Artikkel
  • Kuula
    Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.

    Ostuharjumused püsivad

    Harjumus on jõud - see kehtib ka ostuharjumuste kohta. Seda isegi aeglustunud majanduskasvuga Eestis, kus üks majandussektor teise järel raporteerib tagasilöökidest. Kaubanduses on seni asjad siiski enam-vähem korras.
    Suve alguses kirjutas Postimees oma juhtkirjas säästuajast ostukorvis: inimesed on hakanud oma kulutusi toidukauba arvel piirama. Hiljutine Äripäeva juhtkiri mainis, et majanduslanguse torm räsib Tallinna Kaubamaja kontserni, laiemalt vaadates ka jaekaubandust tervikuna. Ometigi on ostukeskuste parkimisplatsid tipptundidel ja nädalavahetustel jätkuvalt autosid täis ja tagasivaade esimesele poolaastale näitab, et Tallinna Kaubamaja kontserni käive kasvas 9%, sh Selveritel 12%. Praeguses majanduskeskkonnas võib see pettumuseks olla vaid neile, kes buumi ajal kahekohaliste kasvunäitajatega ära harjusid.
    Kuidas sellega siis õigupoolest on: kas ja kui palju on tarbija ostuharjumused viimase aastaga muutunud? Lühivastus oleks, et mõningaid muutusi võib ostuharjumustes ja kulutuste struktuuris täheldada, kuid teisalt on sedalaadi muutused väga visad. Järgnevad üldistused on tehtud Tallinna Kaubamaja kontserni kaupluste kogemuse põhjal. Samas kirjeldavad need suundumusi kogu jaeturul.
    Kauplustesse sisenejate ja ostude arv on jäänud samaks või veidi langenud, kuid samas on keskmise ostu suurus 10-11% kasvanud. Seejuures ei eelistata odavamat kaupa. Arvud näitavad, et tarbija ostujõud pole langenud, pigem planeeritakse oma ostusid rohkem. Võib oletada, et inimesed käituvad praegu mõistusepärasemalt, andes vähem järele tujudele ja ootamatutele impulssidele. Ostetakse harvem ja rohkem korraga. Ostetakse seda, mida vaja, kvaliteedis enamasti mööndusi tegemata.
    Kui vaadelda eraldi toidu ja tööstuskauba müügitrende, siis esimese puhul on käive valdavalt suurenenud hinnatõusu tõttu, teise puhul on kasvu taga pigem suurem läbimüük tükkides mõõdetuna. Eelmainitud ratsionaalsus ja praktiline lähenemine ilmneb eriti toidukauba puhul. Näib, et varem tehti osa oste mõtlematult ning võis juhtuda, et mingi hulk kraamist läks külmkapis lihtsalt halvaks. Nüüd on suhtumine teine, lisaks ostetakse rohkem suurpakendis tooteid ning valmistatakse tihedamini ise süüa.
    Tööstuskauba puhul on selge vahe meeste- ja naistekauba müügis. Kui mehed esinevad tagasihoidlikumalt, siis naised jätkavad ostmist endise hooga - oluliselt on kasvanud nii naisteriiete kui ka kosmeetikatarvete müük. Kindlasti ei anta järele kvaliteedis. Viimane kehtib ka lastekaupade puhul - kui ostetakse, siis kvaliteetseid jopesid, jalatseid, mänguasju. Küll viitab laenu- ja kinnisvaraturu madalseisule see, et vähem ostetakse kodukaupu ning sisustustooteid. Selge nihe kliendi eelistustes on ka kõigis Balti riikides langeval autoturul - järjest enam eelistatakse mõistliku hinna ja kvaliteedi suhtega ökonoomseid autosid. Suure kütusekuluga kallite autode turg on enim kahanenud ning müügihitid on KIA Ceedi segmendi mudelid.
    Olen jätkuvalt positiivselt meelestatud ning veendunud, et jutt Tallinna Kaubamaja kontserni läbimüügi kasvust vähemalt kümnendiku võrra pädeb ka sellest aastast hiljem kokkuvõtteid tehes. Nii kaubamajad kui ka Selverid jätkavad senist joont. Mõni nõrgem kuu kaubanduses ei anna põhjust rapsida, hinnaga mängida või odavat Hiina kaupa sisse tuua. Viimast klient lihtsalt ei osta, kuna ta ostuharjumused on rasked muutuma.
