Müügiinimeste palgad hakkavad kokku kuivama

Lemmi Kann 01. august 2008, 00:00

Paljudel teenindus- ja müügisektoris töötavatel inimestel moodustab tulemustasu või müügitulemuste pealt saadav boonus väga olulise osa palgast. Viimased kuud pole majanduse õitsenguaegadel kopsakaid summasid teeninud müügiinimestel aga suurt põhjust rõõmustamiseks. "See puudutab kõiki alasid, kus ei ole tegemist esmatarbekaupadega," nentis reklaamkingituste müügiga tegeleva Fifaa ASi juhatuse esimees Lauri Lillevars.

Varasematel aastatel 20-30protsendise käibe tõusuga harjunud Fifaa on sel aastal pidanud leppima paigalseisuga. Kui sügis müügi sellest punasest joonest allapoole kisub, tuleb Lillevarre sõnul ringi vaadata ka töötajate palgatingimused, sest headest müügiinimestest firma ilma jääda ei taha.

Säästuturundus sunnib püksirihma pingutama ka reklaamiagentuure. AGE McCanni tegevjuht Janar Toomesso sõnul tellivad kliendid kampaaniad plaanitust väiksemas mahus või jätavad need hoopis ära.

"Meil on õnneks palju suurkliente ja kui mõni projekt paljudest ära kukub, pole see katastroof," märkis Toomesso.

Keerulisemas olukorras on aga väiksemad agentuurid. Samasse toiduahelasse kuuluvad ka trükikojad, kelle müüginumbrite põhiosa moodustavad reklaamtrükised.

"Meie oleme nagu kingsepad - teeme nii palju, kui tellimusi tuleb," sõnas trükikoja Iloprint tegevdirektor Rain Kaarma.

Töid on sel aastal sisse tulnud aga vähem kui varem. Personaalsete palganumbrite kallale minekust on trükikoda pääsenud, kuna müügimeeskond on väiksemaks jäänud.

See tendents puudutab ettevõtteid, kus on tööl klienditeenindajad, projektipõhiselt töötavad ja müügiga tegelevad inimesed. Kui üldist pilti vaadata, pole tulemustasu komponentide osakaal kogutöötasus väga suur, aga see pakub vähe lohutust. Paljudel inimestel moodustab tulemustasu või müügitulemuste pealt saadav tasu siiski väga olulise osa palgast. Ükskõik, millistest komponentidest palk koosneb, inimesel peab olema võimalik hea tööga mõistlikku palka teenida.

Tulemustasul on väga kindel eesmärk - tagada töötaja motivatsioon. On ju selge, et kui tasustamisskeem mingil põhjusel enam ei tööta ja töötajatel pole enam võimalik sellistes mahtudes müüa, et mõistlik palk välja teenida, peab ettevõte hakkama mõtlema, kui palju töötajaid tal vaja on. Kindlasti on müügimeeskondades ette tulnud ülekomplekteerimist, kuna on lähtutud hästi positiivsetest majandusootustest ning tööle võetud rohkem inimesi, kui natuke jahedamas situatsioonis vaja on. Kui majandussurutis väga pikaks ei veni, on tegemist isegi positiivse nähtusega, mis sunnib, nagu riigiametitestki, lisaressursse välja kaevama ja rakendama ning viib lõpuks suuremale efektiivsusele.

Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 17:39
Otsi:

Ava täpsem otsing