Baltoscandali juht: majanduse jahtumine mõjutab ka kultuuritarbimist

04. juuli 2008, 15:31

Rahvusvahelise teatrifestivali Baltoscandal
direktori ja Rakvere Teatri juhi Joonas Tartu sõnul annab majanduse jahenemine
end ka kultuuritarbimises tunda. Tema sõnul on olemas esimesed märgid
kultuuritarbimise vähenemises.

Järgneb väike intervjuu Joonas Tartuga:

Mis te arvate, kas praeguses jahtuvas majanduses ja pidurduvat majanduskasvu arvestades, võiksid inimesed meelelahutusest ja kultuuritarbimisest loobuda?

Loobumise või vähemast kultuuritarbimise vähendamise oht ja ka esimesed märgid on selgelt olemas. Kui teatrist rääkida, siis nagu öeldud - eestlane on teatriarmastaja ja teatriskäimisest päriselt kindlasti ei loobuta, kuid nö teine või kolmas käik jääb tegemata. Ka võib valiku tegemine muutuda turvalisemaks ehk materjali valikul minnakse rohkem kindla peale, mis pärsib teatrite võimalusi katsetada ja nö uut otsida. Ja ka üldiselt on oht, et meelelahutusest ja kunstist loobutakse kergemini kui mõnest muust elu osast. Mis teha? Ma arvan, et tuleb säilitada rahulikku meelt ja kainet mõistust. Teater ei kao kuskile. Omalt poolt kutsun kõiki üles tarbima, tarbima ja veelkord tarbima kultuuri, sest see viib edasi, muidu mandume, kapseldume ja nii muutub meie olukord aina hullemaks.

Kuidas Eesti teatrid raskemas majanduslikus situatsioonis nö pinnale jäävad? Oleks teil mingi soovitus või nipp teatrijuhtidele, näitlejatele?

Praegu on veel palju ebaselgust. Kui seljataha jääb palju aastaid õitsengut, siis keerulisemas olukorras on algul ikka rohkem peataolekut. Teatri puhul on oluline teha seda, mida õigeks pead. Uskuda sellesse, mida teed. Olla aus ja avameelne. Ühest nippi on raske anda, oleme ju ikkagi väga erinevad. No ikka need head vanasõnad, et üheksa korda mõõda ja siis lõika jne.

Kui mitu aastat Baltoscandal juba tegutsenud on ja mis veab seda teatrimootorit edasi?

Baltoscandal saab sel suvel 18aastaseks ja toimub juba kümnendat korda. Küllap on edasivedavaks jõuks publiku ja tegijate soov näha ja näidata kaasaegset teatrit ja etenduskunste. Kuna vaatajaid on palju - saalid on täis ja rohkemgi veel, siis on see soov nelja festivalipäeva jooksul väga selgelt näha.

Kui eelmisel korral räägiti, et seekordne Baltoscandal jääb viimaseks, siis ometigi see pole nii, mis muutus vahepeal?

Mina isiklikult ei tea, et nö ametlikult oleks olnud sellist seisukohta, et eelmine festival jääb viimaseks. Eks selliste pikaajaliste projektide puhul tõuseb ikka aeg-ajalt jätkamise küsimus, aga praegu see küsimus tõsine ei ole olnud. Baltoscandalil on väga tugev ja vajalik koht Eestis ja julgen öelda, et isegi Euroopa teatrimaastikul.

Palju on räägitud ka artistide topeltmaksustamise teemast, kas Eestis on teie arvates piisavalt adekvaatne süsteem kunstnike ja kunstiteoste sisse-välja viimisel/toomisel?

Arvan, et see on rohkem visuaalse kunsti probleem ja mitte nii väga teatri asi. Eestis ju väga palju välisteatrite külalisetendusi ei toimu ja seega pole teema ka aktiivselt üles tõusnud. Kunagi tõuseb kindlasti.

Milline on festivali eelarve? Kust tuleb festivali jaoks raha?

Festival elab toetustest. Suurimad neist on riigi ja kohaliku omavalitsuse ehk siis Rakvere linna omad. Lisaks väiksemad toetused saatkondadelt ja eraõiguslikelt isikutelt. Samuti piletitulu. Järjest olulisemaks on muutunud ka eurofondidest tulevad rahad. Üle-eelmisel aastal liitus festival üleeuroopalise festivalide võrgustikuga, mille raames Baltoscandali eelarve oluliselt suurenes, tänu Euroopa Liidu kultuurikoostöö programmi Kultuur toetusele. Lisaks muidugi see, mida sellisesse võrgustikku kuulumine annab festivali sisu ja arengu osas. Oleme ühe laua taga Euroopa suurte ja tähtsate festivalidega.

Kas Baltoscandal on pisike niššiüritus või võiksid festivali külastada ka päris teatrivõõrad inimesed, kuid kellele teater iseenesest pole vastukarva?

Baltoscandal on niššiüritus juhul, kui teater on niššiasi. See on festival, mis avardab maailmavaadet. Baltoscandal on kõigile. Eesti inimene armastab teatrit ja Baltoscandal on väga hea võimalus lisaks tavapärasele või harjumuslikule teatrile näha väga erinevat teatrit, mida tehakse mujal maailmas ja ka meil.

Milline festival on Baltoscandalile suurim konkurent?

Kahjuks pole konkurentsi ja see on ka üks põhjus jätkamiseks. Baltoscandal on omaette niššis - see pole Draama ega Talveöö Unenägu - need on jälle omaette niššides.

Kas eestlased on teie arvates teatriarmastaja-rahvas? Miks?

No kõik märgid näitavad, et eestlased armastavad teatrit. Miks? Kui palju teil lehes ruumi on :)

Olete ise hoopis majandustaustaga, kuid ometi teatrijuht. Kas näitlejad peaksid ennast tuleviku kindlustamise nimel äkki hoopis mõne teise või siis lisaeriala omandamise näo kindlustama?

Olen õigusteaduse taustaga. Usun, et oleme oma arenguga siiski sealmaal, et hea, andekas ja pühendunud spetsialist, olenemata valdkonnast saab omal erialal leiba teenida.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
04. July 2008, 16:26
Otsi:

Ava täpsem otsing