Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Laevakruiis Niilusel kui nädalane filmiseanss

    Egiptuses mööda Niilust seilates otsisime antiikkultuuri ja selle hiilguse jälgi. Kohale jõudes tõi soe õhk põhjamaalase näole naeru ning mured kadusid sekunditega. Lennujaamast viis buss mugavale kruiisilaevale, mis sai meie elupaigaks terveks nädalaks.
    Neljatekilisel Rosettal oli 50 kajutit, sajakohaline restoran, kaks baari ja diskoteek. Ei puudunud ka ehete- ja kingituste pood, pesupesemise võimalus ja konditsioneer. Laevalael asus soojenduseta ujumisbassein ja päikeseterrass. Meeldivatest teenindajatest ja giididest oli kõige asjalikum laeva omanik, kes vajadusel alati abistas.
    Meie kruiis algas Luxoris ja lõppes Assuanis. Vahepeal sai külastada templeid, muuseume ja hauakambreid. Ja kui juba Niilusel olime, tuli loomulikult ära proovida ka sõit toreda purjeka felucca'ga.
    Esmalt peatus laev Edfus - linnakeses Luxorist 115 km lõuna pool. Seal asub jumal Horusele pühendatud iidne tempel. Kuna see oli täielikult liiva alla mattunud, on tempel meie ajani suhteliselt tervena säilinud. Kaunist hoonet uudistades tekib paratamatult mõte, kuidas seda ehitati - puudusid ju kraanad ja muu tänapäeval ehituseks kasutatav tehnika.
    Ööseks jäi laev peatuma Kom Ombos. Aknast vaadates paistsid Sobekile ja Haroerisele pühendatud võimsa templi varemed. Seal jalutades saab vaadata krokodillimuumiaid, templi tagaseinas kujutab joonis muistseid arstiriistu, andes ettekujutuse vanade egiptlaste oskustest ja teadmistest.
    Kolmandal päeval läbis kruiisilaev Esna lüüsid, mis on ehitatud selleks, et suur veevool ei lõhuks üleujutuste ajal kaldapealseid. Lüüsidesse mahub korraga kaks laeva, seega peab vahel ootama mitmeid tunde, sest Niilusel sõidab päevas ca 300 laeva.
    Luxorist 215 km lõunas asuv Assuan on kõrgpaisu valmimise järel muutunud suureks linnaks. Venelaste abiga ehitatud hüdroenergial töötav pais valmis aastal 1971 ja rahuldas sellel ajal kogu riigi vajaduse elektrienergia järele.
    Paraku olid paljud kohalikud sunnitud pärast tammi valmimist Assuani linna ümber asuma, sest veetase tõusis ja ähvardas uputada nende külad. Lisaks viidi Philae saarel asunud jumalanna Isisele pühendatud tempel pool kilomeetrit eemale maalilisele Agilkia saarele.
    Assuanis olles tasub kindlasti külastada kohalikku turgu. See on üks paremini varustatud kohti Egiptuses. Külluslik ja rikkalik kaubavalik teeb silmad ette paljudele maailma turgudele.
    Üheks meie eesmärgiks oli külastada ka Abu Simbelit, mis asub Assuanist 300 km kaugusel. See on vaarao Ramses II ajal loodud arhitektuurikompleks kahe erineva ehitisega: Ramsese tempel ja Nefertari tempel.
    Eelistasime laeval pakutud eestikeelsele giidile kohalikku turismifirmat, mis oli veidi odavam ja jättis meile rohkem vaba aega. Sõit algas hommikul juba kell pool neli. Kell kaheksa kohale jõudes olime küll väsinud, kuid uudishimust ärkvel ja ärevil.
    Massiivsed mäed olid aiaga piiratud, et sinna keegi niisama kolama ei läheks. Kompleks hämmastab nelja suure 20meetrise Ramsese hiidfiguuriga, mis on hingematvalt võimsad. Imetlus süvenes veelgi, sest hästi säilinud seinamaalingud, raidkirjad, kujud ja templi eri osad on kunstilisel tasemel rabavalt kaunid.
    Endale püstitatud templiga näitas võimas vaarao oma kuulumist jumalate perre. Ehitist valmistati kaks aastakümmet, täielikult valmis kompleks umbes 1224 aastat eKr. Lemmiknaise Nefertari auks lasi Ramses ehitada oma pühakoja kõrvale pea sama võimsa templi. Midagi sellist pole varem ega hiljem ehitatud ühelegi naisterahvale terves Egiptuses. Templid pidid märgistama ka Egiptuse riigipiiri, näidates igale rändajale, kui vägev on Egiptus ja tema vaarao.
