Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Hiina vaevab lääne firmasid
Kui mängus on Tiibet, näib muidu pragmaatiline Hiina juhtkond langevat tagasi Mao ajastusse. Kas välisinvestorid peaksid selle pärast muret tundma?
Tiibeti teema on päevakorral olnud aastakümneid, kujutamata üldiselt tõsist probleemi välisinvestoritele.
Aga peaaegu 20 aasta jooksul esimeste tõsiste Tiibeti rahutuste ja ulatuslikuma Hiina-vastase kriitika kombinatsioon enne Pekingi olümpiat on ettevõtted ja investorid pannud hindama, mida see nende jaoks tähendab, eriti eetilises mõttes.
Tiibetiga seotud protestid kogu maailmas annavad vaid põgusa pildi sellest, mis tõenäoliselt järgneb. Investorid Hiinas peavad kaaluma oma haavatavust negatiivse avaliku tähelepanu suhtes.
Kõige haavatavamad on firmad, mille avalik profiil on kõrgeim, mis teevad kõige suuremaid ja nähtavamaid investeeringuid, mis on olümpiamängude suursponsorid ja millel on mingi spetsiifiline seos Hiina valitsuse poliitikaga Tiibetis.
Siia gruppi kuuluvad toorme- ja ehitusega seotud ettevõtted, mis töötavad partnerluses Tiibeti Autonoomse Regiooni (TAR) valitsusega. Neil on kõige raskem ennast valitsuse poliitikast distantseerida ja investoreid rahustada.
Muidugi on välisinvesteering TARi tilk ookeanis, võrreldes Hiinaga tervikuna. Aktivistid ei saa võtta sihiks kõiki Hiinas tegutsevaid välisfirmasid, seega ei satu suurem osa neist tõenäoliselt sihtmärgiks ja nende maine ei saa kahjustada.
On ebatõenäoline, et rahvusvaheline arvamus pöördub sellisel määral Hiina vastu, et investoritelt võiks oodata lausa selle turu vältimist.
Sellest hoolimata võivad maine ja eetika olla oluliseks faktoriks vähemtähtsate äriotsuste puhul. Viimane pööre Tiibetis tuletab meelde, kuidas Hiina taasavastatud kangekaelsus rahvusvahelisel laval esitab välisfirmadele uusi väljakutseid.
Kui Hiinasse investeerivad lääne firmad seisavad silmitsi Tiibeti pooldajate protestiga kodumaal, siis mõned ettevõtted satuvad surve alla Hiinas endas.
Prantsuse jaemüügifirma Carrefour on näinud oma Hiinas asuvates kauplustes protestimas natsionalistlikke aktiviste, kes aeti vihale märulist Pariisis, mis toimus olümpiatõrviku linnast läbi viimisel.
Sellises õhkkonnas leiavad muidugi paljud, et neil on äärmiselt raske mitte jääda kahe kõva kivi vahele.
Copyright: Project Syndicate, 2008, www.project-syndicate.org Autor: Adam Strangfeld