Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Eesti juhid kimpus nigelate teadmistega
Uue õppeaasta alguses on paslik analüüsida enesetäiendamisvajadusi. Arvestades majanduse ülemaailmset haaret, tuleb seda teha mitte ainult kohalikku, vaid eelkõige rahvusvahelist konkurentsi arvestades.
Homsed saavutused eeldavad sootuks erinevaid kompetentse eile õpituist. Kui meil neid ei ole, leitakse asendus välismaalt. Nii nagu kapitalil puudub kodumaa, pole ka oluline, millist päritolu juhtkond kapitali kasvu eest hea seisab.
Tabasin end hiljuti mõtlemas küsimustele: miks on niivõrd paljude Eestis tegutsevate ettevõtete juhid välismaalased? Milliste omaduste poolest nad erinevad kohalikest?
Vastus neile küsimustele on karm, ent õiglane. Eesti juhtidel puuduvad sageli tänapäeva äris eduks vajalikud teadmised ja oskused. Arvestades meie haridussüsteemis pakutavaga ei olegi võimalik paljusid neist Eestis omandada. Seega jääb omanikel üle vaid nõuetele vastava hariduse ja kogemusega juhid sisse tuua.
Toon siinkohal ilmeka näite. Selle aasta 11. veebruaril kirjutas Äripäev meie jaekaubanduse lipulaeva Rimi Eesti Food ASi juhivahetusest. Sealjuures on tähelepanuväärne uue juhi Edgar Sesemanni taust. Ta tuli Rootsist, olles väga tugev eelkõige ostu- ja kategooriajuhtimises.
Äripäevale antud intervjuus selgitas Rimi endine juht Ruth Laatre: "Muud teemad peale kategooriajuhtimise on Rimis paigas. Kategooriajuhtimine on oskus, mida mul pole, ning kui mina edasi liigun, peab juhtimise üle võtma inimene, kes on selles tugev." Seega pidas Laatre kõige olulisemaks, et Rimi Eesti uus juht on tugev just nimelt kategooriajuhtimises.
Rimi näide pole sugugi juhuslik. Tegemist on harukordselt hea selgitusega, kus turuliider peab elutähtsaks Eestis sisuliselt tundmatut juhtimisvaldkonda. Pärast pooleaastast põhjalikku uurimustööd julgen täie veendumusega väita, et valdav enamik Eesti ettevõtjaist, juhtidest ning isegi ostuprofessionaalidest ei oska termini "kategooriajuhtimine" peale teha muud, kui nõutult õlgu kehitada.
Firmades töötab küll arvukalt kategooriajuhte, kes lähtuvad oma töös välismaal koostatud ametijuhendeist. Samas puudub täielikult kohalik strateegilise kategooriajuhtimise alane kompetents.
Meie ettevõtete jõupingutused on suunatud pigem ja ainult müümisele. Tagajärjeks on "Rikka isa" sarja autori Robert T. Kiyosaki kirjeldatud olukord, kus targalt teenitud raha kulutatakse rumalalt ostmisele. Kasumi tekkimiseks on müük küll oluliseks eeltingimuseks, kuid kasum ise teenitakse siiski ostes.
Autor: Illimar Paul