Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
McDonald's särtsu täis
McDonald'si mai müügitulemused olid üllatavalt head. Tegu ei ole juba ammu USA ettevõttega.
McDonald's suutis investoreid ja analüütikuid positiivselt šokeerida. Kuigi McDonald's võib kuvandi järgi olla seostatud USAga (näiteks armastati Lähis-Idas Ameerika-vastaste meeleolude käigus boikoteerida ka seda kiirsöögikohtade ketti), on USA osa ettevõtte tulemustes väiksem kui pool. USAst suurem osa oli Euroopal. Euroopas on omakorda eriti oluline Suurbritannia, kus majandus ei ole sugugi heas korras - kinnisvara hinnad langevad, britid on väga uljalt tarbimislaene võtnud.
Kuid mais kasvas Euroopas vähemalt aasta aega avatud olnud söögikohtade käive 9,6 protsenti (analüütikud ootasid neljaprotsendist kasvu). USAs, kus tarbijate rahakott on nende jaoks üle mõistuse kõrgele tõusnud bensiinihinna ja toiduainete hinnatõusu tõttu õhuke, kasvas McDonald'si müük 4,3 protsenti (analüütikud ootasid üheprotsendist kasvu).
Võiks ju arvata, et näpistav rahakott paneb inimesi väljas söömise asemel kodus sööma ja tööle lõunasööki kaasa võtma. USAs aga paistab küll sedasi, et inimesed otsivad väärtust just odavamatest kvaliteetsetest kiirsöögikohtadest nagu McDonald's.
McDonald'sil on lisaks oma söögikohtadele ka väga lai frantsiisivõrk, mis vähendab ettevõtte riski ja annab tugevale kaubamärgile võimenduse.
2004. aasta novembris McDonald'si juhiks saanud James Skinner on teinud head tööd. Proovitud on kõike. Näiteks maaliti Prantsusmaal söögikohtade katused teist värvi - see andis positiivse tulemuse. Välismaal hakati väga suurt rõhku panema kohalike maitsemeeltele sobivale menüüle. Peale selle alustati natuke vähem rasvase toidu pakkumist. Peab tunnistama, et tulemused on kandnud vilja.
Ehk kui keegi McDonald'si koha pealt kavatseb öelda, et USA majandusel läheb ju kehvemini ja restoranid on tsüklilised ettevõtted, siis peaks vastu küsima, aga kuidas Euroopal läheb?
USAs on aga lisaks aeglustuvale majandusele ka muid jõukatsumise kohti. Seal on levinud salmonelloosipuhang, sedapuhku on süüdi tomatid. McDonald's ja teisedki restoranid tegid väga kiire ja resoluutse muutuse - tomatid visati USAs ajutiselt toidust välja. Kuigi McDonald'sis pole nende väitel ühtegi tomatitest alguse saanud salmonelloosijuhtumit olnud, ei taha nad riskida oma kundede tervise ja oma reputatsiooniga.
McDonald's on investoritele hea aktsia olnud. Aastaga on aktsia hind juurde võtnud 21 protsenti. Aktsia dividenditootlus oli 3,8 protsenti. McDonald's ei ole suhtarvudelt odav aktsia. Aktsia hinna-kasumi suhe oli 19, hinna-raamatupidamisväärtuse suhe 4,7. Praegu ma ei kaalu veel McDonalds'i aktsia ostmist, kuigi see on vaatluse all. Üldine aktsiaturu meelestatus pole hea. Ja üldse, kas peaks jooksma karjaga kaasas või ootaks võimalusi osta eriti ärapõlatud aktsiaid...