Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Lõunamaiselt kuum suvi ka Jaapanis

    Kohalik rahvas on selliseks olukorraks hästi kohastunud. Poodidest saab odavalt rätikuid, kuhu kuivatada pidevalt voolavat higi. Neid kannavad ka jaapanlased, kas lihtsalt ümber kaela või peas, et päike viimast arunatukest välja ei aurutaks.
    Mõnedel on päikesevarjud ja osa neist näevad välja sama romantilised, nagu armastas kanda daam koerakesega.
    Samas nooremad inimesed järgivad skaalal mugav-moodne kindlalt moodi. Olgu sooja palju tahes, neil on seljas mitmekihiline riietus ja jalas tugevad tanksaapad, ilmtingimata kollased.
    Tõusva päikese maa inimestest kõneldes väärivad äramärkimist kaks selget loomujoont, nii et pole patt rääkida jaapanlaste rahvuslikust eripärast. Need on ülim seadusekuulekus ja abivalmidus.
    Näiteks linnaliinibussis keegi piletit ei osta, neid lihtsalt pole. On aga tabloo bussi ees, kus kirjas tariifid vastavalt läbitud vahemaale. Väljudes paneb iga reisija täpse summa bussijuhi juures olevasse korjanduskarpi, juht seda üle ei loe. Kui täpset raha pole, saab vahetada.
    Kuna bussid liiguvad, võib järeldada, et süsteem toimib ja keegi ei peta.
    Kui soovite Jaapanis autot rentida, siis Eesti rahvusvaheliste juhilubadega teid rooli ei lubata. Nimelt on Jaapan allkirjastanud rahvusvahelist liiklust reguleeriva Genfi konventsiooni, Eesti aga Viini oma.
    Mis sellest, et ei väljanägemise ega sisu poolest ei erine need load kuigivõrd, aga konventsiooni number on dokumendil vale ja kõik - silma kinni ei pigista, käige jala.
    Jala käimine pole aga nii ränk, kui esialgu tundub, isegi arvestades asjaoluga, et Jaapanis ei ole kombeks tänavanimesid ja majanumbreid igale majale kirjutada. Tihti, kui nõutult rongijaamas või linnatänaval ringi vaatasime, astusid jaapanlased palumata meie juurde ja pakkusid abi.
    Ühel juhul näiteks kulus vanemal meesterahval seletamisega tükk aega, enne kui mõistsime, kuhu minna. Pärast vaatasime, et mees jätkas oma teekonda joostes.
    Jaapanis tasub olla tähelepanelik, sest kord abi pakkununa tõmbuvad kohalikud viisakalt paar sammu tagasi ajaks, kui võõramaalased omavahel nõu peavad, ega naase oma tegemiste juurde, kui te pole abipakkujat tänanud ehk vabaks andnud.
    Suheldud saab sealmaal aga igal juhul, mis sest, et Jaapanis pole eurooplasele tuntud võõrkeelte kõnelemine üldiselt levinud. "Irasshaimase" - kõlab teie sisenedes üle poe või restorani iga sel hetkel vaba müüja või ettekandja suust tervitushüüd.
    Esimest korda seda kogedes olete rabatud ootamatusest ja ehmunud nii suurest tähelepanust. Samuti saadab teid lahkumisel koori häälekas tänu - "arigato gozaimashita". Väike asi, aga meeldiv.
    Pindalalt Saksamaaga võrreldav Jaapan on suur riik - ligi 4000 saarel elab 128 miljonit inimest. Kiire ja mugav on sõita rongiga. Neid on igas kiirus- ja hinnaklassis alates kohalikest, mis seisavad kõigis peatustes ja milles saate veeta tunde, ning lõpetades 300 km/h sõitvate kiirrongidega, mille jaoks on oma rööpad.
    Tõsi, transport on väga kallis. Kiirrongi pilet Kyotost Nagoyasse maksab ca 550 krooni, vahemaa on nende linnade vahel 150 km. See-eest jõuate kohale aga poole tunniga.
    Bussis-metroos on pileti hind 20 krooni või rohkem sõltuvalt vahemaast. Sestap tasub osta päeva- või mitmepäevapileteid. Muide, mitmekesi reisides võib sageli osutuda kõige odavamaks sõiduvahendiks takso.
    Muud hinnad on Jaapanis mõistlikud. Viisaka hotelli saab üheks ööks 300-400 krooniga inimese kohta. Valida on lääneliku toa/hotelli ja ryokan'i ehk jaapanipärase toa vahel. Viimasel juhul tuleb magada põrandal, kuid uni on sama magus.
    Meeldejäävaim oli meie öömajadest Koyasani linnakese noortehotell, mida pidas vanaldane abielupaar oma puumajas. Lükanduksed oli paberist n-ö klaasidega, vaade avanes Jaapani aeda - siit kogemus, kuidas vanasti sealmaal elati.
    Kes sooja ei kannata, siis varsti on käes üks Jaapani kahest peamisest meelisajast - sügisene stiilipidu -, mil mägede nõlvadel lähevad punaseks vahtrate lehed.
    Fotod: Ade Soon
  • Hetkel kuum
Raivo Vare Ukraina sõja majandusblogi: USA abipakett – kaua tehtud, aga kas ka kaunikene?
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Pikalt viibinud USA abipakett Ukrainale koos teiste riikide osutatava abiga peaks ukrainlastel aitama aasta lõpuni sõjaliselt vastu pidada, kuid järgmise aastaga on seis segane, kirjutab vaatleja Raivo Vare oma sõjablogi 35. sissekandes.
Hoolimata Boeingu äparduste jadast jäävad investorid lennukitootjale truuks
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Ehkki Boeing on üle elanud mitmeid õnnetusi ning süüdistusi, jätkub lennukitootjal Wall Streetil üllatavaid palju toetajaid, kirjutab Bloomberg.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Tööle marsivad kartmatud noored: me teame, et väärime kõrget palka Vana tööstus peletab, kaitsetööstus meelitab
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
„Sõprade ees oleks see veits flex ka, et saan neli kilo,“ ütleb inseneritudeng Kristjan Taimla. Palgast rääkimine ei ole noorte jaoks tabu, Z-põlvkond arutab seda teemat lõdvalt.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Viimased päevad jooksevad kahele maksusoodustusele
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Aprilli lõpuks tuleb ära esitada tuludeklaratsioon, mis tähendab ka viimast võimalust saada kahte maksusoodustust. Järgmisest aastast neid soodustusi enam ei saa.
Raadiohommikus: pangad, linnaruum ja kodude renoveerimine
Äripäeva raadio teisipäevases hommikuprogrammis vaatame otsa LHV tulemustele, uurime investeerimisstrateegiate ning eramajade renoveerimise kohta ning kommenteerime linnaplaneerimise küsimusi.
Äripäeva raadio teisipäevases hommikuprogrammis vaatame otsa LHV tulemustele, uurime investeerimisstrateegiate ning eramajade renoveerimise kohta ning kommenteerime linnaplaneerimise küsimusi.