunktuuri kvartaalsest ülevaatest.