Neljapäev 29. september 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Uus vorm püüab ostjat

Urve Vilk 12. juuni 2008, 00:00

ASi Tere arendusjuht Jaanika Tapvere sõnas, et pakendamisseadmetesse investeerimine on pikaajaline protsess, mistõttu arvesse tuleb võtta järgmise 5-10 aasta tõenäolist arengut. Infot saadakse otse tarbijatelt, turu- ja tarbijauuringutest ning koostööst pakenditootjatega.

Tere toodete puhul moodustab pakendi hind toote omahinnast 5-10%, mõne toote puhul ka rohkem. Näiteks Dr Helluse Omega 3 jogurti kartongiga tops moodustab 20% kogu toote hinnast.

Pakendite puhul on oluline eelkõige nende kasutamismugavus ja toote säilivuse tagamine.

"Inimeste tarbimisharjumused muutuvad. Seoses kiireneva elutempoga oodatakse väiksemaid, korraga tarbimiseks sobivaid koguseid, samuti suuremat kasutamismugavust, näiteks, et pakendit oleks lihtne avada ja sulgeda või et piimapakki oleks võimalik külmkappi pikali panna," selgitas Tapvere.

Üheks õnnestumiseks peetakse 2006. aasta aprillis Eestis esmakordselt turule toodud keeratava korgiga piimapakendit, mis lisaks lihtsamale avamisele tagas ka piima parema säilimise, kuna õhk ei pääse nii lihtsalt pakki. Tänu pakendile kahekordistus liitrise piima müük poole aastaga.

Leiburi tootejuhi Illi Pika sõnul on üheks sagedaseks uue pakendi kasutuselevõtu põhjuseks seadusemuudatused, mis nõuavad kasutatud tooraine ja tootes sisalduvate eriainete täpset näitamist pakendil. "Pakendit pole lihtsalt selle muutmise pärast mõtet uuendada. Loomulikult vaatab ostja pakendit, seda eriti just uue tootesarja puhul. Pakendiga on oluline ülejäänud tootevalikust eristuda, aga kui sees kvaliteetset toodet pole, ei piisa ka ilusast ümbrisest," leidis Pikk.

Hästi on Leiburi uutest pakenditest Illi Pika sõnul vastu võetud Euroopas laialt levinud kiletatud paberpakend, mis näeb hea välja ja võimaldab tootel samas ka kaua säilida. Tavatoodangu pakendamine sellesse võib aga tarbija jaoks kallis tunduda.

Atria Baltica Valga Lihatööstuse turundusdirektor Riina Aamisepp ütles, et taassuletavate pakendite turule toomine võttis aega aasta. Eelnenud tarbijauuring näitas, et viilupakendite puhul on suurimaks probleemiks nende avatavus.

Kuna pakendamiseks vajalike seadmete investeeringuid planeeritakse ette paar-kolm aastat, tehakse tihedat koostööd ka pakenditootjatega, kes uurivad samuti ostjate eelistusi.

Kuna singi-vorstiviilupakendite käive kasvab kiiremini kui teiste pakendiliikide käive ning teisalt on konkurents väga tihe, on toote välimus ja pakendi disain olulise tähtsusega, eriti kui kaubamärk pole väga tuntud.

"Tarbija muutub iga aastaga nõudlikumaks. Kõige olulisem on loomulikult toote maitse, teiseks pakendi mugavus. Alahinnata ei saa ka efektset välimust. Esimese asjana vaadatakse riiulis ju siiski seda, kuidas toode välja näeb," sõnas Aamisepp.

Mugavam pakend maksab paratamatult rohkem. "On inimesi, kes on väga hinnatundlikud, samas paljudel, kes on taassuletavat pakendit kasutanud, on sellest raske loobuda," ütles Aamisepp, lisades, et pakendi hind moodustab toodete omahinnast keskmiselt 10%. Aamisepp kinnitas, et taassuletavas pakendis singiviilude müüginumbrid on sel aastal üle 25% suuremad kui eelmisel aastal.

On jõukamaid tarbijaid, kes otsivad poest pidevalt uusi tooteid. Kui vana toiduaine pakendada uude pakendisse, ostetakse sedagi nagu uut.

Väikeste partiidega Saidafarm toodete sagedast pakendite vahetamist endale lubada ei saa, nagu ka raha kulutamist turu-uuringutele. Juba viimased 12 aastat üldjoontes samasuguse lihtsa pakendi kasutamise eeliseks on selle läbipaistvus, mis on kliendile tähtis, ning odavus.

Kui moodne pakend maksab 1,50, siis meie oma 40-50 senti. Hindade kasvades mängib ka pakendi odavus tarbija jaoks järjest suuremat rolli.

Pakendi muutmise jaoks turu-uuringute tellimisel ma mõtet ei näe.

See näitab kliendi arvamust, konkreetset ostueelistust aga mitte. Ostja vastab sageli ankeedile mõneti nii, nagu arvab, et temalt oodatakse, poes riiulite vahel käitub aga hoopis teisiti. Meie arvestame iseenda ja sõprade-tuttavate arvamust, otsustada aitavad ka laadakogemused. Igasugune pakendi muutmine on risk.

Klient ei pruugi uues pakendis olevat toodet üles leida, mistõttu peaks pakendi muutmine olema järk-järguline protsess.

Kasutatavate karpide puuduseks on nende kehv hermeetilisus, seetõttu otsime võimalust ka pakendite uuendamiseks.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
06. December 2011, 19:34
Otsi:

Ava täpsem otsing