Miks on Google nii hea?

Mariliis Pinn 03. juuli 2008, 13:33

Google on vaieldamatult populaarseim
veebisait Eestis (Youtube’i ja Rate’i ees), kuid mitte ainult Eestis. Miks kogu
maailm pigem „guugeldab” kui kasutab näiteks Yahoo otsingut?

Ja kust tuleb Google’i üüratu kasum, mis möödunud aastal küündis üle 40 miljardi (!) krooni, küsis Toivo Tänavsuu oma ajaveebis.

Nendele ja paljudele teistele küsimustele käis Tänavsuu vastuseid otsimas tehnoloogiamaailma säravaima tähe peakontorist California osariigis Mountain Views.

Selles büroos, mis on suurem kui kaubanduspind Viru keskuses, nuputavad tuhanded peamiselt Indiast pärit arvutiinsenerid iga päev välja uusi Google’i veebividinaid, ammutades inspiratsiooni kulinaariast. Reegel ütleb: rikkalikud maiustustevaagnad ei tohi ühelgi hetkel olla töötajast kaugemal kui 30 meetrit! Lisaks muidugi spordisaal, pingpongi- ja keeglilauad. Ujula, kus on 24h vetelpääste.

Selline on ettevõte, mille väärtus kerkis kolme aastaga kahekordseks ja küündib täna 165 miljardi dollarini (1,63 triljoni kroonini). Mis on kolm korda kallim kui Time Warner ja viis korda kallim kui peamine konkurent Yahoo!

Google’i asutaja Larry Page ütleb, et guugeldamine peab konkurentidega võrreldes andma kõige asjakohasema tulemuse. 70 protsenti maailma otsingutest tehakse Google’is - statistika, mis peaks rääkima iseenda eest.

Teeme katse ja sisestame internetiotsingutesse kõigile hästi tuntud nime „savisaar”.

Google leiab kärmelt ligi 2,63 miljonit vastet, millest esimene on Edgar Savisaare blogi ning teine linnapea kohta kirjutatud eestikeelne artikkel netientsüklopeedias Wikipedia.

AOL, mille otsing põhineb Google’i tarkvaral, leiab samuti ligi 2,6 miljonit vastet. Kuid paigutab esikohale Wikipedia leheküljed, teisena näiteks Vilja Savisaare tutvustuse. Yahoo kuvab 1,66 miljonit vastet. Neist kaks esimest puudutavad Savisaare kohta kirjutatud teksti Wikipedias. MSNi otsing leiab vaid 111 000 lehekülge ning tõstab esile veebisaiti savisaar.ee. MSNi arvates on tähtsaim lehekülg, kus tutvustatakse Savisaare hiljuti ilmunud raamatut Eesti lähiajaloost.

Asjakohasuse tagab Google firma asutajate Larry Page’i ja Sergey Brini loodud PageRank tarkvaraga, mis arvestab otsingutulemuste järjestamisel umbes 200 teguriga. Nagu ämblik „ronib” see tarkvara pidevalt mööda keerulist ja seotud võrku nimega internet, kaardistab miljonite lehekülgede sisu ja määrab neist igaühe väärtuse. See „ämblik” uurib tähelepanelikult kõike, alates külastatavusest, lõpetades veebisaidi struktuuri ja isegi teksti õigekirjaga.

Google’i otsingu suurim eripära on aga see, et ta ei reasta otsingutulemused otsingusõna esinemise sageduse järgi, vaid lehekülgede populaarsuse järgi. Esile kerkivad need veebiküljed, kus esineb rohkem värskemat sisu ning mida külastatakse ja millele lingitakse tihemini. Nii pole ime, et Savisaare kuum blogi on eespool Savisaare inglisekeelsest entsüklopeediatutvustusest ning lähiajaloo raamatut tutvustavast leheküljest.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
03. July 2008, 17:29
Otsi:

Ava täpsem otsing