Laupäev 10. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Belgia õllehiid tahab osta Budweiseri tootjat

12. juuni 2008, 12:12

Ajal mil ka Saku õlletehas on haaratud
maailma õlleturul rulluvasse konsolideerimislainesse, on Belgia InBev teinud
soovimatu ülevõtupakkumise USA õllehiiule Anheuser-Busch, mille tuntuimaid
õllemarke on Budweiser.

InBev pakub Anheuser-Buschile, mille käes on ligi pool (48,5%) USA õlleturust, 46,3 miljardi dollarilist sularahatehingut, mis oleks läbi aegade suurim.

Ühiselt toodaks firma veerandi maailma õllest, netokäive oleks aastas ligi 36 miljardit dollarit.

Pakkumine on 65 dollarit aktsiast, mis on 11% kõrgem Anheuser-Buschi aktsia kolmapäevasest sulgemishinnast New Yorgis. Ühtlasi on see 24% kõrgem aktsia hinnast 22. mail, mil ajaleht Financial Times InBevi huvist oma „sahinate“ veerus teada andis.

InBevi tegevjuhi Carlos Brito sõnul sünniks „tugevam, konkurentsivõimelisem ja elujõulisem globaalne firma, mis tooks kasu kõigile osapooltele“.

„Arvan, et aktsionärid on sellise hinnaga päris rahul,“ kommenteeris agentuurile Bloomberge Donald Yacktman, Anheuser-Buschi üks investor. Firma üks suurimaid aktsionäre on ka Warren Buffetti Berkshire Hathaway Inc. 5%ga.

Tehing tähendaks mahu poolest täna SABMiller PLC järel suuruselt teise ja kolmanda õlletootja liitu. Ühisfirma portfellis oleks 300 õllemarki kuuel kontinendil. Budweiseri õlut hakati pruulima juba 132 aastat tagasi St.Louisis Missouris, InBevi markide seas on Stella Artois, Bass ja Beck’s.

Tehingule võivad vastu olla Buschi pere liikmed, kes sellest ajast, mil Saksamaa emigrant Adolphus Busch Ameerikasse tuli, Lilly Anheuseri naiseks võttis ja tema isa õlletööstusesse tööle läks, on firmat juhtinud juba viis põlve. Tänane tegevjuht August Busch IV kinnitas alles aprillis, et tema juhtimise all firmat küll ei müüda. Paraku on pere osalus firmas kahanenud 4%le, mis ei võimalda tehingut blokeerida.

InBev ei taha tüli majja tuua ja on väidetavalt valmis mitmeteks järeleandmisteks – säilitada uue firma nimes Anheuser- Busch'i nime, kutsuda ühisfirma juhtkonda Anheuseri direktorid, teha firma peakontor Põhja-Ameerikas Teha St Louisi, teha Budweiserist firma juhtiv õllemark, jne.

Anheuser-Busch teatas, et kaalub pakkumist „hoolikalt“ ning otsustab „siis kui otsustab“.

Analüütikud kahtlevad tehingu strateegilises loogikas – vähe on nähtavaid sünergiakohti. Geograafiliselt on Anheuser tugev USA turul ning mõnevõrra ka Mehhikos ja Hiinas. InBev on tugev Euroopas ja Ladina-Ameerikas. Pluss on, et ühendatud jõududega saadakse suurem sillapea Hiinas, mis on mahu poolest suurim õlleturg maailmas.

Ohukoht on ka erinevas firmakultuuris – InBev on orienteeritud kulude kärpimisele, Anheuser pole oma toodangut propageerides raha kokku hoidnud.

Nagu öeldud, tuleb InBevi ülevõtupakkumine ajal, mil maailma õlletööstuses käib konsolideerumine, et toime tulla toorme kallinemisega ning vallutada uusi turge kiire kasvuga Hiinas ja Ida-Euroopas. SABMiller on liitmas oma tootmistegevust USAs Molson Coors Brewing Co-ga, Heineken ja Carlsberg said kokkuleppele õlletootja Scottish Newcastle tükeldamise osas, millega on servamisi seotud ka Carlsbergi ülevõtupakkumine Saku aktsionäridele.

Belgia InBev sündis 2004. a Belgia Interbrew ja Brasiilia AmBevi liitmisest. 20 aastat agressiivset laienemist ja ülevõtutehinguid on Flaami õllesorte ühendanud Belgia perefirmast teinud käibe poolest maailma suurima õlletootja. Firmal on tootmine vähemalt 30 riigis ning müük 130s.

Anheuser-Busch oli pea 50 aastat maailma suurim õlletootja kuni InBev mööda läks - August Busch III ajal jäeti kasutamata mitmed võimalused tegevuse laiendamiseks. Peale tootmise ja tugeva positsiooni USAs on firmal veel 50% Mehhiko õlletootjast Modelo ning 27% Hiina Tsingtao Brewery’st. Firma opereerib USAs ka mitut teemaparki ja omab muid varasid, mis võivad ühendfirma sünni korral müüki minna, sest pole otseselt õlletootmisega seotud.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
14. July 2008, 10:37
Otsi:

Ava täpsem otsing