Laupäev 3. detsember 2016

AS ÄRIPÄEV
Pärnu mnt 105, 19094 Tallinn
Telefon: (372) 667 0111
E-post: online@aripaev.ee

Varastatud masin lõpetab kraavis

Kadri Paas 26. august 2008, 00:00

Laadur OÜ juhataja Fred Märtsoo sõnul ei ole Eestis küll tarbe- ja töömasinate vargused massilised, kuid aeg-ajalt seda siiski juhtub.

Talle meenub Soome vargajõuk, kes vinnaski mõni aasta tagasi ehitusplatsidelt ainult tehnikat ja teenis hiljem varastatud aparaatide "rendiga" raha.

"Tõstukeid lubatakse kasutada ainult kinnisel territooriumil või ruumides. Kui territooriumil ja ruumides on valve, ei tohiks midagi juhtuda," ütles Märtsoo.

"Peab olema ülevaade, millised tõstukid on olemas, kus need asuvad ja kes neid kasutavad. Näiteks käsikahveltõstukeid on lihtne koorma laadimisel autosse "unustada". Hiljem ei ole kuidagi võimalik selgitada, kuhu asi kadus. Lahendus oleks videovalve ja seadmete markeerimine," lisas Märtsoo.

Ehitusmasinad on varastele kergem saak, sest need seisavad ehitusobjektidel või tee ääres.

Kindlam oleks neid pärast tööaega hoida valvataval alal.

"Näiteks Suurbritannias on enamus masinaid varustatud plastist katetega. Nendega kaetakse kõik kabiini aknad, kuna vandalism olevat seal väga tõsine probleem," lisas teadja.

Masinate jälgimiseks kasutatakse GPSi.

"Selle abil on võimalik jälgida nii masina asukohta, mitmeid tööparameetreid kui ka hooldusvajadust. Ostmisel peab masina registreerima. Edasi saab juba vastavate õigustega isik masina tootja serveris oleva süsteemi kaudu jälgida ostetu asukohta ja muid parameetreid," selgitas Märtsoo.

Põhja politseiprefektuuri varavastaste kuritegude vanemkomissar Toomas Jervson ütles, et järelkäru või haagise peaks parkima rahvarohkesse valgustatud kohta.

"Hea oleks, kui on ka valvekaamerad. Kõige parem oleks parkida valvega parklasse. Haagis võiks olla kinnitatud mõne kindla, maaga ühenduses oleva lukustusega. See küll ei kaitse varguse eest täielikult, kuid on sageli piisav ja varga jaoks tülikas takistus," lisab Jervson.

Raskeveokite kaubahaagised panevad politseinikud suisa muretsema.

"Mõni kuu tagasi juhtus tihti, et teisest riigist tulnud veokijuht leidis endale ööbimiseks pimeda inimtühja parkla. Hämarasse pargitud kaup sai siis suure tõenäosusega varaste sihtmärgiks. Tänaseks oleme ühe sellise grupi saanud kohtu loal ka vahi alla võtta," rääkis vanemkomissar.

Kui muud varianti ei ole, kui pimeduses ööbida, siis soovitas Jervson sohvritele halvima vältimiseks kordamööda haagiseid valvata.

Väiksemate kraanade ja traktorite puhul tuleks meeles pidada, et võtmeid ei tohiks unustada süütelukku, peita salongi või traktori lähedusse.

"On juhtumeid, kus mööduv varas katsub igaks juhuks traktori ust. Avastades, et see on lahti, leiab ta üllatuseks sealt ka võtmed ning edasi tegutseb juba reflektoorselt. Teeb lõbusõidu, mis lõpeb pahatihti avariiga. Samuti üritab ta kindlasti teha salongi võimalikult tühjaks väärtuslikest esemetest ning tagatipuks imeb voolikuga ka kütuse paagist välja," kirjeldas Jervson.

"Paha ei teeks ka GPS, mis aitab varastatud masinat satelliidi vahendusel leida. Tegelikult ei ole selline investeering, arvestades nende masinate hinda, sugugi kallis. Kui see paigaldada, peaks tema asukoht olema võimalikult raskesti aimatav, et potentsiaalne varas seda esimesel võimalusel välja lülitada või lõhkuda ei saaks," lisab Jervson.

Renault' kaubikuid müüva ABC Motorsi turundusjuhi Indrek Poolaku sõnul on nende autodele juba tehases paigaldatud immobilaiser.

"Sissemurdmisi tuleb ikka ette. Väärtuslikke esemeid ei tohiks autosse ripakile jätta," pani ta sohvritele südamele.

Soovi korral paigaldatakse autosse ka alarmseade.

"Mahuandurid paigaldatakse salongi, samuti kaubaruumi. See tagab turvalisuse juhuks, kui keegi üritab läbi uste sinna sisse murda," lisas turundusjuht.

AS Eltel Networksi elektrikud sõidavad kokku 200 kaubikuga.

Firma ostu- ja haldustalituse direktor Riina Laretei ütles, et iga ettevõte peab endale selgeks tegema, mis on tema jaoks odavam.

"Kas teha kulutusi turvalisuse tagamiseks või kanda kahjud varguse korral. Otsus sõltub suuresti ilmselt masinapargi suurusest ja rahakoti paksusest," märgib Laretei.

Laretei peab parimaks lahenduseks varaste ja vandaalide peletamiseks autodele paigaldatud alarmi, immobilaiserit ja kesklukku. Samuti rõhutas ta, et masinaid võiks alati hoida suletud või valvataval alal.

Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
24. November 2011, 17:41
Otsi:

Ava täpsem otsing