Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Saksamaal sai valmis esimene hiigel-Airbus
Emirates oleks pidanud küll oma A380 kätte saama juba läinud sügisel, aga tootmine venis ja oktoobrist sai 1. juuli. Emiratesi juht šeik Ahmed bin Saeed al-Maktoum on aga kannatliku loomuga mees ja on nõus ära ootama ka järgmised 57 juba ammu tellitud A380. Võtku see aega siis aastaid või aastakümneid, sest üle ühe lennuki kuus praegu Hamburgi tehases toota ei jõuta, ja nendegi puhul on tegemist A380 väiksemate vendadega.
"Tulevik on saabunud," teatas šeik esmaspäeval Hamburgis uut lennukit vastu võttes. "Meie Emiratesis oleme uhked, et seejuures väikest rolli mängida tohime." Ja šeiki tervitama tulnud 2000-le Airbusi tehase töölistele: "Teie kirjutasite ajalugu."
Ja kui kord juba Hamburgi tuldud sai, esitas šeik kohe ka järgmise tellimuse: ehitatagu 60 väiksemat Airbusi lennukit, kokku 13 miljardi dollari eest.
Maailma suurima, A380 reisilennuki tükihind on 210 miljonit eurot. Emiratesi tellitud versioonis on kohti 489-le reisijale. Luksusliku sisuga lennuhiius on 1. klassi reisijatele ette nähtud dušikabiinid. Lisaks baarid ja erasviidid. Lennukeid toodetakse Prantsusmaal Toulouse'is ja Hamburgi lähistel Finkenwerderis.
Tiivad tuuakse kohale Suurbritanniast. A380 tootmine kallis ja aeganõudev, nagu nii mõni teinegi Euroopa ühisprojekt. Üks suuremaid tülisid Saksa-Prantsuse suunal puhkes näiteks aastal 2006, kui prantslased süüdistasid sakslasi liiga lühikeste juhtmete valmistamises A380-le, sakslased omakorda olid kindlad, et prantslased on esitanud vale tellimuse.
Siis jõuti järeldusele, et tootmine on liiga kallis, mis tõi kaasa tuhandete töökohtade koondamise. Lõpuks paisusid kired nii suureks, et sekkusid Saksa ja Prantsuse valitsusjuhid ning ümber korraldati juhtkonna töö.
5 miljardit eurot on hiidlennuki ehitusega seotud viivitused kahju toonud. Sisuliselt ei ole ikka veel suudetud alustada A380 seeriatootmist, lennukit tehakse käsitsi.
Kuldsete Emiratesi kirjadega valget iludust vastu võtma saabunud šeik Said ei jätnud pidupäeval muuhulgas ka ütlemata, et ta loodab, et Saksa valitsus lubab lõpuks Emiratesil avada lennuliinid Dubaisse ka Berliinist ja Stuttgardist. Seni on Emiratesi kaardil vaid Frankfurt, Hamburg, Düsseldorf ja München.
Emiratesil läheb hästi, tal on maailma uusim lennukipark. 58 Airbus A380 tellimusega on Emirates Airbusi suurim klient. Võrdluseks - Austraalia Qantas tellis 20 A380 tüüpi lennukit, Singapore Airlines 19 ja Lufthansa ainult 15. Dubais peaks tuleval aastal valmima maailma suurim lennujaam Dubai World Central.
Aastas hakkab sealt tulevikus läbi käima kuni 150 miljonit reisijat, rohkem kui Frankfurdist ja London-Heathrowst kokku.
Seda ajal, mil lennufirmad üle maailma töökohti koondavad ja reisijate arvu kahanemise üle kurdavad, rääkimata tõusvate kütusehindade tõttu pankrotistuda ähvardavatest odavlennufirmadest.
Autor: Katri Soe-Surén