    Aastail 1964-1968 teisaldati suured pühamud veetaseme tõusu tõttu algsest asukohast 180 meetrit eemale ja 65 meetrit kõrgemale asuvale maapinnale.
    Assuani ringreisi lõpetades sõidab laev kiirelt tagasi Luxorisse, et reisijad saaks ka seal kauneid templeid uudistada ja Kuningate oruga tutvuda. Grandioosseid templeid, monumente ja kujusid tulvil Luxor ehk Teeba oli mitu korda Egiptuse pealinn, viimati küll 3300 aastat tagasi.
    Niiluse läänekaldal asuvasse Kuningate orgu on maetud paljud vaaraod, idakaldal on suurimateks vaatamisväärsusteks Karnaki ja Luxori tempel. Kuningate orgu tuli taas varakult teele asuda. Seal on külastajatele avatud mitmed hauakambrid oma kunagises hiilguses. 3000 aasta vanused laemaalingud, kaunid kujutised seintel - kõik see on liiga hämmastav, et olla tõsi.
    Kindlasti tasub käia ka teisel pool orgu, kus asub naisvaarao Hatšepsuti tempel. Kaunis ja võimas ehitis ei jää kuidagi märkamatuks.
    Karnaki tempel valmis tuhandeid aastaid
    Niiluse idakaldal asuva Karnaki ja Luxori templi külastuse jätsime teiseks päevaks, et mitte liigselt kiirustada. Need on võimsad ehitised, mida peab Egiptust külastades kindlasti nägema.
    Karnaki tempel on maailma suurim tänapäevani säilinud suurejoonelise sammastikuga pühamu, mis on ehitatud tuhandete aastate jooksul eri valitsejate poolt. Pühamus on Egiptuse ainus säilinud Püha järv, millest preestrid pidid iga päev läbi käima. Templis asuv sammassaal kõrgusega kuni 34 meetrit on ehitatud vaaraode Amenhotep III ja Ramses II ajal.
    Templi seintel kujutatakse enamasti Amon-Rale pühendatud rituaale ja alistatud rahvaste või võõraste maade kirjalik-sümboolseid tähistusi. Selles templis jalutades tunnetad kunagist võimu.
    Fotod: Tarmo Premet
  • Hetkel kuum
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Balti börse vedas Leedu energiaettevõte
Kolmapäeval tegi Balti turgudel suurima käibe Ignitis grupe. Balti koondindeks edenes +0,21% ja Tallinna börs +0,26%. Riia börs taandus -0,06% ning Vilniuse börs -0,18%.
Kolmapäeval tegi Balti turgudel suurima käibe Ignitis grupe. Balti koondindeks edenes +0,21% ja Tallinna börs +0,26%. Riia börs taandus -0,06% ning Vilniuse börs -0,18%.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Eesti üks paremaid juhte: uhke tunnistada, et olen palju vigu teinud “Juhi juttude” värskes saates Annika Arras
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
"Olen elus nii palju vigu teinud, seda on uhke tunnistada," ütleb saates selle aasta parima juhi konkursi üks finaliste, Miltton New Nordicsi juht Annika Arras. "Mingites asjades läbipõrumine on hädavajalik."
Karmo Tüür: kuriusklikkus saadab ökosurma
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Rohepööre on viinud ususõjani, mille ohvriks võivad langeda ettevõtted või koguni majandusharud, kirjutab poliitikavaatleja ja väikeettevõtja Karmo Tüür Äripäeva essees.
Tesla plaan keskenduda odavamatele sõidukitele kergitas aktsia hinda
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Tesla avaldas eile plaani, mille kohaselt hakatakse tootma soodsamaid sõidukeid juba selle aasta lõpus. Tootmine hakkaks toimuma olemasolevates tehastes, mis lööb plaani segamini seoses Mehhikosse ja Indiasse kavandatavate uute tehastega. Pärast seda teadet on Tesla aktsia hind hakanud taas tõusma.
Robotit arendav Eesti idufirma kaasas 1,5 miljonit eurot
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Eesti idufirma 10Lines kindlustas 1,5 miljoni euro suuruse investeeringu, et laiendada tegevust Ameerika Ühendriikides.
Tartu automüüja ostab kodulinna konkurendi
Peugeot’ ja Fiati edasimüüja Ascar Tartu OÜ ostab samuti ülikoolilinnas tegutseva Carring ASi, mis tegeleb Alfa Romeo, Jeep’i ja Opelite müügiga.
Peugeot’ ja Fiati edasimüüja Ascar Tartu OÜ ostab samuti ülikoolilinnas tegutseva Carring ASi, mis tegeleb Alfa Romeo, Jeep’i ja Opelite müügiga.