Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eesti kaubanduse lipulaev raju käes
Tallinna Kaubamaja on Eesti kaubanduse lipulaev. Et see on ka esimene börsiettevõte, mille purjeid majanduslanguse torm ribadeks räsis, toob kõigi silme ette raskused, millega meie kaupmehed praegu silmitsi seisavad. Head indikaatorid jäid alla prognoosidele. Ja see pole mitte rõõmus pilt: jahtumine on üsna järsk, sisemaine tarbimine ei kasva, pigem hakkab kahanema.
Kaubamaja tulemused näitavad ilmekalt, et efektiivsusest on saanud Eesti majanduse tähtsaim märksõna. Mitte et Äripäev tahaks Tallinna Kaubamaja kuidagi ebaefektiivsuses süüdistada - kaugel sellest. Ent rasketes oludes muutub ka edukate ettevõtete jaoks efektiivsus aina olulisemaks. Harva on mõni firma nii sale, et teda tõesti mitte kuskilt enam voolujoonelisemaks muuta ei anna.
Kaubamaja on tugev ettevõte, mille juhid loodavad kasutada soodsat hetke laienemiseks. Äripäev on korduvalt kinnitanud ja usub nüüdki, et põhimõte "Osta, kui veri on tänavatel" on endiselt õige. Ent me rõhutame ka, et selle rakendamine ei käi teps mitte riskideta.
Esiteks saab laienemist endale lubada vaid tõesti tugev ettevõte. Kui pole piisavalt vaba raha, muutub üle enda jõu laienev firma vastuvõtlikuks tururiskidele. Jaemüügiettevõtte puhul tähendab see, et iga langus tarbimises kajastub paratamatult ka kokkukuivavas rahavoos. Kui kogu raha on investeeringutele kulutatud, maksab see ennast valusalt kätte. Kaubamaja laenukoormus on I poolaastal kasvanud igatahes võimsalt: 0,62 miljardilt kroonilt 1,43 miljardini. See teeb ettevaatlikuks.
Teiseks on turu languse ajal raske tabada põhja. Milline hetk oli ostmiseks õige, millal liiga vara ja millal liiga hilja, selgub pahatihti alles hiljem. Loodame, et Kaubamaja ei asunud ostma enne vere tänavatele jõudmist, makstes tulevikule mõeldes olevikus liiga kõrget hinda.
Kolmandaks ei lähe majanduslangus kellestki mööda, ühtviisi valusalt lööb see nii nõrku kui ka tugevaid ettevõtteid. Laenuraha kallineb, tarbimine kahaneb ning kasumimarginaal tõmbub kokku.
Ent kui selle kõigega on arvestatud ja firma seis paistab endiselt lootusrikas, on muidugi mõistlik mõelda tulevikule. Languse ajal on laienemine kahtlemata odavam kui majandusbuumi korral. Kui teised ei julge või ei jaksa investeerida, haarab laieneja enda kätte nende turuosa ning majanduse jalule tõustes ka suurema osa kasumist.
Tahtmata julgustada iga viimset kui ettevõtjat Kaubamaja eeskuju järgima, arvab Äripäev siiski, et Kaubamaja on teinud õigesti. Hoolikalt läbimõeldud risk on iga eduka äriplaani osa. Jänesed teadupärast šampanjat ei joo (ega müü). Loodame parimat ja hoiame Kaubamajale pöialt.
Autor: ÄP