Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine.
Laske ometi õhk välja
Aprillis kirjutas Äripäeva Ehituse erileht, et ehkki langustendentsid ehitusturul on silmanähtavad, ei taha ettevõtjad seda kõva häälega tunnistada.
Suvine periood - ehitustööde kuldaeg - lubas samuti edasi lükata ebamugavaid mõtteid, mida ellujäämiseks ikkagi peale hakata.
Äripäev on kindel, et ehitushindades on õhk sees ja see on vaja sealt välja lasta. Tekib küsimus, miks seda siis juba tehtud pole? Kas võib siin haista teatavat kartellikokkulepet? "Koondame ja kärbime natuke ja vaatame, mis edasi saab," näib ehitaja mõtlevat ja kardab, et kui hinnad alla lasta, jääb kasumist suisa ilma. Ning mis veel teised arvavad? Jah, hinnalanguse pioneer olla ei ole just lihtne. Ja ometi soovitab Äripäev ehitajale: lase hind alla ja püüa saada objekt, mis aitab ellu jääda ning töötajaid hoida.
Põhimõtteliselt oli ju selge, et tuleb olla efektiivsem, vajadusel võib-olla isegi koondada inimesi. Või siis mõelda tegevusvaldkonna fookuse muutmisele, alandada hindu.
On loomulik, et ükski ettevõte ei kiirusta kohe kõige äärmuslikumaid meetmeid kasutusele võtma, aga eks osalt ole end petetud ka lootusega, et tulevad mõned head tehingud ja saab selle raske perioodi ilma suuremate muudatusteta üle elada…
Igatahes on sõnumid töökohtade koondamistest ja palgakärbetest viimasel ajal muutunud lausa igapäevasteks. Ehitajad ja materjalide tootjad kinnitavad, et ehitushinnad, nii materjal kui ka tööjõud, on langenud ja just nüüd on kõige õigem, kui mitte viimane aeg ehitada!
Tõusust oskavad paljud teenida, aga katsu sa langusperioodil kasumlikult tegutseda. Ehitusettevõtjal, kes buumiajal laienedes hakkas kinnisvara arendama, materjali tootma või muid lisategevusi arendama, oleks mõistlik oma erinevad tegevused nüüd üle vaadata ning kahjumit tootvate harudega kohe lõpetada.
Praeguses turuseisus on eelis ka neil, kelle teenus unikaalne ja konkurentsitu. Vaja niši leidmisega pisut vaeva näha. Kui oled ikka turul ainuke, kes kolmemeetriseid katuserenne toodab ja paigaldab, pole klientide puuduse ja käibe pärast vaja muretseda.
Autor: ÄP