Arenguvõime saavutab ekspordiga

28. august 2008, 08:11

Eesti Arengufondi käimasolev uuring peab
oktoobrikuuks avalikkuse ette tooma hinnangu, milline on töötleva tööstuse
arenguvõimekus, millistel tootmissektoritel läheb hästi ning millised ei pruugi
kunagi edu saavutada.

Kuigi tegemist pole võluvõtmekeste jagamisega, peaksid uuringu tulemused pakkuma otsustajatele mõtteainet, kuidas oma firmat muutuvas majanduskliimas edulainele häälestada, et Eesti kitsusest maailma avarusse murda.

Arengufondi majandusekspert Siim Sikkut märkis, et projekti eesmärk on anda tootmisettevõtete ärijuhtidele soovitusi, kuidas tegevust korraldada, et globaalses äris läbi lüüa. Praegu toimub firmades läbiviidud intervjuudest ühisosa formuleerimine sääraselt, et tulemust saaks kasutada võimalikult paljudes firmades.

"Tulemustest on vara rääkida, aga eks edukateks osutuvad ikka sellised ettevõtted, kes suudavad ka rasked ajad üle elada," rääkis Sikkut.

Soovituste jagamisel võetakse aluseks ekspordis märkimisväärset edu saavutanud ettevõtete kogemus. Märksõna toimetulekuks on oskus muutustega kohaneda.

Üks sajandivahetusel uuenduskuuri läbinud firmadest on Liviko. Ettevõtte juhatuse esimehe Janek Kalvi sõnul tagas n-ö uue tulemise toodangu kvaliteedi parandamine.

"Toodangule kehtestati uued kvaliteedistandardid. Pidime loobuma kodumaisest piiritusest ning võtma kasutusele stabiilse kvaliteediga importpiirituse," selgitas Kalvi. "Integreeritud turundusmudeli rakendamine tagas firmasisese kooskõla tootearenduse, müügi ja turunduse vahel."

Toona Remedia kommertsdirektor olnud, praegu Eesti Toiduliitu juhtiv Sirje Potisepp möönis, et Liviko tootearendus on kõrgel tasemel. "Liviko taas turuletulek toimus kiiremini, kui mina tollase konkurendina arvata oskasin," tunnistas Potisepp. "Livikolt tasub eeskuju võtta."

Elcoteq Tallinna peadirektor Heikki Mikael Mäki usub, et uuringu tulemustest ei saa kindlasti käsiraamatut, millest firmajuhid võiksid eduvalemeid lugeda, küll aga peaks uuring ärgitama ettevõtteid oma võimalusi põhjalikult vaagima ja enda jaoks konkurentsieeliseid leidma.

"Uuring on vajalik, sellega tõstatub avalikkuses ekspordi- ja arenguvõimekuse teema," märgib Mäki.

Mäki hinnangul peavad edualtid firmad olema valmis konkureerima globaalsel turul. Peab teadma, kuidas tegutseb konkurent, kliendi soove tuleb aimata konkurendist kiiremini. "Iseenesest on hea, et ekspordile orienteeritud firmad Eestis erisoodustusi ei saa, sest hüvesid nautides võib kaotada n-ö loomuliku konkurentsivõime," selgitas ta. "Küll võiks toimida kaudne toetamine, näiteks eksportööride kapitalivajaduste garanteerimisel."


Raadio ettevõtlikule inimesele

Äripäeva raadio 92.4

Hetkel eetris

Kava

Vaata kogu kava
Äripäev http://www.aripaev.ee/img/id-aripaev.svg
28. August 2008, 08:11
Otsi:

Ava täpsem otsing