Lennukimüra kahte lehte

01. juuli 2008, 15:38

Müra on lennunduses tõsine probleem, eriti
tõsine on see suurte lennuväljade lähistel, kus õhkutõusvate ja maanduvate
lennukite voog ei katke pea hetkekski.

Lennuk teeb müra peamiselt just maandudes ja õhku tõustes ning müra pärineb mootoritest.

California ülikooli insener Dimitri Papamoschou pakub välja lahenduse, kuidas lennukimüra vähendada. Selleks tuleb lennuki heitgaasid lahutada kaheks: üks oleks kiire, teine aeglane, kirjutas New Scientist.

Tema sõnul pärineb enamus mürast keeristest, mis tekivad kiires õhuvoolus. Kui õhuvool eraldada aga kaheks eri kiirusega joaks, siis saaks mürarikka õhujoa juhtida üles, seega eemale maapinnast ja majadest.

NASA poolt rahastatud simulaatorite peal näitas Papamoschou, et tema lahendus võiks aidata vähendada lennukimüra rohkem kui 6 detsibelli. See on päris märkimisväärne, sest detsibellide puhul tuleb arvestada, et neid kujutatakse logaritmilisel skaalal. Niisiis langeb helitugevus poole võrra, kui detsibellide arv langeb 3 võrra. Uudse lahenduse abil vaiksemaks muudetud lennukimootorid teeksid siis umbes neljandiku sellest mürast, mida tekitab tavaline lennukimootor.


Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
10. July 2008, 16:21
Otsi:

Ava täpsem otsing