Kommentaar: majanduslangus on hea

Aili Sandre 24. juuli 2008, 10:56

Halbades aegades võib süüdistada valitsust,
inflatsiooni, konkurente või liigkerge laenamisega tegelenud pankasid,
ent koht, kuhu pilgu peaks suunama, on ikka peegel, ütleb Vain
Partnerite konsultant Raimo Ülavere, kes on samas veendunud, et ka
majanduslangus on võimalik oma kasuks pöörata.

Äripäevale saadetud arvamusloos toob Raimo Ülavere viis põhjust, miks majanduslangus on hea: turuosad jaotatakse ümber, loll raha väheneb ning tuleb värsket raha ja ideid, püütakse eristuda, efektiivsus kasvab ning aeg on hea ka õppimiseks ja uute sihtide seadmiseks.

Lähemalt alljärgnevalt:

"Ettevõtjal on võimalik majanduslangusest leida oma revers. Äri tegemisel on küsimus ju valikutes – selles, kuidas langusele reageerida ja millistele tegevustele keskenduda. Niisiis, viis põhjust, miks majanduslangus on hea.

Esiteks. Turuosad jaotatakse ümber. See tähendab halba uudist enamikule ja head uudist vähematele, neile, kes on osanud hoida ka headel aegadel fookuses põhitegevust, selle arendamist ning ka nõrgema nõudlusega ajaks valmistumist. Et Eesti väiksuse tõttu on siin enamik turge oligopoolsed ehk suhteliselt väheste turuosaliste vahel jaotatud - võtkem või toidukaupade jaemüük, pangandus või meedia -, võivad kõikumised turuosades tulla kaunis suured. Et iga äri strateegiline eesmärk peaks olema oma turul domineeriva positsiooni saavutamine, on majanduslanguses näha mitmetele suurt võimalust.

Teiseks. Värske raha ja ideede tulek. On loomulik, et ettevõtte rahavoo punasesse kippudes on kohal teised, kel paksem kiht kõhu ümber kogutud ja paremad ideed tagataskust võtta. Seda enam, et sisenemisbarjäär turule on endiselt oluliselt madalam kui nn vanades heaoluriikides. Soome lihatootja Atria ostab Wõro Kommertsi ja Vastse-Kuuste Lihatööstuse - värske raha ja küllap tuleb ka värskeid ideid. Kui otsida sääraste tehingute negatiivset poolt, siis on kahju, kui veel ühe äri omanikud räägivad eesti keele asemel soome või rootsi keelt, millele viitas ka Wõro Kommertsi endine juht Aigar Pindmaa. Kuid üks müüjatest, Indrek Rahumaa, teatas, et saadav raha aitab taas magusamaks muuta vahepeal üsna mõruks kiskunud Kalevi ostutehingut. Ja värsked eurod ja ideed liiguksid jällegi edasi.
Kolmandaks. Efektiivsuse kasv. Efektiivsus ise ei saa olla ettevõtte strateegiline eelis. Ent see peaks olema ettevõtte pidev ja püsiv püüdlus. Majanduslangus ehk ettevõtte puhul käibe kasvu pidurdumine või suisa langus sunnib üle vaatama kulutusi ning tegelema tõsiselt mõttetööga – kuidas on võimalik saada vähemalt sama tulemust väiksemate kuludega.

Siin on ka koht, mis on mitmete meediaski üles astunud tegelaste huulile toonud dramaatilised hüüatused majanduslanguse teemadel. Sest nii tulu- kui kuluplaanid selleks aastaks tehti 2007. aastal ning tänaseks on selgunud, et ehkki prognoosid kulude osas on kerged täituma, on tulude juurdekasv jäänud niruks. Kulusid on pärast aastaid kestnud hiilgeaega raske koomale tõmmata. Süüdistada võib valitsust, inflatsiooni, konkurente või liigkerge laenamisega tegelenud pankasid. Ent koht, kuhu pilgu peaks suunama, on ikka peegel. Efektiivsuse otsimisega käib kaasas veel üks fenomen – nn lolli raha vähenemine. Turult kaovad ärid stiilis „sain pangalt laenu kahe kortermaja jaoks, hakkasin ehitama viit. Nüüd on kõik pooleli ja tühjad.“

Neljandaks. Sund eristuda. Headel aegadel polnud kliendi jaoks suurt vahet, kust teenus või toode kätte saada. Just kätte saada, sest mõnede teenuste, näiteks maja ehitajate, või ka toodete, näiteks uue auto, kätte saamine võis tähendada tõelist aja- ja närvikuluga ääristatud kadalippu. Täna on aga selgelt õhus küsimus – miks ma peaksin selle teenuse või toote just sinult ostma? Mis on see, mis teeb sinu toote või teenuse, tervikuna ka terve firma eriliseks? Kunagise Tallinna Kaubahalli soomlasest omanikul oli päris meeldejääv slogan: klient on kuningas. Ehkki mitmete mööndustega, tundub siiski, et hetkel on see väide oluliselt tõesem kui mõni aeg tagasi.

Eristumine algab lihtsatest asjadest. Näiteks kas või määratlemisest, kas ettevõtte on hinnaäris või spetsialiseeritud teenuse/toodete äris. Mõlemal puhul on tegemist eri turgude, eri sihtrühmadega. Ja mõlemal puhul on tegelikult ainult üks tõeline võitja – hinnaliider või teenuse/toote liider. Nagu on seda täna Tele2 ja EMT mobiilsideturul. Kõige keerulisem on ettevõtetel, kes kõiguvad kuskil vahepeal, maadeldes nii hinnaliidri kui teenuse/toote liidriga. See on maadlusmatš, mille tulemuse peale võib suhteliselt kindlalt panustada.

Viiendaks. Majanduslangus on parim aeg õppimiseks ja sihi seadmiseks. Sest tõusu ajal tuleb raha teenida. Mis on sinu ettevõtte turg? Kes on sihtgrupp? Milliseid kliendi vajadusi sinu teenus/toode rahuldab? Mis on sinu ettevõtte tegevuses erilist, unikaalset, raskesti kopeeritavat? Kuidas teha nii, et sinu ettevõte oleks turul domineeriv jõud? Või kui sellel turul, selles segmendis tundub domineerimise eesmärgi saavutamine mission impossible´na, äkki õnnestub leida ettevõttele uus turg, teises sihtgrupis, teise teenuse/tootega? Ja küsimus, mida võib-olla tuleks küsida isegi enne teisi küsimusi: mis on need olulised eesmärgid ja tegevused, millele ettevõte töötajad on praegu keskendunud? Ehk kus on ettevõtte fookus ja kas see rahuldab sind?

Küllap on majanduslangusel veel häid külgi. Nagu ka halbu. Ent loetelu jätkamisest parem on ehk teadmine strateegiast, mis teeb inimesed, organisatsioonid, ettevõtted võidukaks: söanda lasta vanast lahti, õpi ja keskendu järjekindlalt õigete asjade tegemisele.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
26. August 2008, 18:41
Otsi:

Ava täpsem otsing