Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eesti tarbijad on kõige optimistlikumad
62% Eestis küsitletuist arvab, et majanduslangus koos kiire hindade tõusuga muudab nende tarbimisharjumusi. 24% vastanuist kinnitas, et muutused majanduses ei ole neid kuidagi mõjutanud, ning tervelt 13% on tajunud majanduse paranemist. Lätis-Leedus on meelestatus negatiivsem.
Kõik kolm Balti riiki tunnetavad hindade hüppelist tõusu. Lisaks kardetakse majandussituatsiooni halvenemist.
Kõige rohkem on selle pärast mures leedukad. Eestlased loodavad aga, et asi hakkab tasapisi paranema. Paranemisele panustab küll kõigest 19% küsitletud eestlastest, kuid see on optimistlikum kui leedukate ja lätlaste tulevikuprognoos.
Kõige rohkem toodi küsitluses välja, et langeva majanduse tõttu tuleb vähendada tarbimist. Samuti kardetakse, et ka üldine elukvaliteet võib langeda. Lätlased ja eestlased pelgavad sissetulekute vähenemist (vastavalt 27% ja 20%). Kõige rohkem kardavad situatsioonist tingituna töö kaotada eestlased.
Jahenevas majanduses eelistavad Eesti, Läti ja Leedu inimesed vähendada tarbimist, kuid jääda endiselt kvaliteetse kauba juurde.
Eesti küsitletutest tunnistasid pea pooled, et ka nemad on sunnitud vähem tarbima, kuid odavamate kaupade peale on mõelnud vaid 3% vastanuist.
Kulutuste kärpimiseks on Eesti tarbija valmis loobuma meelelahutusüritustest, Leedu tarbija hoiaks aga kokku kallimate toodete pealt, käiks vähem väljas söömas ja ostaks vähem riideid.
Kõige kergekäelisemalt loobuksid Balti riikide tarbijad vaba aja ja mitte esmavajalikest toidukaupadest, samuti mitte esmavajalikest tööstuskaupadest.
Maxima pressiesindaja Erkki Erilaiu sõnul on Maximal mitu plaani, kuidas tarbijale pakkuda kvaliteetset kaupa soodsama hinnaga.
"Paljud tarbijad sooviksid saada nn brändikaupu soodsa hinnaga. Kuid see on täiesti loogikavastane," rääkis Erilaid tarbija soovidest.
"Maxima tuleb sügisest välja oma tootesarjaga, mis koosneb 135 tootest," sõnas pressiesindaja. "Kuna turustame kaupa ise, jäävad ära turunduskulud ning selle võrra on ka kaup odavam. Lisaks sellele saame ka kaupa odavamalt, kui ostame kaupa korraga 400 poele."
Selveri ostu- ja tootmisdirektor Andres Heinver märkis, et kaubandusketid peavad end muutunud oludega kohandama.
Selveri esindaja hinnangul tahetakse kaupa, millel on hind ja kvaliteet paigas. Oluline on pakkuda tooteid igale kliendigrupile. Nii kasvatab ka Selver oma maaletoodavate kaupade hulka, pakkudes vahendajatena paremat hinda ja sortimenti.
"Sellised ajad on möödas, kus olenemata hinnast kaup uksest välja veetakse. Meie rohi on aktiivselt ja paindlikult turgu ja muud elu-olu jälgida," märkis Heinver.