Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
FAS on tarneklausel, mis sobib ainult laevaga kaupa vedades
Juuni keskpaiku kirjeldasin järjekorras teist tarneklauslit FCA, mis on suhteliselt müüjasõbralik, kuid seab samas müüjale mõnevõrra rohkem kohustusi kui esimene, EXW-klausel.
Nagu mainitud eelmistes artiklites, on Incoterms 2000 klausleid kokku 13.
Need on paigutatud rühmadesse E, F, C, D ning asetsevad loogilises järjekorras alustades kõige müüjasõbralikumast EXW-klauslist ning lõpetades kõige ostjasõbralikuma DDP-klausliga.
Seekord tutvustan lühidalt kolmandat klauslit FAS ehk free alongside ship (otsetõlkes "vaba laeva kõrval").
Kui siiani tutvustatud EXW ja FCA kõlbavad kõikidele veoliikidele, siis FAS sobib ainult laevaveo (mere- või siseveetee) puhul.
Sellele viitab otseselt ka klausli täispikk nimi: vaba laeva kõrval. Nimi avab üheselt klausli sisu. Nimelt on müüja tarnekohustustest vaba, kui ta on toimetanud kauba lastimissadamas laeva kõrvale.
Sellest hetkest peab ostja kandma kõik kaubaga seonduvad kulud, ka kogu kauba kadumise või kahjustamise riski.
Lisaks kuuluvad müüja kohustuste sekka ekspordi tolliformaalsused ja nende kulude kandmine.
Samuti kõikide muude võimalike ekspordilitsentside, -lubade ja muude formaalsuste korraldamine.
Sealhulgas on müüja kulu ekspordiriigi korraldusel inspektsiooni tegemine. Kui aga kaupa inspekteeritakse kauba sihtkoha riigi korraldusel, on tegemist ostja kuluga.
Kauba hävimise või kahjustamise risk läheb üle kauba tarnimise hetkel ehk kauba laeva kõrvale jõudmisega.
Siinkohal tuleb tähele panna, et kaup loetakse tarnituks ka siis, kui ostja (või ostja volitatud isik) seda õigustamatult vastu ei võta.
Kauba pakkimise nõuded lähtuvad veoviisist, mida ostja on müüjale teatanud enne müügilepingu sõlmimist.
Autor: Jürgen Valter