Reede 9. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Omaalgatuslik „Welcome to Estonia“ Leedu moodi

Agnes Ojala 03. juuli 2008, 18:25

Leedu aerofotograaf Marius Jovaiða avaldas
selle aasta alguses oma teise fotoalbumi „Unseen Lithuania“ („Seninägematu
Leedu“), mis on osutunud üliedukaks, turgutades kogu riigi mainet.

Täna tutvustas Jovaiða oma raamatut Viru Keskuse Rahva Raamatu kaupluses.

„See on täiesti minu enda projekt ja ma ei lootnud sellega kasumit teenida. Olin valmis, et keegi raamatut ei osta, aga tuli välja teistpidi,“ rääkis autor, Leedu Kommunikatsiooniagentuuride Assotsiatsiooni, reklaami eneseregulatsioonibüroo ja Leedu reklaamiagentuuri Euro RSCG MIA juhiga, kelle hobi on aerofotograafia.

250 maastiku- ja linnafotost koosnevat suures formaadis raamatut on poole aastaga müüdud üle 11 000 eksemplari. Album on praegu olemas leedu- ja ingliskeelsena, koostamisel aga on ka hispaania-, poola-, vene-, saksa-, itaalia-, prantsuse-, rootsi- ja jaapanikeelsed väljaanded.

Tänaseks on teos saanud osaks Leedu riigiidentiteedist. Mais läbi viidud avaliku arvamuse küsitluse kohaselt eelistaksid enam kui pooled Leedu elanikkonnast raamatu pealkirja „Seninägemata Leedu“ oma riigi ametliku hüüdlausena.

„Leedus käib praegu samasugune riigi maine edendamise kampaania, mis teil oli Eurovisioni ajal. Leedu tunnuslauseks on valitud „Brave country“ („Julge riik“). See ei ole just väga tagasihoidlik väide. Olin uudishimulik ja viisime läbi arvamusuuringu, kus küsisime inimeste käest muu seas, kumba tunnuslauset nad eelistavad. Üle poolte vastanuist arvas, et pigem sobib selleks „Unseen Lithuania“. Tunnuslausesse „Brave country“ ei usu eriti keegi,“ sõnas Jovaiða.

Tema sõnul on riiklik kampaania liigselt kiirustades otsustatud ja selle strateegia ei tundu kuigi kandev. „Tahetakse teha Hollywoodi stiilis filmi, aga inimesed naeravad, et see tuleb „Braveheart II“,“ märkis ta.

Jovaiða sõnul on riigile kaubamärki luues vaja sellele ka õige sisu anda. Eesti „Welcome to Estonia“ kampaaniat pidas mees väga õnnestunuks, öeldes, et see oli hästi Eurovisioniga seotud – sel oli tähendus.

Ka oma raamatu eduks peab autor just korralikku sisulist materjali. „Ma ei väida, et minu pakutu oleks Leedule parim tunnuslause, aga see on positiivne ja see toetab sisu,“ sõnas ta, lisades, et sellele võiks juurde luua kogu kontseptsiooni. „Kui sügavamalt mõelda, on Leedus ju enamgi asju, mida pole nähtud. Näiteks on muule maailmale tundmatu leedu keel, on huvitavaid traditsioone jne.“

Et Jovaiða looming on väga hästi vastu võetud, kasutab Leedu valitsus tema tööd ka ametlikel visiitidel ja külalistega kohtudes. Oma raamatu tutvustamiseks valmistas autor ka spetsiaalse veebilehe, telereklaami ja muid materjale. Neid lubab ta nüüd valitsusel, riigi turismiametil ja teistel tasuta kasutada. „Kuni nad mingi väga hea ideega välja tulevad,“ lisas mees, kes oma projekti jaoks riigilt raha kordagi küsinud ei ole.

Riigiasutuste ostuhuvi raamatu vastu peab Jovaiða aga ootamatult väikseks, ilmselt teose kalli hinna tõttu. „Olin tegelikult üllatunud. Mõtlesin, et riik ostaks neid raamatuid, aga ostis oodatust vähem. Ilmselt on see nii seetõttu, et valitsusel on esindusmaterjale võimalik osta vaid piiratud summa eest, raamat aga on kallis,“ sõnas ta. Eestis maksab „Unseen Lithuania“ 950 krooni, Leedus 250 litti. Nii on albumist saanud kingitus, mida lubatakse vaid tähtsaimatele: riigipeadele, kuningatele-kuningatele jt.

Et hea materjal oleks kättesaadavam ka suuremale publikule, on Jovaiðalt palutud albumi väiksemat versiooni ja DVDd. Nii ongi mehe edasine tegevus ilus kingitus uude formaati viia. Tulevikus võib oodata ka filmi.

Jovaiða usub, et suudab oma tööga Leedu tuntust tõsta. Sellest annab märku ka tunnustus tehtud töö eest nii Leedus kui ka mujal. Ühtlasi aga märgib ta, et kuna Balti riike tajutakse ühtsena ning ka siinne maastik on küllaltki sarnane, siis toetab raamat kogu piirkonda.

FAKTE
- 1 miljon litti ehk umbes 4,5 miljonit krooni läks Marius Jovaiða albumiga „Unseen Lithuania“ seotud projekt maksma.
- Raamatusse jõudnud pildimaterjal valiti välja ligi 20 000 aerofoto seast, mille tegemiseks lennati erinevatel lennumasinatel 250 tunni jooksul 7500 lennukilomeetrit.
- Pildimaterjali kogumiseks kulus 2007. aastal 7 kuud, raamatu valmimiseks aga kokku 9-10 kuud.
- Albumis on 250 suureformaadilist fotot, mistõttu on raamat suur ja raske – 3,5 kg.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
21. July 2008, 14:53
Otsi:

Ava täpsem otsing