Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
RMK jäi vahele vildakate tehingutega
Aasta alguses valmis keskkonnaministeeriumis erakorraline audit, milles võeti RMK nõukogu tellimusel luubi alla RMK hangete korraldus ja sisekontrollisüsteemid aastatel 2004-2007, mil RMK juhiks oli eelmise aasta augustis ametist tagandatud Ülo Viilup. Audit maalib RMKst pildi, kus pea tihti ei tea, mida käed-jalad teevad.
"See audit kinnitas, et probleemid RMKs on läinud üle igasuguse piiri," ütles RMK praegune juht Aigar Kallas.
"Eks ilu on paljudel juhtudel vaataja silmades," muigas RMK eksjuht Ülo Viilup, vihjates sellele, et paberil saab asju alati näidata sellise nurga alt, nagu parajasti vaja on, arvestamata, kuidas need tegelikult praktikas käivad.
Endine keskkonnaminister Villu Reiljan ei pidanud vajalikuks sellele auditile oma hinnangut anda.
Kallase hinnangul on RMK kõigi hädade põhjuseks suur hulk struktuuriüksusi, millele on liiga laialt volitusi kätte jagatud. "Juba füüsiliselt on kogu selle krempli toimimist väga raske jälgida, aga kindlasti mitte võimatu. Küsimus on selles, kas üldse on olnud soovi tegelikult kontrollida. Mulle tundub, et väga palju just ei ole," nentis Kallas.
Ta kinnitas, et osa auditis välja toodud vigu on juba parandama asutud, teised peab kõrvaldama 1. juulil käivituv RMK reform.
Auditi koostajad heidavad RMK-le ette riigihangete seaduse rikkumist, puudusi hangete plaani koostamisel, mis paneb kahtluse alla riigi raha säästliku kasutamise. Kuna lisaks sellele oli auklik RMKs kehtiv hangete kord, tõlgendasid erinevad metskonnad seda oma "majareeglite" järgi.
Mitte üheski auditeeritud struktuuriüksuses polnud dokumenteeritud kujul hangete aastakavasid. Mitmes metskonnas on lepinguid sõlmitud ilma hangeteta, kirjutades lepingusse tingimusi, mida on võimalik mitmeti tõlgendada.
Ette on näidata ka risti vastupidised juhtumid - hange on küll läbi viidud, kuid mida pole, on hankijaga sõlmitud leping. Kui lepingupartner õigeks ajaks oma töödega hakkama ei saanud, pigistati aga mitmel korral silm kinni ning jäeti leppetrahv sisse nõudmata. Audit pajatab näiteks tervelt ühe aasta jagu üle sõidetud tähtajast, pärast mida töö küll lõpuks tehtud sai, kuid mõnevõrra kõrgema hinnaga.
Auditeerijatele jäid silma ka puudulikud hankedokumendid, mis jätsid õhku küsimärgi, mille alusel üks või teine firma on hanke võitjaks kuulutatud või sellelt kõrvaldatud.
RMK paturegister on pikk ja sinna mahub peale vildakate riigihangete ja lepingute palju muudki. Keskkonnaministeeriumi siseauditi osakonna riiulitel olevat paksude kiirköitjate rida, mis punguvad täht-tähelt läbi käidud dokumentidest, võib mõõta meetrite ja kilodega.
Keskkonnaministeeriumi audiitorid näitavad muude vigade kõrval näpuga ka otse metsa poole - metsa ülestöötamise kohal hõljub kahtlus tegelikust suuremate tasude maksmise ja "kadunud" koormate kohta.
Metskondadest saadud ütluste kohaselt on metsnik oma metsas nagu ühemehebänd - määrab langi tingimused, annab töö üle töövõtjale ning võtab selle ise hiljem ka vastu. Töövõtja tasu sõltub suurel määral just metsniku määratud langi tingimustest. Siin näevad audiitorid aga suurt ohtu, et metsnikud võivad lankidele tegelikkusest raskemaid tingimusi määrata, mistõttu võib RMK metsa ülestöötamise eest maksta suuremat tasu, kui asi tegelikult väärt on.
Küsitluste käigus selgus, et metsnike määratud tingimusi ükski teine RMK töötaja üle ei kontrolli ega analüüsi. Metsaülemad kurtsid audiitoritele, et suure töökoormuse tõttu polegi neil sageli võimalik koos metsnikuga metsa minna lankide tingimusi kaema, peamiselt käivad asjad usalduse printsiibi alusel ning metsnikud täidavad paberid tagant järele.
Mitmes metskonnas jäid audiitoritele näppu veoselehed, kus jäetud märkimata, millisel langil käidi, kui palju metsamaterjali metsast välja viidi või vastu võeti, osa lehti oli allkirjastamata, mõned aga sootuks puudu.
Audiitorite hinnang - kontrolli puudumine või ebaefektiivsus ning soodne pinnas pettusteks.
Üldjoontes on RMK töötanud hästi. Samas tuleb öelda, et puudusi on olnud ning just see tingis ka RMK juhtkonnas muudatuste läbiviimise.
Kahetsusväärselt selgus auditi käigus asjaolusid ja probleeme, mis teevad meile jätkuvalt muret. Ümberkorraldused RMK struktuurides võtavad arvesse auditis esile toodud riskikohad.