Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Reeling päästab vastutusest
Äripäeva 21. juulil kirjeldasin klauslit FAS. Selle järgi on kaup tarnitud, kui see jõuab laeva kõrvale.
FOB on sarnane. Peamine erinevus on selles, et selle järgi loetakse kaup tarnituks, kui see on liikumas üle laeva reelingu. Sellest alates on kõik kulud ja kogu risk ostja kanda.
Kaubaga seotud kohustused ja risk lähevad müüjalt ostjale just sel hetkel, kui kaup ületab laeva reelingu. Teoreetiliselt vastutab müüja kauba tõstmise ning selle liigutamise eest laeva reelinguni, kuid alates hetkest, mil kaup ületab laeva reelingu, vastutab juba ostja (sealhulgas kauba asetamise eest laeva trümmi või tekile). Kaup loetakse tarnituks ka juhul, kui ostja seda õigustamatult vastu ei võta.
Lisaks kuulub müüja kohustuste sekka ekspordi tolliformaalsused ning nendega seotud kulude kandmine. Samuti kõikide muude võimalike ekspordiga seotud litsentside, lubade ja muude formaalsuste korraldamine.
Sealhulgas on müüja kuluks ekspordiriigi korraldusel inspektsiooni läbiviimine.
Nõuded kauba pakkimisele lähtuvad veoviisist, mida ostja on müüjaga kokku leppinud enne müügilepingu sõlmimist.
FOB klauslit kasutatakse ainult laevaveol, sisevetes või merel.
Autor: Jürgen Valter