  • Hetkel kuum
TalTechi professor: miks Eesti lennundus tähendab raha tuulde loopimist
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
On keeruline näha põhjust, miks Eesti lennundussektorit veel toetada. Kogemused on lihtsalt valmistanud liiga palju pettumust, kirjutab TalTechi makroökonoomika professor Karsten Staehr.
Apple kaotab Hiinas turuosa kohalikele konkurentidele
Apple'i müüs Hiinas iPhone nutitelefone esimeses kvartalis 19% vähem, mis on suurim langus alates 2020. aastast ning loovutab jätkuvalt oma turuosa kohalikele konkurentidele nagu Huawei ja Xiaomi.
Apple'i müüs Hiinas iPhone nutitelefone esimeses kvartalis 19% vähem, mis on suurim langus alates 2020. aastast ning loovutab jätkuvalt oma turuosa kohalikele konkurentidele nagu Huawei ja Xiaomi.
Articles republished from the Financial Times
Reaalajas börsiinfo
Myraka ettevõtlusblogi: Ford Transit gloria mundi
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Äripäeva toitlustusettevõtjast kolumnist Myrakas müüs maha teda truult teeninud vanaldase Ford Transiti ning mõtiskleb selle kõrvale ausa väikeettevõtluse võimatuse üle.
Gasellid
Kiiresti kasvavate firmade liikumist toetavad:
Gaselli KongressAJ TootedFinora BankGBC Team | Salesforce
Metallitööstus sunnib end raskel ajal vastu võtma iga töö
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Ekspordile suunatud Viljandimaa metallitööstusettevõte Metest tunnetab praegu kõige raskemat aega. See tähendab, et enam ei saa valida tehtavat tööd, vaid vastu tuleb võtta kõik pakutav.Kuigi praegu valitseb majanduslikult keeruline aeg, kavatseb Metest Steel siiski kindlalt laieneda.
Merko eksjuht avas lahkumise tagamaid “Astusin nagu jooksulindilt maha”
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Aasta alguses Merko juhi kohalt taandunud Andres Trink tõdes, et pärast tosin aastat pingelist ehitusfirma juhtimist saab ta tegeleda kõige sellega, millest varem unistas. Juhitooli loovutamiseks andis talle peamise tõuke abikaasa karjäärimuudatus.
Kas rohepööre tähendab eurokommunismi? Või on see lihtsalt üks utoopia?
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
Küsimusele, kas rohepööre tähendab seda, et oleme sunnitud hakkama ehitama eurokommunismi, vastab Erik Moora, et kahetsusväärselt on keskkonnateemad, mis muidu vabades ühiskondades ei ole vaidlusobjekt, ära ideologiseeritud, nii et praegu näeme, kuidas poliitilised vastased vaidlevad mitte sisu üle, vaid selle üle, miks midagi teha ei saa. Samas on ilmne, et kuna inimtegevus ületab planeedi talumisvõime piire mitmekordselt, pole samamoodi jätkamine võimalik.
General Motorsi esimene kvartal ületas kõiki prognoose
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Autotootja General Motors avalikustas täna tugevad esimese kvartali tulemused, mis ületasid analüütikute prognoose. Lisaks ootavad nad aasta lõpuks suurt kasvu elektriautoturul.
Narva tööstusinkubaator hakkab ettevõtteid Ida-Virumaale meelitama
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo allkirjastas käskkirja, millega suunatakse EL Õiglase Ülemineku Fondist pea 8,5 miljonit eurot tööstusinkubaatori rajamiseks Narva.
Möödunud sügisel lõhutud Eesti-Soome gaasitoru pandi uuesti tööle
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.
Pärast seitsmekuust seisakut on Eesti-Soome gaasitoru Balticconnector jälle töökorras ja esmaspäeval liigub mööda seda 60 gigavatt-tundi maagaasi.