Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Hooveri tamm või USAd läbiv maantee

    Las Vegasest kanjonite poole välja sõitmisel on Hooveri tamm kohe esimene turistilõks. Hollywoodi filmides on seda 1935. aastal valminud betoonist kolossi ohtralt kasutatud, nii et vist igaüks tunneks selle kohe ära.
    Sügava kaljuoru ette on ehitatud tamm koos ülejooksutornidega, kuskil all sügavustes väljub sellest pärast elektriturbiinide ringiajamist Colorado jõgi. Tammi taga laiub kohati enam kui kümme kilomeetrit lai veehoidla nimega Lake Mead.
    Hooveri tammi suurusest enamik on vaataja eest tegelikult peidus. Tamm on ligi 400 meetrit lai, üle 200 meetri kõrge ning alumises osas ka peaaegu sama paks.
    Kuuldavasti saanuks ehitisele kulunud 3,3 miljoni kuupmeetri betooniga katta neljarealise kiirtee New Yorgist läbi USA San Franciscosse. Ilmselt ka kõik Eesti maanteed ja hulga linnatänavaidki.
    Siiski ehitati tohutu kompleks valmis. Enne teist maailmasõda kandis Hooveri tamm nii maailma suurima elektrijaama kui ka suurima betoonehitise tiitlit. Nime sai tamm aga ehituse ühelt eestvedajalt ning hilisemalt USA presidendilt Herbert Hooverilt.
    Pärast 2001. aasta 11. septembri terrorirünnakuid karmistati tammi külastusreegleid. Julgeoleku tagamiseks on kahe osariigi piirile jääval tammil nii Arizona kui ka Nevada poolses otsas politseitõkked.
    Mikrobussid ja talunike kastiautod otsitakse kahtluse korral läbi, veoautosid turvakaalutlustel enam tammile ei lubatagi: need peavad tegema hiigelringi jõe alamjooksu kaudu.
    Tammi ületava tee kõrvale ehitatakse aga kahe mäetipu vahele hiigelsilda. See hakkab kandma kiirteed, nii et enam ei pea sõitjad mööda kitsast ja käänulist maanteed alla tammini ja teist kallast pidi üles tagasi ukerdama. Siis jääb kitsas rada vaid turistidele.
    Kanjoni kõige sügavama osa kohale rajatav hiigelsild peaks valmis saama 2010. aastaks. Parem ligipääs suurendab küllap ka tammi külastajate hulka, keda aga on niigi aastas ligi kümme miljonit - kui lugeda sisse ka ümberkaudse rahvuspargiga tutvujad.
    Turistide jaoks on Hooveri tammi vaatamine muidugi ameerikalikult ette valmistatud: kohe kõrval suur parkimismaja, WCd, liftid, eskalaatorid, söögikoht ja muuseum. Parkimine maksab seitse dollarit. Ka muuseum oli tasuline, ent sinna me seekord ei läinud.
    Tammil oli kõige tähelepanuväärsem paarikümne meetri laiune valge riba veepinna juures kaljudel. Ühe versiooni järgi on see pärit 1983. aasta suurest üleujutusest, teise järgi aga on veetase viimaste aastatega umbes nii palju alanenud ja seda peetakse kliimasoojenemise süüks.
    Osa vett sellest suurest veehoidlast tarbitakse ümbruskonnas ja muidugi ka poolesaja kilomeetri kaugusele jäävas Las Vegases, juurde tuleb vett aga aina vähem. Nevada kõrbesse ehitatud linnad imevad vett aina ahnemalt.
    Ennustatakse, et aastaks 2021 on keset maailma kõige kuivemat piirkonda rajatud linnad - kus peaaegu iga maja taga laiub helesinine bassein - selle veehoidla suisa kuivaks imenud.
    Siis tuleb hakata vett transportima tuhandete kilomeetrite kauguselt sisemaalt mägedest, kui muidugi keegi vahepeal tarbimist vähendama ei hakka.
    Ennustatakse sedagi, et kahekümne aasta pärast on need loodusega vastuolus kõrbelinnad lihtsalt maha jäetud, kuna nende elushoidmiseks vee ja energiaga varustamine läheb liialt kulukaks.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Balti turul kaubeldi enim tugevast kvartalist teatanud LHV aktsiatega
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Kuna LHV teatas täna, et panga esimese kvartali tulude taga olid laenuportfelli ja intressitulude kasv, siis pakkus aktsia investoritele huvi ning vahetas omanikku 442 468 euro eest ning kallines +0,73%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Raadiohommikus: Sorose tarkus, kuumad investeerimisideed ja tulemustesadu
Kolmapäevases raadiohommikus võtame pulkadeks lahti Eesti suuruselt teise panga SEB ning kodumaise töötuskontserni Harju Elektri värsked tulemused.
Kolmapäevases raadiohommikus võtame pulkadeks lahti Eesti suuruselt teise panga SEB ning kodumaise töötuskontserni Harju Elektri värsked tulemused.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.